Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig

Wie Dodge zegt, zegt Viper. Elke autoliefhebber kent deze 'American Supercar' als een rauwe sportieve Amerikaan die er geen doekjes om windt. Het merk is flink aan het groeien en breidt het gamma uit met een reeks nieuwe modellen voor het grote publiek. Indien je echter een zachtzinnige allemansvriend zoekt is bij Dodge aan het verkeerde adres. Wij namen de Dodge Nitro 4.0 R/T mee voor een kennismaking. Hij maakte indruk...

Dodge voert in haar campagnes de slogan dat het merk geen lieverdje is. Het Dodge logo met de hoorns van een ram bevestigt dat nog eens. We zagen eerder al de Caliber op het toneel verschijnen. Een iets hoger uitgevoerde hatchback die het de Golf en consorten bang moet maken. De Dodge Nitro R/T die wij reden gaat nog een stap verder in de bangmakerij.

Om te beginnen is zijn naam al ‘geen lieverdje’. De hoge vierkante en robuustgelijnde koets, grote chromen 20 inch wielen, de getinte ramen en een vliegenvangend front dat doet denken aan een heuse pick-up doorbreekt het beeld van het Nederlandse wagenpark. Dat blijkt ook wel uit de reacties die de auto losmaakt. Tijdens de fotosessie kwamen voorbijgangers soms meerdere malen langs en enkelen van hen wilde deze grijze ijsbreker eens van dichtbij zien. De een vindt 'm ‘gaaf!’, de ander vindt het allemaal ‘te’. Een persoon dacht overigens een nieuwe Porsche in het vizier te hebben. De link ontgaat ons eerlijk gezegd, maar dat de Nitro aandacht krijgt staat buiten kijf. En daar is het Doge ook om te doen.

Gek genoeg oogt hij groter dan hij is. Natuurlijk is hij met 4.58 meter lengte en 1.85 meter breedte geen kleine jongen, maar er zijn dynamisch gelijnde concurrenten die net een maatje meer meten. Een enthousiaste smart-rijder stelde zijn zwarte fortwo ter beschikking voor een fotosessie. Deze confrontatie leverde vermakelijke beelden op.

Eenmaal ingestapt – voor velen een klim – kijken we door de hooggeplaatste raampartij over een lange motorkap. De hoge zitpositie geeft het bekende ‘King of the road’ gevoel. De grote middenarmsteun biedt plaats voor meer dan twee armen en een forse bekerhouders voor- en achterin verraden zijn afkomst evenmin.

Zo’n King of the road verdient ook een bijpassende motorblok. Amerikanen kijken nog steeds niet op een cc-tje meer of minder, dus Dodge komt met een flinke 4,0 liter op de proppen. Boze tongen worden lichtjes de mond gesnoerd door daarbij te vermelden dat dit geen acht- maar een zescilinder is. Eigenwijs! Het blok produceert een naar Europese begrippen bescheiden 260 pk, maar dat blijkt voor voldoende pret te zorgen. Niet alleen is de voorwaartse kracht meer dan toereikend, ook het geluid van deze lobbes klinkt aangenaam. Bij rustig cruisen borrelt de krachtbron rustig in het vooronder. Wanneer je het beest los wil maken en het gas vloert, schakelt de automatische vijfbak rap een paar tandjes terug. De koets zet zich schrap en een luid rauw gebrul zorgt vervolgens voor de nodige constenatie. Dat willen we horen!

Wanneer je tegelijkertijd op vochtig wegdek rijdt of net een bocht instuurt, reageert de Nitro venijnig met een overstuurreactie. De achterzijde zet een stap opzij, maar gelukkig grijpt het ESP op tijd in en brengt de boel weer tot orde. Hoewel de auto voorzien is van een 4x4 systeem, kan het systeem alleen op onverhard worden ingeschakeld. Natuurlijk is deze twee ton staal niet bedoeld om mee te scheuren, maar ook onbedoeld word je toch wel eens met een uitstapje geconfronteerd. Daarbij komt nog dat dit de R/T uitvoering is, wat betekent dat de vering en demping iets meer op sportiviteit is afgestemd. Heel comfortabel is de Nitro niet - bij korte oneffenheden worden er soms rake klappen uitgedeeld - maar over het algemeen is de ‘ride’ in orde.

