Het is voor elke fabrikant een uitdaging om in het B-segment onderscheidend uit de hoek te komen. Zeker als je een breed publiek aan wilt spreken. Hyundai kiest wederom voor de rationele weg maar combineert dat naar eigen zeggen met meer aandacht voor design. Het 'Horizontal Design' van de nieuwe i20 heeft minder franje en lijntjes dan de ‘Fluidic Sculpture’ designtaal van bijvoorbeeld de huidige i30 en ix35. Feitelijk kiest Hyundai een veilige weg om niemand voor het hoofd te stoten en volwassen uit de hoek te komen. Net als Volkswagen dat doet. Je kunt het natuurlijk ook saai vinden en in feite is het ontwerp ook vrij behoudend. Leuk bedacht zijn wel de zwarte achterruitstijlen, waardoor het dak lijkt te zweven.
Kleurstellingen
Het interieur staat in de kijkers dankzij drie kleurenthema's, waardoor je afhankelijk van de gekozen carrosseriekleur tegen een antraciete, grijsblauwe of bruin dashboard aan kijkt. Het dashboard zelf is overzichtelijk ingericht met een duidelijke interface van de klimaatregeling en audio. Bij monde van de interieurdesigner is ons duidelijk geworden dat Hyundai hier na kritiek op eerdere modellen (Santa Fe) meer focus op heeft gehad. Wel jammer dat de stoelen een tikkeltje stevig zijn.
De nieuwe i20 is ook ruimer dan zijn voorganger. Hyundai heeft de auto breder en langer gemaakt waardoor de ruimte zowel voor als achterin is toegenomen. Met 326 liter bagageruimte hoeft de i20 alleen de Skoda Fabia nipt voor laten gaan. Op de achterbank er genoeg ruimte voor volwassenen, maar wie een panoramisch zon/schuifdak bestelt levert wel hoofdruimte in.
Dat dak is alleen standaard op de meest complete uitvoering, die ook met 16 inch lichtmetaal, inklapbare spiegels, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensoren voor geleverd wordt. De uitvoering i-Motion is volgens Hyundai het meest interessant en komt met LED-dagrijverlichting, bochtenverlichting, een met chroom omrande grille, Lane Departure Warning, stuurbediening, Bluetooth, cruise control, parkeersensoren achter een docking station voor de smartphone ten behoeve van bijvoorbeeld navigatie prima voor de dag. Een volwaardig ingebouwd navigatiesysteem is vanaf het voorjaar beschikbaar.
Turbomotor onderweg
Elke i20 is voor Nederland voorzien van de 1.2 liter benzinemotor met 75 pk (i-Drive) of 84 pk (vanaf i-Motion). Het is een verbeterde en schonere versie van zijn voorganger en loopt mooi stil. In het heuvelige Spanje moet de viercilinder wel aan de bak, maar voor Nederland heb je hier een goede aan. Turbokracht in de vorm van een 1.0 T-GDI met 100 of 120 pk staat na de zomer van 2015 gepland. Naast de 1.2 op benzine is er al wel de 1.1 CRDi diesel met 75 pk. We kennen de motor uit de Kia Rio en hoewel hij niet in aanmerking komt voor 14% bijtelling, is het wel een kranige motorisering met een gecultiveerde loop en weinig geluid. De zesbak die er aan hangt roept net zo weinig vragen op als de versie met vijf verzetten van de benzinemotor. Een automaat is niet leverbaar maar de importeur haast zich te zeggen dat die transmissie in dit segment sowieso maar weinig aftrek vindt.
Tikkeltje straf
Onderweg is de i20 makkelijk in de omgang. De besturing is niet te licht, het onderstel is goedmoedig maar net als de stoelen een tikkeltje straf. De door ons eerder gereden Skoda Fabia komt comfortabeler uit de hoek en geeft meer stuurplezier als je daar naar op zoekt bent. We zijn benieuwd hoe de i20 driedeurs - onlangs aangekondigd als i20 Coupé - in het leven staat. Die auto gaat er namelijk sportiever uit zien.
Schrijf een review