Facelift Ford Focus stilt de trek

Rijtest. De vernieuwde Ford Focus doet alles net even beter. En hij heeft een voorspellende gave...

Trek in een clubsandwich of een overheerlijk diner onderweg? Druk de SYNC-knop in op het stuurwiel van de vernieuwde Focus en roep de kreet 'ik heb honger'. Het systeem schotelt razendsnel een serie restaurants voor, al dan niet op de route, dankzij de geïntegreerde Michelin Guide. Honger naar meer? De Focus stelt niet teleur.

Ford hanteert een enigszins eigenaardige strategie bij het introduceren van nieuwe en vernieuwde modellen. De vernieuwde Focus werd begin dit jaar al groots aangekondigd. Daarna was het lange tijd stil rond het model. Daar komt nu verandering in, want we hebben de nieuweling uitgebreid aan de tand kunnen voelen. Vervolgens arriveren de eerste exemplaren pas in december officieel in ons land. En nog in fases ook. Wie zijn zinnen heeft gezet op bijvoorbeeld een automaat, komt pas in maart 2015 aan de beurt. De eerste duizend geïnteresseerden kunnen de Focus als First Edition wel al 'blind' bestellen, zodat ze nog dit jaar kunnen rijden.

Chroom
De nieuwe neus van 's werelds best verkochte auto springt direct in het oog. Ook de Focus heeft - net als de Focus Electric - voortaan het nieuwe familiegezicht met opvallende trapeziumachtige grille en veel chroom, bekend van de Fiesta en de nieuwe Mondeo, die trouwens ook al een eeuwigheid op zich laat wachten en waarmee we volgende maand gaan rijden. De koplampen van de vernieuwde Focus zijn eveneens bijgepunt en slanker van vorm. Datzelfde geldt voor de achterlichten. Op de nieuwe grille na, zijn de wijzigingen aan het exterieur redelijk bescheiden gebleven.

Efficiencyslag
Hoe anders is het in het interieur? Hier heeft Ford een heuse efficiencyslag gemaakt. Het kleine display omringd met talrijke knopjes in het dashboard is vervangen door een groter 8 inch aanraakscherm dat zich veel intuïtiever laat bedienen. Het spraak gestuurde connectiviteitssysteem SYNC is inmiddels van de tweede generatie en flink verbeterd. De genoemde 'restaurantfunctie' is leuk, maar zal in de praktijk slechts niet of nauwelijks worden gebruikt. Wel handig is het invoeren van het navigatieadres; je kunt het volledige adres in één keer zeggen. Werkt prima. Ook het starten van een telefoongesprek kan op spraak. Geef het commando 'bel', gevolgd door de naam van de contactpersoon in je adresboek en hij belt de betreffende persoon.

1.5 EcoBoost
Het motorenpalet van de Focus is volledig op de schop genomen. Ford neemt afscheid van sommige motoren en introduceert geheel nieuwe varianten, waaronder een nieuwe benzine- en dieselmotor, beide 1.5 liter groot/klein. De nieuwe diesel was helaas niet aanwezig, de 1.5 EcoBoost met 182 pk gelukkig wel. De motor vervangt de 1.6, levert meer vermogen maar consumeert gemiddeld genomen flink minder. De 1.5 profiteert van technieken van de 1.0 EcoBoost, zoals een kortere slag en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk, zodat de motor sneller opwarmt. Komt het verbruik ten goede. De meest krachtige vijftienhonderd laat een uiterst prettige indruk achter. De motor is soepel en bereid om toeren te maken, maar anderzijds ook weer heel stil. Met dank aan een verbeterde isolatie van het motorcompartiment, dikkere zijruiten en dikkere vloerbekleding. De handgeschakelde zesbak laat zich daarbij uitstekend bedienen. Kortom, een lekkere combinatie.

In de vernieuwde 2.0 liter TDCi-dieselmotor verloopt het schakelproces iets minder soepel. Dat heeft vooral te maken met de koppeling die wat gevoeliger zijn werk doet, zodat bij overschakelen sprake is van enig schokeffect. De vernieuwde diesel is verder uitstekend op zijn taken berekend, heeft meer vermogen (150 pk), een hoger koppel (370 Nm), terwijl het verbruik met 15 procent is gedaald. En door een betere isolatie is de motor binnenin nauwelijks hoorbaar.

Voorspellende gave
Het prettige gevoel dat we ervaren in de 1.5 EcoBoost is vooral ook te danken aan het voortreffelijke onderstel. Ford heeft een naam hoog te houden op dat gebied en weet met de vernieuwde Focus wederom te overtuigen. De auto voelt ontzettend degelijk en solide, en tegelijk nooit oncomfortabel. Een flinke hobbel in het wegdek doet hem helemaal niks. Petje af. Landgenoot Edwin Vliem, vehicle dynamics expert bij Ford, vertelt dat het onderstel ten opzichte van de huidige Focus weer iets stijver is gemaakt. Zo is de geometrie van de voorwielophanging gereviseerd, zijn er 'zwaardere' materialen gebruikt om de structurele stevigheid aan de voorzijde te verhogen, zijn de schokdempers aangepast en is de stuurbekrachtiging opnieuw gekalibreerd.

Tevens heeft de vernieuwde Focus een voorspellende gave. Het Enhanced Transitional Stability-systeem houdt snelheid en stuurgedrag in de gaten. Op die manier zou de elektronica tractieverlies van tevoren herkennen en daarop anticiperen door bijvoorbeeld vroegtijdig ingrijpen met het stabiliteitssysteem.

Assistenten
Fileparkeren is met Active Park Assist een koud kunstje. De vernieuwde Focus heeft twee extra sensoren aan de achterzijde, zodat de Focus voortaan ook semi-automatisch loodrecht kan inparkeren. Die sensoren staan ook aan de basis van twee andere nieuwe technologieën; Cross Traffic Alert en Park-Out Assist. De eerste detecteert naderend verkeer bij het achteruit wegrijden uit een parkeerplaats en de Park-Out Assist helpt bestuurder wegrijden uit een parallelle parkeerplaats. Daarnaast heeft Ford Active City Stop vernieuwd, dat voortaan werkt tot snelheden van 50 km/u (was: 30 km/u), en debuteert Pre-Collision Assist, een systeem vergelijkbaar met Active City Stop maar dan voor hogere snelheden.

De vernieuwde Focus arriveert zoals gezegd in december in ons land als hatchback, sedan en wagon. Behalve de genoemde 1.5 EcoBoost met 150 of 182 pk en de 1.5 diesel met 120 pk, is ook de driecilinder 1.0 EcoBoost in twee smaken (100 of 125 pk) van de partij. Vanaf februari is de verbeterde 2.0 liter diesel met 150 pk te bestellen, evenals de Focus ST met benzine (250 pk) of diesel (185 pk) en de Focus Electric. De versies met automaat arriveren in maart. Prijzen volgen medio oktober. Klik hier voor meer info over de First Edition, die wel al bestelbaar is vanaf 24.995 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Facelift Ford Focus stilt de trek
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Facelift Ford Focus stilt de trek
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Facelift Ford Focus stilt de trek
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Facelift Ford Focus stilt de trek
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.