Het zat Ford de afgelopen jaren niet mee. Het hoofdstuk Mondeo zal de fabrikant niet snel meer vergeten. De auto die in Amerika al enkele jaren als Fusion te koop is, laat in Europa al enige tijd op zich wachten. De reden? Onder meer de crisis, de focus op andere modellen en het besluit om de productie te verplaatsen van het Belgische Genk naar het Spaanse Vallencia. Juist daar, in het Spaanse achterland, hebben we de nieuwste generatie van de Mondeo aan de tand gevoeld.
Zeeën aan ruimte
Ford toont lef en rijdt ons twee exemplaren van de Mondeo voor in een opvallende exterieurkleur: een hatchback in prachtig rood en een Wagon in een blauwe tint. In die kleuren komt de D-segmenter volledig tot zijn recht en wordt de expressief ogende grille nog eens extra kracht bij gezet. Een stijlvolle verschijning. Bij deze direct een oproep voor geïnteresseerden: ga voor een knalkleur en vergeet deze keer eens veilig grijs of zakelijk zwart.
De Mondeo is in alle opzichten een lel van een auto. De hatchback is 4,87 meter lang, 1,85 meter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis meet 2,85 meter. Die royale afmetingen blijven ook binnenin niet onopgemerkt. Zowel voorin als achterin is het goed toeven met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Dat geldt ook voor de bagageruimte. De grote achterklep van de hatchback zwiert hoog open en biedt maximale toegang tot de laadruimte met een inhoud van 550 liter en te vergroten tot 1.446 liter. De Wagon is nog een slag groter en kan maximaal 1.630 liter versjouwen.
Conservatief
Aan ruimte dus geen gebrek in het interieur, over de vormgeving en het materiaalgebruik van het dashboard zijn we minder te spreken. Ford kiest voor een zakelijk, rechttoe-rechtaan design met harde plastic materialen rondom het grote scherm voor info- en entertainment. De interieurontwerpers zijn duidelijk zeer conservatief te werk gegaan. Jammer. De bediening ervan verloopt gelukkig wel vrij intuïtief. Het connectiviteitssysteem SYNC 2 is een optie.? Anders dan de redelijk saaie middenconsole wil Ford in het instrumentarium naar onze mening iets te veel informatie in één keer kwijt; het is een drukke boel met allerhande informatie die niet direct van toepassing is op het rijden. Snelheid en toerental wordt via een semi-analoge teller wel duidelijk weergegeven.
Ford is maar wat trots op de multi-contourstoelen voorin, die optioneel de bestuurder en passagiers van een massage kunnen voorzien. Stoelverwarming en -ventilatie is uiteraard bij de prijs inbegrepen. De stoelen zitten perfect en de positie ten opzichte van stuurwiel (optioneel elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie) en pedalen is ook op ieders formaat prima af te stemmen.
Vergeet de hybride
Het motorenpalet in de nieuwe Mondeo is volgens Ford de meest uitgebreide line-up tot nu toe. Vanaf medio december is er keus uit 1.5 of 2.0 Ecoboost-benzinemotoren met handbak of automaat, een 1.6 TDCi met handbak en een 2.0 TDCi in twee smaken (150 of 180 pk) met handbak of automaat. Vergeten we nog bijna de Hybrid, de enige variant in 4-deurs sedan carrosserie. Om heel eerlijk te zijn, kun je deze versie ook maar beter vergeten. Hij is op totaal andere leest geschoeid dan de Mondeo met reguliere aandrijflijn. De koets is nogal beweeglijk, de auto is zwaar(der) en de besturing bijna 'eng', de bekrachtiging leidt een heel eigen leven. Ook lever je in aan bagageruimte. Oké, er blijft dan weliswaar nog voldoende ruimte over, maar toch. De Mondeo Hybrid is wel de enige benzineversie die in aanmerking komt voor 20% bijtelling, voor wat het waard is. Vanaf het tweede kwartaal wordt het motorenpalet verder uitgebreid met een 1.0 Ecoboost, een 2.0 TDCi met AWD en een 2.0 TDCi bi-turbo met 210 pk.
20% bijtelling
Alle diesels, met uitzondering van de bi-turbo, komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Met handbak. We reden de versie met 2.0 TDCi, 180 pk en 400 Nm aan koppel. Een heerlijke motor die ook in de lagere toerenregionen prettig oppakt en bovendien mooi stil is. De viercilinder noteert in de Mondeo hatchback een verbruik van 4,6 l/100 km, wat neerkomt op 107 g/km CO2. Met dank aan onder meer de handbak met relatief lange overbrengingsverhoudingen.
De rijdynamiek van de nieuwe Mondeo is als vanouds weer helemaal goed. Dat kunstje hebben ze aardig onder de knie bij Ford. Zowel op lange asfaltlinten als op een bochtig traject staat de hoge middenklasser zijn mannetje. De Mondeo is veilig onderstuurd. Wanneer een bocht iets te enthousiast wordt genomen, wordt het motorvermogen geknepen om de boel in gareel te houden. Je merkt dat de dieselmotor wel iets zwaarder is in de neus dan de 1.5 liter Ecoboost-benzinemotor, die iets 'lichtvoetiger' is. Ook de vijftienhonderd weet wel raad met de grote kolos, lijkt absoluut niet onderbemeten voor zo’n grote auto en klinkt ook nog best aardig trouwens.
Opblaasbare veiligheidsgordel
Ford stelt voor de nieuwe Mondeo een groot aantal assistentie- en veiligheidssystemen beschikbaar, zoals het hoort in een auto in deze klasse. Enkele highlights zijn de opblaasbare veiligheidsgordel achterin, de adaptieve LED-koplampen en Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie, een systeem dat automatisch afremt als de bestuurder niet tijdig reageert. De nieuwe Mondeo is per direct te bestellen voor prijzen vanaf 31.195 euro voor de 1.6 TDCi met 115 pk. De 1.5 liter Ecoboost komt op 34.245 euro en de 2.0 TDCi met 180 pk begint bij 34.395 euro als hatchack. De Wagon is 1.500 euro duurder.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review