Ook het interieur van de R/T onderscheidt zich van andere Nitro-uitvoeringen. Dodge heeft dit topmodel sportieve tinten, maar ook de nodige ‘convenience’ willen meegeven. De toegepaste aluminium accenten passen in ons geval prima bij de Bright Silver Metallic lak. De gebruikte kunstof materialen in het interieur voelen en ogen helaas niet echt luxueus, te wijten aan een prioriteitskwestie. Het steekt overigens wel goed in elkaar. De lederen stoelen zijn voorzien van het R/T logo in de rugleuning. De stoelverwarming brengt de bilpartij prettig op temperatuur in de koude dagen. De stoelen zelf leveren niet veel steun en in bochten lijkt het alsof je op ‘één oor’ ligt, hoewel dit in werkelijkheid heel erg meevalt.

Ons exemplaar is voorzien van het MyGIG Multimedia Infotainment System. Een hele mond vol, maar het heeft ook veel te bieden. Achter deze naam schuilt een zeer gebruiksvriendelijk navigatiesysteem, telecommunicatie en de nodige amusement. De touchscreenbediening bied je razendsnel de mogelijkheid de gewenste functie te selecteren. Voor het nodige beeld en geluid brengt de geintegreerde harde schijf of DVD speler uitkomst. Je muziekcollectie vanaf je iPod overzetten is kinderspel, en DVD’s afspelen behoort eveneens tot de mogelijkheden. Het beeld van de DVD-video wordt uitgeschakeld tijdens het rijden, wel zo veilig. De passagiers achterin hebben geluk. Die kunnen vanuit hun luie zetel – met ruim voldoende beenruimte - hun eigen beeldscherm uit het plafond klappen en rustig verder kijken, al dan niet met hoofdtelefoon. Met een bak popcorn en een longdrink Cola hou je het er prima uit. De plaatsing van het scherm zorgt er wel voor dat het zicht in de binnenspiegel beperkt wordt. Wat dat betreft was een set schermen in de hoofdsteunen een betere optie.

Al deze verwennerij heeft vaak zijn prijs. Toch is de prijsstelling niet onaantrekkelijk. Het topmodel kost 50.000 euro, waarbij alléén het genoemde entertainmentsysteem tegen meerprijs is gemonteerd. Hoor ik daar iemand value for money zeggen? De variabele lasten liggen zoals verwacht wel op een hoog peil. Een verbruik van 1 op 6 in de stad en 1 op 7 gemiddeld is voor deze kolos geen uitzondering. De natuurwetten zijn onverbiddelijk. Een alternatief is de 2,8 liter CRD dieseluitvoering. Die stoere dieselsound maakt ook indruk.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (15)

Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Heb in 2009 een nieuwe nitro gekocht kleur zwart met 22" velgen [chroom] 3.7L V6 benzine later heb ik een lpg instalatie laten monteren en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Een heerlijke comfortabele auto Nodigt uit om relaxed te rijden, maar heeft waar nodig enorme trekkracht. Is wat soepeler dan de Cherokee, maar heeft dezelfde 3,7 l. Heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Anderhalf jaar deze auto nu. Geweldig blok. vreselijke automaat. Zit al een nieuwe onder en al tien keer terug geweest. Wordt alleen maar slechter. Het trekken van een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Geweldige auto lekker blok alleen waarom zij ze voor dat rotte holland geknepen?Niet alleen het vermogen maar ook de automaat is vast en zeker aangepast ,schakelt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Heb niet veel problemen ghad met deze auto . alleen de versnellingsbak maakt lawaai bij 128 km . bij regen achtig weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
het verbruik valt erg tegen is minder zuinig dan de grand cherokee 3.0 ltr 6 cyl. het schudden in de bak bij 80- 120 kmu,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
zeer complete uitvoering maar de diesel is niet echt stil te noemen bij weinig toeren maakt de auto veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Rij sinds september 2007 met de Nitro CRD Automaat. Superauto. Hoor alleen af en toe wat gedreun in het cardan... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Fijne reisauto, geen grijze muis in het verkeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Geweldige wagen. Met 22 inch velgen absoluut een publiekstrekker, hadden bij Disney meer bekijks dan het park zelf. Jammer dat ik hem bij een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Stoere auto voor relatief weining geld. SXT uitvoering is compleet. 3.7 V6 verbruikt wel veel, maar heeft voldoende trekkracht en is niet al te rumoerig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
rij zelf sinds september met een 3.7 sxt en vind het een fantastische reisauto alleen het verbruik is wat hoog gas is geen optie, het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Een dag proefgereden met een sxt met auto stick 2.8 crd en multimediapack. Is een echte eye catcher, had ik al snel in de gaten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
De Dodge Nitro is een heerlijke auto. Soepel schakelen, relatief zuinig en prima weggedrag. Een aanrader voor alle SUV gebruikers van het midden en lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dodge Nitro 4.0 R/T weert zich kranig
Een perfect uitziende, heerlijk rijdende reiswagen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5