Kia Soul EV maakt carrière

Rijtest met eerste elektrische Kia, de Kia Soul EV.

Kia geeft de carrière van de Soul in Nederland een opmerkelijk vervolg. De nieuwe Soul is voortaan alleen nog met elektrische aandrijving te koop. De eerste elektrische auto van Kia in Europa mag zich gaan bewijzen als gezinsauto. Slaagt hij daar in?

Als excentrieke MPV heeft de Soul nooit echt potten kunnen breken, simpelweg omdat hij of als mooi of als niet om aan te zien werd bestempeld. Tegelijkertijd vormde de cee’d en Venga door lagere verbruikscijfers een rationeel interessanter aanbod. De nieuwe Soul is in een vlotter jasje gehesen en kreeg van ontwerper Peter Schreyer wat meer breedte in plaats van extra hoogte. Ook komt hij altijd met contrasterend gekleurde carrosserie-accenten voorrijden.

EV-gezinsauto
Omdat de nieuwe Soul net als zijn voorganger niet boven het malieveld kan uitsteken met het brandstofverbruik van de 1.6 liter benzinemotor, heeft de importeur besloten alleen de Soul EV te gaan verkopen. Omdat het voor het eerst is dat de Koreanen een volledig elektrische auto in Europa op de markt brengen, staat de Soul zo flink in de belangstelling. Niet in de laatste plaats omdat de Soul zich als ruime gezinsauto mag gaan onderscheiden, terwijl andere elektrische auto’s als een Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, BMW i3 en Renault ZOE gewoon als vijfdeurs auto stralen.

Zonder poespas, want een echte MPV heeft Kia er niet van willen maken. Hij biedt 281 tot 891 liter bagageruimte, en de bank kan in twee delen worden neergeklapt. Onder de laadvloer bevindt zich nog een ondiepe ruimte die kan dienen als opbergruimte voor de laadkabel. Keurig. Meer dan keurig is de afwerking en kwaliteitsbeleving van het interieur. Op die ouderwetse stuurstengels na – de Koreanen krijgen er geen genoeg van – zien we een modern design met leuke details, waarbij goede materialen zijn gebruikt. In de deurpanelen zien we zelfs leder, waar ook het stuur mee is afgewerkt. Ook de lichte kleurstelling van het interieur (helaas wel besmettelijk) stemt vrolijk. Hier houden we het wel 212 kilometer uit.

Slim met stroom
Die afstand is de maximale actieradius van de Kia Soul EV. In de wagenbodem bevindt zich een accupakket dat iets groter is dan dat van bijvoorbeeld een LEAF of ZOE. Tegelijkertijd heeft Kia werk gemaakt van de aerodynamica van de carrosserie, de werking van het ventilatiesysteem en het type band om de Soul zo efficiënt mogelijk met energie om te laten springen. Omdat algemeen bekend is dat de actieradius van een elektrische auto net als brandstofverbruikcijfers theoretisch worden vastgesteld, haast de importeur zich te melden dat 160 kilometer actieradius een realistische waarde is. Alsnog doet de Soul het dan net iets beter dan zijn ‘concurrenten’.

En hoe rijdt de Soul EV dan? Hoewel de Soul EV zo’n 1465 kg in de schaal legt, komen we met de 110 pk/285 Nm sterke elektromotor niets tekort. Zoals bij vrijwel elke andere elektrische auto is er altijd ruim voldoende kracht beschikbaar om probleemloos met het verkeer mee te komen of een keer leuk te doen bij het stoplicht (0-100 in 11.2 seconden). De prestaties zijn iets afgevlakt wanneer de ECO-knop in de middentunnel is ingedrukt, al zorgt dat er natuurlijk wel voor dat je minder snel energie ‘verspilt’. En dat is goed voor de actieradius. Ook remt de Soul in die modus ietsje meer op de motor af wanneer het ‘gaspedaal’ wordt losgelaten. Met behulp van de B(rake)-stand van de automaat kan je nog meer motorremwerking opwekken en zo energie terugwinnen. Deze transmissiestand is vooral een slimme keuze bij druk stadsverkeer.

Het elektrische DNA van de Soul komt ook de wegligging ten goede. Doordat het accupakket laag in de auto is geplaatst, zakt het zwaartepunt en helt de Soul nauwelijks over. Ook voelt de Soul allerminst zwaarlijvig. Wie de stabiele wegligging bewust op de proef wilt stellen, kan gebaat zijn bij de Sport-modus van de variabel instelbare stuurbekrachtiging. De Soul stuurt dan iets zwaarder, maar geeft – net als bij andere Kia-modellen – niet meer stuurgevoel. Wij reden de Soul EV vooral in de Normal-stand, gewoon omdat die modus het beste bij de auto past.

Dichtstbijzijnde laadpaal
De realistische actieradius van 160 kilometer lijkt heel aardig te kloppen. Wanneer de Soul EV moet worden opgeladen, kan dat via een regulier 220V-stopcontact (14-15 uur laden), of met behulp van een wallbox (4-5 uur) of publieke (snel)laadpaal. De laadtijden zijn bij die laatste optie het kortst (respectievelijk 30 minuten tot 80% en 2-3 uur) al liggen de kosten – mede door het invoeren van een starttarief bij diverse exploitanten van laadpalen – wel wat hoger. Het navigatiesysteem geeft feilloos aan waar de laadpalen staan die ons land rijk is. Met één druk op de knop stuurt hij je zelfs naar de dichtstbijzijnde! Omdat het netwerk laadpunten nog altijd groeiende is, biedt een jaarlijkse update van de navigatiekaarten praktische uitkomst. Kia is de moeilijkste niet en installeert deze de eerste zeven jaar gratis bij elke onderhoudsbeurt. De fabrieksgarantie voor de Soul EV bedraagt ook zeven jaar.

