Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder

Rijtest nieuwe Skoda Fabia, veel meer dan alleen een ruime of rationele keuze.

Skoda komt met de nieuwe Fabia aan zet. Door alvast te snoepen aan een modulaire bouw is de derde generatie Fabia ruimer en luxer, maar tegelijkertijd lichter en zuiniger. Skoda haalt dus meer uit minder. Missie bij voorbaat geslaagd?

In de VAG-Groep doet het platform MQB steeds meer intrede. Deze modulaire bouwwijze maakt het mogelijk om (kosten)efficient meer modellen op de markt te brengen, die bovendien lichter zijn en nieuwe technieken delen. Voor de compacte modellen zoals de vernieuwde Volkswagen Polo en de nieuwe Skoda Fabia is de Volkswagen Groep nog niet helemaal om; deze snoepen ten dele van MQB. Een gemiste kans?

Meer ruimte
Voor de Skoda Fabia niet. De gedeeltelijk nieuwe genen van de Fabia zijn hoewel niet tastbaar, wel een van de belangrijkste kenmerken van het model. Door meer functionaliteit te bieden en ruimte te halen uit minder gewicht en iets minder centimeters - de nieuwe Fabia is íetsje korter geworden - komt het merkcredo ‘simply clever’ ten beste tot uiting. Het is maar goed ook dat de Fabia niet is gegroeid, anders zou de Rapid Spaceback in rap tempo aan toegevoegde waarde verliezen. Met 4.30 meter en 410 liter bagageruimte blijft die auto net een slagje groter.

Al kunnen we ook bij de Fabia niet zeggen dat we ooit ruimte tekort zijn gekomen, het is wel altijd handig om met vier personen prettig te kunnen zitten, inclusief meer hoofd- en elleboogruimte. De bagageruimte meet nu 330 liter (+15 liter) maar heeft ook twee centimeter meer breedte. Daarmee heeft de Fabia de grootste laadruimte in zijn segment. Al zit de reeds aangekondigde Hyundai i20 de Tsjechen op de hielen. Saillant: de Fabia Combi die begin 2015 ten tonele verschijnt heeft iets mínder bagageruimte gekregen dan zijn voorganger. Ach, een 9 of een 8.5 kun je nog steeds goed thuis komen. En of Volkswagen dat nou wil of niet, de Fabia troeft de Polo altijd af.

Strak blits
Over het ontwerp van de Fabia kunnen we kort zijn: Skoda zit momenteel in een strakke mood en komt daardoor niet met verrassingen. Saai? Over smaak valt niet te twisten. En moedermerk Volkswagen is er groot mee geworden. De op duurdere uitvoeringen aanwezige LED-dagrij lampen geven de Fabia een volwassen indruk. Ook de zwart omrande achterlichten zijn best blits. Voeg daar een leuk contrasterend kleurtje voor het dak en de voorruitstijlen aan toe en de Fabia ziet er eigentijds uit.

Nieuwe slimmigheden
Het interieur is wat breder opgezet om ook hier een stap voorwaarts te maken. De gelaagde bouw maakt het geheel ook leuker om naar te kijken. Met alles op de logische plekken heb je de Fabia na het omdraaien van de sleutel – of een druk op de startknop aan de stuurkolom - direct in de vingers. Het arsenaal 'simply clever' vondsten is in de nieuwe Fabia uitgebreid met een vakje in de deuren voor het veiligheidsvest, een prullenbakje, de ijskrabber in de tankdop. Net als in de Yeti vinden we netten aan de zijkant van de voorstoelen. In de deurvakken van de achterportieren kan een halve liter fles. In het dashboard past een literfles. Een wijnfles ook trouwens, kan die ook niet onverhoopt van de voorstoel rollen. De hoedenplank kan mooi achter de rugleuning van de achterbank worden geschoven als dat nodig is, of als horizontale scheidingswand dienen. Wat je al niet met dat voor velen als onding bestempelde ding kan doen. Ohja, de passagiersstoel is ook in hoogte te verstellen. Zien we niet vaak.

Verse motoren
Motorennieuws is er op het vlak van de benzine- en dieselmotoren. De atmosferische 1.0 liter driecilinder uit de Citigo maakt zijn debuut terwijl de 1.2 TSI nu 90 of 110 pk levert. De 1.2 TDI is net als in de Polo vervangen door een 1.4 TDI met 75 of 90 pk. Een Greenline variant met 82 gram CO2-uitstoot is onderweg en moet de Fabia ook weer zakelijke kansen geven. De spaardiesel komt in 2015 in aanmerking voor 14% bijtelling. Een aardgasversie staat in tegenstelling tot de Citigo voor de Fabia niet op de planning.

