Ook al gaat de middenklasser mede vanwege bijtellingsgekte momenteel gebukt onder het succes van de compacte middenklassers, de komende tijd staat het D-segment weer helemaal in het nieuws. Peugeot heeft kort geleden de 508 vernieuwd, Ford komt eindelijk met de nieuwe Mondeo en nog dit jaar is ook de compleet nieuwe Passat aan zet. De achtste generatie krijgt ‘MQB-genen’ (hij staat op het nieuwe MQB-platform, net als de Golf) en dat is de sleutel voor een efficiënt en slim gebouwde auto.
Niet gróter, wel ruimer
Zo is de nieuwe Passat niet langer, maar wel iets lager en vooral breder dan zijn voorganger. Mede dankzij het modulaire platform en acht centimeter meer wielbasis lukt het Volkswagen om de traditionele ‘vertegenwoordigersauto’ tegelijkertijd ruimer en lichter te maken. De winst in kilo’s bedraagt zo’n 85 kg, terwijl de binnenruimte en bagageruimte opnieuw zijn toegenomen. De vorige Passat was niet bepaald krap, de nieuwe is riant te noemen. Zo ruim als een Skoda Superb Combi (die in 2015 wordt opgevolgd) is hij nog niet. Maar klagen? Nee, zeker niet.
Optisch is de middenklasser van Volkswagen niet revolutionair veranderd, dat is nou eenmaal ‘traditie’ bij het merk. Een keurige auto is goed genoeg. De extra breedte van de auto komt vooral tot uiting in de stilering van de neus, waarbij de verchroomde grille nadrukkelijk de breedte benadrukt. De onderste bumperlip aan de achterzijde – waarin twee uitlaatsierstukken zijn verwerkt is voor ons iets teveel poespas. Er is trouwens ook nog een R-Line beschikbaar met nog meer sportieve details.
Interieur: finesses
Het interieur van de nieuwe Passat wint aan finesses. Hiermee wil Volkswagen een luxe sfeer aanbrengen zonder afbreuk te doen aan een strak en zakelijke ambiance; kijk bijvoorbeeld hoe de ventilatieroosters in een sierlijst met twee tredes chroom zijn verwerkt. Maar als het om zulke details gaat, waarom treffen we dan een rijtje knoppen onder het analoge klokje, terwijl rond de versnellingspook nog plek zat is?
Elementen zoals het stuur, de hendels, de versnellingspook en klimaatregeling komen al bekend voor uit andere VW-modellen. De Passat kan echter wel rekenen op de nodige primeurs, waaronder stuurverwarming, Ergo(nomische) stoelen, automatisch inparkeren voor de aanhanger, een head-up display, LED-verlichting, een systeem dat je attendeert of zelfs ingrijpt bij kruisend verkeer tijdens achteruit rijden of uitparkeren, voetgangersdetectie, Emergency Assist, MirrorLink voor Android telefoons èn het optionele Active Info Display.
Dat laatste komt aardig overeen met de Audi virtual cockpit uit de TT en vertegenwoordigt het instrumentarium in de vorm van een TFT-display. Het opent vele mogelijkheden op informatie van de boordcomputer en navigatie, maar voegt eigenlijk niet veel toe als je ook een head-up display bestelt. Die optie houdt de ogen nog beter op de weg. Daarnaast is het infotainmentsysteem in de middenconsole ook al uitgerust met een groot TFT-scherm, dus aan informatie voor onderweg geen gebrek.
Besturing tot leven
Vooral zijn we gecharmeerd zijn we van de rijeigenschappen. De MQB-genen van de Passat zorgen nog altijd voor Duits strakke teugels, maar trakteren ook op veel meer stuurplezier. Het behoudende, wat wollige stuurgevoel van de vorige Passat is verleden tijd. Zonder meteen uitdagend te worden (of te moeten zijn) schept dat ook meer vertrouwen. Op de bochtige wegen van Sardinië voelde de Passat zich topfit. Om het karakter van de Passat nog meer op je humeur of de omstandigheden af te stellen is het nu met een druk op de knop mogelijk een rijprofiel te selecteren. Net als bij de Golf heb je de keuze uit Comfort, Normaal, Sport, Eco en een Individual-stand. De verschillen zijn echter niet al te groot en in de Sport-modus haalt VW het gelukkig niet in zijn hoofd om met de luidsprekers van het audiosysteem een sportief motorgeluid te componeren. Zoals dat wel bij de snelle Golfjes of een Leon met dieselmotor gebeurt. De Passat blijft serieus.
Cilinderuitschakeling
Met dank aan de MQB-basis van de Passat zijn ook de motoren nieuw. Aan de basis staat de 1.4 TSI met 125 pk (30.190 euro), die we niet hebben kunnen rijden. Wel leerde de nog zuinigere en sterke 150 pk 1.4 TSI met cilinderuitschakeling (bekend uit de Polo GT) zich kennen als een soepele en stille motor. Voorzien van een zesbak voldoet deze combinatie (33.790 euro) als Limousine nog dit jaar aan de aantrekkelijke 20% bijtelling. Hij moet zeker wel werken in de Passat maar voldoet prima. Wanneer de motor bij lage belasting in de tweecilindermodus schakelt, merk of hoor je daar niets van.
2.0 TDI 240 pk
Furore maakt de Passat met een splinternieuwe 2.0 TDI biturbodieselmotor. Met 240 pk en 500 Nm heeft Volkswagen de poppen aan het dansen gekregen, want zelfs Audi of merken als BMW en Mercedes-Benz hebben nog nooit zo’n sterke tweeliter diesel ontwikkeld. De Zweden (Volvo) komen evenmin tot zo’n dieselbeul. De viercilinder beleeft zijn debuut in de Passat en is ondanks zijn potentie geen luidruchtig type geworden. Door standaard gekoppeld te zijn aan een zeventraps DSG-automaat maakt je bij een sprintje vanuit stilstand in de eerste twee versnellingen overweldigend grote stappen. Geen wonder dat de Passat 2.0 bi-TDI met DSG en standaard vierwielaandrijving (4Motion) in zes tellen naar honderd knalt. Knap werk.
Variaties: GTE, 1.6 TDI
Of zakelijk rijders buiten het KLPD deze motor in ons land veel zullen bestellen is natuurlijk wel de vraag. Al valt de prijs van 51.000 euro voor zoveel auto stiekem nog wel mee. Eind dit jaar heeft de Nederlandse importeurs ook bijtellingsvriendelijke diesels zoals de 1.6 TDI met 120 pk (34.090 euro) beschikbaar. Er komt zelfs weer een speciale BlueMotion variant van die motor die nog spaarzamer is. De rij-impressie van die eenpuntzes houd je van ons nog te goed.
Om niet te spreken over de Passat GTE plug-in hybride met 7% bijtelling en 218 pk in die Nederland halverwege 2015 te wachten staat… Als er een auto is die het D-segment weer tot leven kan brengen is die auto het wel. Toch op zoek naar meer vermogen? Dan kom je uit bij de 'gewone' Passat 2.0 TSI die 220 pk of 280 pk levert. Of de stoere Passat Alltrack (nog niet onthuld) ook weer naar Nederland komt is nog niet bekend.
Schrijf een review