De R-S is recent toegevoegd aan de XF modellijn. Het is de meest potente telg van de familie en de overtreffende trap van de XFR, voorzien van de flinke 5.0 liter V8 benzinemotor met supercharger. Deze motor is ook in andere modellen van Jaguar te horen, zoals de F-Type Coupé R en de XKR-S. Net als in deze modellen levert de achtcilinder 550 pk en 680 Nm Koppel, waardoor de Sportbrake doodleuk in 4,8 seconden naar 100 km/u kan brullen. Of 300 km/u aantikt op de Duitse, nog tolvrije Autobahn. Op- en terugschakelen doet de achttrapsautomaat van ZF feilloos. We kennen deze transmissie ook al uit diverse Range Rovers.
Ultra Blue
Jaguar levert de XFR-S als Saloon (sedan) of Sportbrake (stationwagon). Die laatste variant hebben wij uitgelaten en is met een vanafprijs van 172.860 euro – schrik niet - 15 mille duurder dan de vierdeurs. De Britten doen niet moeilijk over kleuren en hebben voor beide modellen Ultra Blue metallic lak beschikbaar, in de volksmond ook wel knalblauw genoemd. Een te opvallende kleur? Jammer dan, ook in Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White en Italian Racing Red zal de XFR-S niet te missen zijn. De geleverde donkere 20 inch velgen, enorme luchthappers in de neus en de vier uitlaatpijpen naast een flinke koolstofvezel diffuser aan de achterkant, zullen dit alleen maar versterken. En die magische sound komt echt niet uit de uitlaat van de spaardiesel die voor, naast of achter je rijdt…
Finetuning
Naast deze opzichtige aanpassingen, is de XFR-S technisch gefinetuned. Zo is de achterwielophanging van de Sportbrake aangepast ten opzichte van de Saloon. Evenals het elektronisch gestuurde differentieel en het stabiliteitssysteem. Om de enorme hoeveelheid power van de XFR-S weer tot stilstand te brengen is een High Performance remsysteem aangebracht, voorzien van remschijven met een diameter van bijna 40 cm. Om die enorme remmen voldoende te koelen is de luchttoevoer onder de bodemplaat van de auto ook in vorm gebracht.
Ondanks zijn brutale looks en stoute V8 blijft het gevoel van stijl, klasse en elegantie ook bij deze XF zichtbaar. Zeker aan boord - waar de cockpit is voorzien van mooi leer met contrasterende stiksels en Dark Mesh aluminium sierlijsten. In tegenstelling tot het exterieur van de auto, is de sfeer aan boord vertrouwd: rustig en sereen. Wellicht wat gedateerd, maar niet uit de tijd. Het enige dat je doet beseffen met een beestachtig snelle auto op pad te zijn, zijn de kuipstoelen - met R-S logo - en de diepe zit.
Een flinke V8, brutale looks, verslavende sound zijn de pefecte ingredienten om met de XFR-S tekeer te gaan. Toch kun je ook gewoon heel comfortabel met de XFR-S aan het verkeer deelnemen en genieten van de wetenschap sneller dan iedereen te kúnnen zijn. Om zodra iemand daar aan twijfelt, met een brul het bewijs te leveren, uiteraard.
Duurder dan de rest
De prijsstelling van de auto ten opzichte van de concurrentie zou de pret nog kunnen drukken. Auto’s als een RS5, E63 AMG of BMW M5 (niet als Touring) zijn minder kostbaar en leveren zelfs nóg iets meer vermogen. De importeur kunnen we het niet kwalijk nemen, die moet het onbescheiden verbruik van de 5.0 V8 op de koop toe nemen en de BPM – zo’n 60 mille – doorberekenen.
Toch zullen het er weinig zijn die de keuze voor een auto van dit kaliber hoeven en kunnen maken. Velen zullen er van dromen. Dit zijn de snelste familycars op aarde, de ultieme droom voor elke petrolhead met een gezin. Geen enkele auto geeft ruimte voor een hond of kinderwagen achterin, plaats voor vijf personen waarmee toch supercarsnelheden mogelijk zijn. De vraag of het mag en verstandig is, laten we buiten beschouwing. Maar het is een fantastische gedachte, gevoed door een fantastische auto. Een tikje ‘bad’, maar zoals Jaguar bij de F-Type zegt; it’s good to be bad… En dat zullen we niet ontmoedigen.
Schrijf een review