Nieuwe Opel Corsa verrijkt met driecilinder

Moderner uiterlijk, fraaier interieur, strakkere wegligging én puike nieuwe motoren

Opel heeft de populaire Corsa een opfrisbeurt gegeven die méér inhoudt dan alleen een facelift. Vooral de komst van een moderne driecilinder is hoogst welkom.

32 jaar oud is de Opel Corsa inmiddels en aan zijn vijfde generatie toe. Niet minder dan 12,4 miljoen exemplaren zijn er van verkocht en de nieuwe editie, die vanaf eind dit jaar bij de dealers staat, maar nu al besteld kan worden (mét, uiteraard, een aardige introductie-aanbieding), zal naar ons idee de populariteit bepaald geen schade doen. Hij is namelijk niet alleen uiterlijk, maar ook onderhuids aanzienlijk opgewaardeerd.

Om met de buitenkant te beginnen: hij kreeg een frisse neuspartij die sterk lijkt op kleine broer Adam. De lichtunits rondom werden ook gemoderniseerd en daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van de stilistische mogelijkheden die de moderne LED’s bieden. Niet opzienbarend, allemaal, maar heel aardig.

Kwaliteit
Van binnen is de vooruitgang aanzienlijk groter. Design en materialen zijn beduidend opgewaardeerd en stralen een kwaliteit uit die je in deze klasse nog altijd maar zelden tegen komt. De keuzemogelijkheden voor een individuele aankleding zijn niet zo enorm als bij de Adam (die dan ook de dealers tot wanhoop drijven), maar met de verschillende uitvoeringen en pakketten valt aardig te stoeien. Zelf waren we het meest gecharmeerd van de speelse Color Edition, waar de carrosserielakkleur in verschillende accenten terugkeert in het interieur.

Het instrumentenpaneel heeft zonder meer een chique uitstraling en de bovenzijde van het dashboard is nu eens bekleed met matzwart materiaal dat het licht echt niet hinderlijk in de voorruit reflecteert. Zeker voorin zit je goed, waarbij het weer gierig overkomt dat de rechterstoel niét in hoogte verstelbaar is. In alle andere dimensies wel – en voldoende. Opmerkelijk is dat er alleen in de linker zonneklep een opmaakspiegeltje zit. Aanvullend bewijs dat Opel op een grote vrouwelijke clientèle denkt.

Intellilink
Het centrale display is niet erg groot, maar wel duidelijk en makkelijk te bedienen. Opel heeft voor een versie van het Intellilink-systeem gekozen dat de navigatie via een smartphone en de nodige app’s (iOs én Android) kan verzorgen, maar ook een geïntegreerd navigatiesysteem behoort tot de keuzemogelijkheden. Tijdens de testritten door en rond Frankfurt raakte de navigatie nogal eens in de war, maar dat wijten we maar aan een minder geslaagde programmering door de organisatie. Gelukkig kennen we de weg er goed.

De testauto’s waren, als gebruikelijk, met alle beschikbare gadgets volgepropt en zaken als Opel Eye (houdt steeds meer verkeersborden in de smiezen), rijbaanbewaking, achteruitrijcamera en andere elektronische verworvenheden werken allemaal prima. ’t Is maar wat je allemaal aan boord wilt hebben, de keuzemogelijkheden zijn nu ook bij Opel zeer uitgebreid.

Driecilinder turbo
Tot zo ver de bijzaken. Hoofdzaak vinden we immers de komst van Opel nieuwe éénliter driecilinder, die eerder zijn opwachting maakte in de Adam en nu in de Corsa debuteert. Het is een aanwinst, zonder meer. Opel herhaalt het huzarenstukje van Ford, door zo’n bescheiden driecilinder een ongekende loopcultuur mee te geven. Een turbolader is daarbij onontbeerlijk, net als een tegengesteld draaiende balansas, maar volgens de technici van Opel hebben ze geen gebruik gemaakt van de truc die Ford uithaalde, door het vliegwiel expres een onbalans te geven die de inherente trillingen van een driepitter compenseert. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ze niet helemaal geloof, maar dat ook te bewijzen ligt buiten onze technische mogelijkheden.

