De eerste Smart Fortwo stamt uit het jaar 1998, het jaar van Google, de eerste iMac, de komst van de MP3-speler en – minder belangrijk – Britney Spears. Het Duitse merk was er als eerste met de ultieme stadsauto. Hoewel de carrière van de kleine tweezitter niet zonder slag of stoot is verlopen en de intussen geintroduceerde roadster en forfour noodgedwongen moest worden uitgezwaaid, kwam in 2007 de tweede generatie fortwo aan zet. Met die auto kon ook voet aan wal worden gezet in Amerika en China. Van deze fortwo ging eveneens een elektrische variant in serieproductie. Door bij de ontwikkeling van de derde generatie fortwo samen te werken met Renault - de nieuwe Twingo deelt nu zijn basis met de Smart Fortwo en forfour - werd het ook interessant om de forfour weer een nieuw leven in te blazen. Zodoende staat eind dit jaar zowel de nieuwe fortwo als forfour bij de dealer.
Niet langer, wel breder
Smart is zo slim geweest om de nieuwe fortwo niet langer te maken. Daarmee zou het immers onmogelijk worden om de stadsauto rebels dwars te parkeren; een aanblik in grote steden die Smart graag wilde koesteren. Toch zijn de properties van het kleintje wel veranderd, want meer dan ooit heeft de fortwo nu een neusje, terwijl de motor nog steeds achterin ligt. Reden voor deze nieuwe aanblik heeft te maken met veiligheid. De neus kan zo - geholpen door de tridion veiligheidskooi - beter een frontale aanrijding met een auto en zeker een voetganger absorberen. Datzelfde front siert ook de forfour, een ‘gewone’ vijfdeurs hatchback. Zijn makers hebben de 2.69 meter lange fortwo daarnaast tien(!) centimeter breder gemaakt. Dat zie je niet alleen direct, dat voel je ook onderweg.
Omdat de fortwo breder op zijn wielen staat en nieuwe voorwielophanging heeft gekregen, reageert de stadsrakker met meer beheersing op drempels en oneffenheden. Wie de fortwo als edition#1 of met een sportonderstel en 16 inch velgen bestelt, zal dat door de 10 mm verlaging en stuggere dempers niet ervaren. Omdat je met die versies toch geen kilometer harder de bocht om kan gaan - de stabiliteitscontrole houdt altijd een scherp oogje in het zeil – zouden wij de boel lekker standaard laten. Sowieso stuurt de Smart – die nu een nog kleinere draaicirkel heeft – vrij licht.
Nu ook zelf schakelen
Een optie die wèl uitstekend in de smartfilosofie past is de twinamic automaat met dubbele koppeling. Al rijdend door het drukke centrum van Barcelona neemt de transmissie (bij Renault al bekend onder de naam ‘EDC’) het schakelwerk naadloos uit handen. Een bijzondere gewaarwording vanwege het feit dat de fortwo voorheen met een bekritiseerde semi-automaat verkrijgbaar was. De twinamic is een verfijnd alternatief en is het wachten tot het voorjaar waard. De techneuten zijn nu nog met de software aan het sleutelen om de bak met het stop/start-systeem te laten werken (goed voor het verbruik) en sneller te laten reageren op een flinke dot gas. Heiligschennis of niet, wie niets om een automaat geeft is perfect af met de handgeschakelde vijfbak, waarmee de Smart standaard is uitgerust. Laat de die-hard Smart fans het niet horen…
70 pk of 90 pk
Onder het motorklepje in de grotere bagageruimte van de nieuwe fortwo schuilt nu geen driecilinder uit eigen huis (eerste generatie fortwo) of eentje van Mitsubishi (tweede generatie), maar een driecilinder van Renault. Het is de 70 pk sterke eenliter die ook al in de Twingo debuteerde, of een 0.9 liter grote turboversie met 90 pk. Met beide varianten hebben we kunnen sturen en die voldoen uitstekend; ze zijn opvallend stil, trillen niet en smeren hun krachten goed uit. Wie zuinig wilt rijden is waarschijnlijk met de 70 pk sterke variant het beste af, want de turbomotor hangt bijna nerveus aan het gas waardoor je al snel teveel gas hebt gegeven. Een ECO-functie zoals de Twingo dat heeft is er niet. Waarschijnlijk zal de sportieve BRABUS-versie die reeds gepland staat helemaal op hete kolen zitten. Of de Duitsers daarvoor samenwerken met Renault Sport, is overigens nog niet duidelijk.
Vrolijke boel
Binnenin de nieuwe Smart is de samenwerking met Renault voor de kenner zichtbaar. Zo zit het contactslot voortaan aan het stuur en deelt hij de sleutel, deurgrepen, pookknop, klimaatregeling en touchscreennavigatie met de Fransoos. Als je daar door heen kijkt – en dat is in deze klasse niet ongebruikelijk – heeft Smart er een aansprekend cockpitje met twee grote stoelen van gemaakt, verkrijgbaar in verschillende kleurstellingen. De lijst met nieuwe features in de fortwo hebben vooral betrekking op de veiligheid; denk daarbij aan snelheidslimiter, cruise control, knie-airbag, parkeercamera, bandenspanningsensoren, zijwindstabilisatie via het ESP, rijstrookdetectie en afstandswaarschuwing. Een noodremsysteem dat een frontale aanrijding bij lage snelheden (in stadsverkeer) kan voorkomen – zoals de Volkswagen Up en Fiat Panda dat kennen - is opvallend genoeg niet leverbaar. Smart heeft laten weten ‘aan nieuwe veiligheidssystemen te werken en die in de toekomst uit te brengen’. Kijk dus niet verbaasd op als bij in de introductie van de Smart Fortwo cabrio of de electric drive in 2016 dat systeem er wel op zit.
De nieuwe Smart Fortwo staat vanaf 22 november bij de dealer in de uitvoeringen basic, passion, prime of proxy en kost tot het einde van dit jaar 10.795 euro. In 2015 komt daar vanwege nieuwe fiscale regels (BPM) zo’n 500 tot 1000 euro bij, een meerprijs die overigens voor bijna alle kleine, zuinige auto’s zal gaan gelden. Prijzen van de Smart onder de vierzitters – de rijimpressie volgt spoedig – starten bij 11.995 euro. Voor elke variant geldt bij zakelijk gebruik 20% fiscale bijtelling bij privegebruik.
Schrijf een review