Fijn sturen
In de omgeving van Lissabon zijn we gaan sturen in de 1.2 TSI met 90 en 110 pk. Het is bij broertje Polo momenteel de populairste motorisering en we begrijpen wel waarom: met een dergelijk vermogen en veel koppel (dankzij een turbo) komt de Fabia probleemloos vooruit, zonder op verbruik achter te blijven. De 90 pk versie is al ruim voldoende. Volgend jaar doet de 1.0 TSI intrede. Die geblazen driecilinder zal met ongeveer hetzelfde vermogen nog iets zuiniger zijn, en wij verwachten dat die het zal gaan maken. De versie zonder turbo is er nu met 60 of 75 pk. Is dat te weinig? Met deze eenliter weegt de Fabia nog geen 1000 kg. Of die combinatie op Nederlandse bodem voldoet gaan we later ondervinden, omdat het heuvelige Lissabon de capaciteiten van de instapper vertekent.

Over de rijeigenschappen hoef je je geen zorgen te maken. De Fabia ligt goed op de weg en combineert meer grip en een betere koersvastheid met een fijner stuurgevoel. Zodoende hebben we de 1.2 TSI plezierig de sporen kunnen geven; de Fabia geeft geen krimp en voelt capabeler aan dan broertje Polo. Glooiende wegen worden comfortabel opgevangen, waarmee Skoda laat zien dat comfortabel rijden en zo nu en dan leuk sturen prima samen gaat. 

Snufjes
Tenslotte groeit de Faba ook in de veiligheidsuitrusting. Zo is Front Assist beschikbaar, een systeem dat de auto tot 30 km/u een automatische noodstop kan laten uitvoeren om een kop-staart botsing of een aanrijding met een voetganger te voorkomen. Verder zien we een snelheidslimiter op de lijst staan, evenals een systeem dat je maant tot een kopje koffie als je vermoeid dreigt te raken. Bandenspanningsensoren en sleutelloze toegang zien we al vaker in dit segment verschijnen, parkeersensoren achter én voor is eveneens aangenaam. Frappant is het ontbreken van de drie keer knipperen-functie van het knipperlicht. Airco is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Ambition en voor 1190 euro beschikbaar op de instapper Active. Kiezen voor de veel luxere en 1650 euro duurdere Ambition is slimmer. En dat weet Skoda.

Navigatie
Op zoek naar navigatie? Skoda monteert niet meer een eigen systeem maar laat je smartphone het werk doen via het TFT-scherm in het dashboard. Dat systeem (MirrorLink) klinkt leuk en innovatief maar voorlopig werkt dit alleen voor Android telefoons.  Heb je een iPhone of geen smartphone? Dan is navigatie nog niet mogelijk. Bovendien is de radio niet te combineren met MirrorLink en zul je dus – wanneer je muziek wilt luisteren tijdens het navigeren –  dat via de telefoon doen. Omslachtig allemaal.

De nieuwe Skoda Fabia staat begin januari 2015 bij de dealer en is er vanaf 12.990 euro met 1.0 liter 60 pk. De door ons gereden 1.2 TSI start bij 14.840 euro. Een Fabia Combi trapt af met de 1.0 75 pk en kost minimaal 14.590 euro. Prijzen voor de Fabia 1.4 TDI Greenline zijn nog niet bekend. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (5)

Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder
prima auto , zuinig , ruim wel een software update gehad omdat controle lampje dat aangaf dat een lamp defect was ging branden , prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder
Ik heb nijn FCGL nu anderhalf jaar en ben heel tevreden. Probllempje gehad met "lampstoring" tijdens regen. Is door Van den Akker in Helmond perfect.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder
Wat een kutbak! Al van de eerste 10000 km in panne gevallen, bobine doorgebrand. Dan op 40000 km synchormesh ring in versnellingsbak stuk (net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder
Ik heb inmiddels nu 31.000km gereden met de 1.2TDI Greenline Combi en volgende week is de eerste grote beurt. Deze mankementen heb ik afgelopen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder
Niet de beste auto die er te koop is, maar ja, het blijft een Skoda. De auto is van 10-2010. Ik rijd er nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5