In ieder geval lijkt de claim van Opel dat dit de stilste driecilinder in deze klasse is op waarheid te berusten. Zelfs bij fiks optrekken en hoge toerentallen straalt althans de versie met 115 pk een ongeloofwaardige rust uit. Mogelijk is de 90 pk’er wat minder zelfverzekerd, maar die stond bij de introductie niet ter beschikking. Wél was er nog een 1,4-l viercilinder turbo, maar die wordt wegens fiscale redenen niet in ons land gevoerd, dus hebben we die links laten liggen.

Hartverwarmend
Met lekker veel koppel onderin het toerengebied leent de éénliter zich uitmuntend voor ‘het nieuwe rijden’, hetgeen snel opschakelen betekent. De trekkracht is dan echt hartverwarmend en in het drukke Frankforter stadsverkeer is de nieuwe Corsa net zo’n prettige metgezel als op de leuke bergweggetjes in de nabijgelegen Taunus. Op de Autobahnen komt de enorme rust van motor én carrosserie nog eens extra over het voetlicht.

Een sterk punt dus, die driepitter voor de nieuwe Corsa, en we vermoeden dat hij ook in de op komst zijnde nieuwe Astra een goede rol zal vervullen, mogelijk ook in een nog wat krachtiger uitvoering. De rol voor de eveneens in ons land leverbare 1,4-liter ‘ongeblazen’ vierpitter is door de driecilinders sterk gereduceerd. Het schijnt dat er toch klanten zijn die om onnaspeurlijke redenen vier cilinders en wat meer inhoud prefereren, maar de prestaties én de fiscale aantrekkelijkheid zijn inferieur. Alleen wie een Corsa met Easytronic-automaat wil is onvermijdelijk op die 1,4 aangewezen. Daarmee is de 1,4 zoveel zuiniger, dat de bijtelling naar 20% daalt (prijzen als per 1 januari 2015).

Intussen is ook de standaard zesbak van de driecilinders een nieuwtje en die bevalt al net zo opperbest. Goed gekozen overbrengingsverhoudingen en een voorbeeldige bediening. Transmissies waren altijd al een sterk punt van Opel, maar dit is een toppertje, dat we ook wel in de Astra terug zullen vinden.

Lekker rijmachientje
Verdient de aandrijfketen dus veel lof, ook het onderstel is op zeer passende wijze gemoderniseerd. Vooral de voorwielophanging is duchtig onder handen genomen en heeft enorm aan stabiliteit en duidelijkheid gewonnen. Het onvermijdelijke onderstuur is absoluut niet hinderlijk meer, het bochtgedrag verregaand neutraal zelfs, zonder dat de stabiliteit in rechte lijn daar ook maar iets onder te lijden heeft. Het geheel leidt tot de conclusie: lekker rijmachientje geworden. Ook wat dat betreft kan Opel een redelijk lange neus richting Fiesta trekken.

Zoals we gisteren al meldden is de vanafprijs van de nieuwe Corsa € 13.995 en dan krijg je die driecilinder met 90 pk. Die kennen we dus niet, maar het zal ongetwijfeld de meest verkochte uitvoering worden in ons land, mede doordat er een bijtelling van 20% bijhoort. De vijfdeurs is er niet in de instapversie Selection, die als enige géén airco heeft. Twee portieren erbij komen op 600 euro extra. Dieselen (in ons land één keuze, de 1,3-l CDTI ecoFLEX) kan vanaf € 17.195.

Maar geeft ons die geweldige nieuwe driecilinder maar, zoals gezegd werkelijk een aanwinst voor Opel én voor de Corsa.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Nieuwe Opel Corsa verrijkt met driecilinder
deze opel corsa is de eerste opel die ik rij en hij bevalt uitstekend
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

interieur is luxe (color edition) en de drie cilinder bevalt uitstekend ,zonder meer de het beste wat te krijgen is

Minpunten

brandstof verbruik is 1 op 16 zou 1 op 22 moeten zijn , maar dat zijn fabriekswaarden
Nieuwe Opel Corsa verrijkt met driecilinder
We hebben er nu 3400 km mee gereden, begin verbruik was 1:11 nu de laatste keer hebben we op 1 dag ongeveer 500km gereden en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Corsa verrijkt met driecilinder
heb de corsa 1.2 ecoflex lpg uitvoering cosmo net een week in bezit kan er geen negatieve dingen aan ontdekken. de 1.2 motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5