Volkswagen CrossPolo: wat 15 mm extra al niet kan doen

De toegevoegde waarde van een CrossPolo? Een leuker leven.

Eerder dit jaar heeft Volkswagen de Polo bijgepunt. Behalve de reguliere versies zijn ook de BlueGT, GTI en CrossPolo onder handen genomen, om maar eens wat ‘exoten’ op te noemen. We gaan op stap met die laatste en onderzoeken wat de 15 millimeter extra bodemspeling ten opzichte van een reguliere Polo in de praktijk oplevert? Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: een leuker leven. Zo, punt is gemaakt.

Een Polo saai? Mwa, ligt eraan welke uitvoering je kiest. Keuze genoeg wat dat betreft bij Volkswagen. In de basis is de Polo inderdaad een bescheiden type, verre van schreeuwerig in ieder geval. Tuur je wat langer in de prijslijst, dan verschijnt daar opeens de CrossPolo. Zonder al te veel extra poespas geeft-ie de Polo stukken meer glans. Vinden wij. Zit hem dat in de 15 millimeter hogere bodemspeling, de standaard 17-inch wielen, de plastic bescherm-/sierstrips of de zilverkleurige dakreling? De kracht zit hem in de combinatie én niet te vergeten de Sunset red metallic exterieurkleur ter waarde van 590 euro. Want, grijs is ook maar grijs.

LED
Net als de reguliere Polo profiteert ook de meer avontuurlijke variant van de verbeteringen die Volkswagen heeft doorgevoerd. Het gaat om een hele waslijst aan wijzigingen, waarvan we er een paar uitlichten. Zo bestaat voortaan de mogelijkheid om de hoofdverlichting uit te voeren in LED, behoort een afstandsradar tot de mogelijkheden (adaptieve cruise control), evenals City Emergency Braking en een vermoeidheidsassistent. Kortom, de (Cross)Polo is een uiterst volwassen auto geworden.

Golf III
Ook qua formaat is het al lang geen kleine jongen meer en kan zich qua afmetingen meten met de Golf III. Dat merk je vooral ook in het interieur, waar volop ruimte is voor volwassenen: zowel voorin alsook op de achterbank. Voorin zit je standaard op sportstoelen die voldoende steun bieden, ook bij het ruigere werk. De facelift biedt daarnaast meer keuze uit info- en entertainment-opties, al dan niet in combinatie met MirrorLink, en zelfs digitale radio (DAB+) is mogelijk, een functionaliteit die Volkswagen inmiddels over vrijwel de gehele modellenrange heeft doorgevoerd.

Misser
In de vrolijke neus van ons testexemplaar, die recht van voren op de een of andere manier aan een Dacia Duster doet denken (zie foto, red.), huist een bekende 1.2 liter TSI-motor. Het is ook gelijk de enige motoroptie. De turboloze 1.4 en 1.6 TDI werden voor de facelift al geschrapt. De vierpitter 1.2 TSI levert 90 pk en 160 Nm aan koppel en is verbonden met een handgeschakelde vijfbak. Waarom slechts vijf gangen? Vermoedelijk om kosten te drukken. In ieder geval niet om de feestvreugde te verhogen, want op snelwegtempo is het ontbreken van een zesde versnelling echt een gemis. Tegen een meerprijs van 2.000 euro levert Volkswagen de CrossPolo met een zeventraps DSG-transmissie.

Braaf
De CrossPolo rijdt als zijnde een gewone Polo. Die extra millimeters bodemspeling doen geen afbreuk aan het solide en vooral brave weggedrag. Besturing doet wat-ie moet doen, maar ook niet meer dan dat, net als vering en demping. Spectaculair wordt het nooit, de avontuurlijke Polo reageert altijd veilig onderstuurd. En buiten de gebaande paden komt de CrossPolo net zo ver als een reguliere Polo; als de voorwielen grip verliezen op onverhard ben je zo uitgespeeld. Het verbruik ligt volgens de fabrikant gemiddeld op 4,9 l/100 km, tel daar in de praktijk gerust een litertje bij. Met een CO2-uitstoot van 114 g/km komt de CrossPolo dit jaar nog in aanmerking voor 20% bijtelling. Vanaf volgend jaar is het 25% bijtellen.

Royale standaarduitrusting
De vanafprijs van de CrossPolo ligt op 19.591 euro. Ons testexemplaar met slechts een beperkt aantal opties (een multifunctioneel lederen stuurwiel, alarmsysteem, parkeersensoren en het Connectivity Pakket) komt op 21.199 euro. Toch aanzienlijk meer dan de standaard Polo die vanaf 13.490 euro weg mag. Die vergelijking is overigens niet helemaal eerlijk. Een gelijk gemotoriseerde Polo met 1.2 TSI (90 pk) begint bij 16.390 euro als Comfortline, maar zit niet zo ‘dik’ in de standaarduitrusting met behalve de stoere verfraaiingen aan het exterieur ook een volautomatische airco en audiosysteem. Voor die drie mille meer beleef je in ieder geval gegarandeerd meer plezier aan je auto. Het oog wil ook wat, toch? Niet voor niets heette de eerste stoere Polo 'Fun'.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Volkswagen CrossPolo: wat 15 mm extra al niet kan doen
rammel bij gebruik airco wordt als producteigenschap gegeven van 7 traps dsg....is nieuwe auto en vw wealer laat het dus hierbij. In linkerkoplamp zit vaker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5