Prijs en uitrusting
Het prijskaartje van de Kia Soul EV vermeldt een prijs van 32.995 euro. Daarmee is de Koreaan zeker niet de goedkoopste elektrische auto, maar wel heel ruim. De enige uitvoering die Kia levert in Nederland biedt daarnaast een prettige standaarduitrusting, want zaken als automatisch geregelde airco met energiebesparende ‘driver-only’ functie, stoelverwarming, standkachel, stuurverwarming,  LED-achterlichten, elektrische ramen en spiegels, radio/navigatie, achteruitrijcamera, bluetooth, elektrisch bediende handrem en een smart key zijn inbegrepen. Zoals elke elektrische auto blijft de wegenbelasting tot en met 2015 buiten schot en valt er bij zakelijk gebruik flink (subsidie)voordeel te behalen in de vorm van de MIA-regeling en 4% bijtelling. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Kia Soul EV maakt carrière
Sinds vorige week rijd ik in een Kia Soul, heerlijke auto ! Hoge instap,, erg ruim van binnen, goed zicht. , maakt weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Ik heb 4maanden moeten wachten voor het pied de poule type( vanille kleur, interieur beige met zetels in pied de poule motief) Heel mooi en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
opvallende auto nu een jaar oud 9800 km bevalt prima had alleen 6 versnellingen kunnen hebben verbruik 1:13 redelijk te noemen wat meer rumoer boven 100 km/uur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Na 15 jaar fiat en 14 jaar Opel gereden te hebben was het tijd voor een ander merk.Di kia soul is het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
een uitstekend vlot bijzonder model; kia soul bevalt mij uitstekend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Ik heb hem nu een jaar nog geen enkel probleem gehad. 18000 km nu op de klok. Bevalt zeer goed , voor heen 27 jaar Honda.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Hebben sinds juli 2009 een soul 1.6 excutive benzine hij bevalt ons uit stekend rijd lekker ook een auto die je niet vaak tegen komt. Wat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Rijd sinds juni met KIA SOUL X-ecutive, heb bijna 30.000 km erop zitten. Fijne auto, rustig op de weg. Zesde versnelling zou ideaal zijn... Lees volledige review.
Kia Soul EV maakt carrière
leuke auto om te zien maar ik denk dat ik het slecht getroffen hebt of ik ben een lastige chaffeur ik heb het ene na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Na 1 jaar Kia Soul rijden som ik de plus- en minpunten op: Plus: Keigave auto, in het oog springend model, heel goede zit, rijdt zuinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Degelijke nette auto,zeer compleet voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
verbruik lijkt niet op de folder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Nog een keertje. Laatste LANGE afstandmeting (95-105km/uur): kwam uit op 1:15,3 Wie volgt??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Hier ben ik weer even...... Wil je met de KIA-SOUL lekker zuinig rijden (zonder caravan dan!!), rijd dan tussen 90 tot 105.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Eindelijk, eindelijk eens een wagen die echt anders is. Wat hebben wij er lang op moeten wachten. Waren direct verkocht proefrit gemaakt en besteld. En dan te bedenken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Beste horst1, hebben jullie een benzine of een diesel uitvoering? Dit ivm de caravan. Diesel heeft koppel van 250 nm. Ook onze caravan weegt 100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
In vervolg op mijn eerdere preview (28-2 en 31-3 2009), waarin ik aankondig weer wat te schrijven als we met onze SOUL plus caravan (merk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
rijd lekker, zit goed, trekt goed op, eigenlijk voor die prijs een prima auto. Alleen is het jammer dat je , zoiets als een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Rij 14 dagen met een soul max.Diesel automaat pittig en snelle wagen.Zeer tevreden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
proefrit gemaakt in de KIA SOUL rijd geweldig alleen jammer dat er vanaf fabriek geen cruis control wordt ingebouwd met bediening op het stuur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Een geweldig mooie wagen heeft dat wat een wagen in deze tijd hebben moet. Uitstraling, charme, comfortabel niet een wagen 20 in een dozijn. Zelden een.. Lees volledige review.
Kia Soul EV maakt carrière
Ik rijd nu in een kia soul sinds anderhalve week. Heb er al aardig wat mee geredenen hij bevalt me heel goed. De auto is lekker.. Lees volledige review.
Kia Soul EV maakt carrière
Ik rij sedert half maart in een Kia Soul. Het is iedere dag weer geweldig om in deze auto te rijden. Lekker hoog, goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Wij hebben alleen proefgereden in de KIA Soul !! Wat ons opviel is dat de auto met zijn 128 PK lijkt te rijden als een auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
We hebben een proefrit gemaakt,en vinden het een leuke,en goed rijdende auto.We hebben hem inmiddels besteld,en verwachten hem eind april.Het is de x-cutive geworden (goede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Proefrit gemaakt. Auto rijdt prima. Absoluut mooi ontwerp. Hebben Soul (diesel,automaat)nu besteld, helaas is volgens de dealer de levertijd ca 4 maanden!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
zeer leuke auto met hoge zit. Proefrit gemaakt, rijdt zeer goed alleen houdt geen vermogen over. Echt de nieuwe trend.. Lees volledige review.
Kia Soul EV maakt carrière
Erg leuke en eigenwijze verschijning voor een fatsoenlijke prijs. Proefrit gemaakt in 1.6 benzine schakel executive. Interieur en afwerking prima. Gimmicks zijn grappig, lcd scherm in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
hij kan een aanhanger of caravan trekken alleen , de trekhaak kost bijna 1000euro.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Soul EV maakt carrière
Heb zelf een proefrit gemaakt, het is een hele leuke, goedrijdende auto, voor een leuke prijs. Rij zelf in een Kia cee`d.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5