Als excentrieke MPV heeft de Soul nooit echt potten kunnen breken, simpelweg omdat hij of als mooi of als niet om aan te zien werd bestempeld. Tegelijkertijd vormde de cee’d en Venga door lagere verbruikscijfers een rationeel interessanter aanbod. De nieuwe Soul is in een vlotter jasje gehesen en kreeg van ontwerper Peter Schreyer wat meer breedte in plaats van extra hoogte. Ook komt hij altijd met contrasterend gekleurde carrosserie-accenten voorrijden.
EV-gezinsauto
Omdat de nieuwe Soul net als zijn voorganger niet boven het malieveld kan uitsteken met het brandstofverbruik van de 1.6 liter benzinemotor, heeft de importeur besloten alleen de Soul EV te gaan verkopen. Omdat het voor het eerst is dat de Koreanen een volledig elektrische auto in Europa op de markt brengen, staat de Soul zo flink in de belangstelling. Niet in de laatste plaats omdat de Soul zich als ruime gezinsauto mag gaan onderscheiden, terwijl andere elektrische auto’s als een Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, BMW i3 en Renault ZOE gewoon als vijfdeurs auto stralen.
Zonder poespas, want een echte MPV heeft Kia er niet van willen maken. Hij biedt 281 tot 891 liter bagageruimte, en de bank kan in twee delen worden neergeklapt. Onder de laadvloer bevindt zich nog een ondiepe ruimte die kan dienen als opbergruimte voor de laadkabel. Keurig. Meer dan keurig is de afwerking en kwaliteitsbeleving van het interieur. Op die ouderwetse stuurstengels na – de Koreanen krijgen er geen genoeg van – zien we een modern design met leuke details, waarbij goede materialen zijn gebruikt. In de deurpanelen zien we zelfs leder, waar ook het stuur mee is afgewerkt. Ook de lichte kleurstelling van het interieur (helaas wel besmettelijk) stemt vrolijk. Hier houden we het wel 212 kilometer uit.
Slim met stroom
Die afstand is de maximale actieradius van de Kia Soul EV. In de wagenbodem bevindt zich een accupakket dat iets groter is dan dat van bijvoorbeeld een LEAF of ZOE. Tegelijkertijd heeft Kia werk gemaakt van de aerodynamica van de carrosserie, de werking van het ventilatiesysteem en het type band om de Soul zo efficiënt mogelijk met energie om te laten springen. Omdat algemeen bekend is dat de actieradius van een elektrische auto net als brandstofverbruikcijfers theoretisch worden vastgesteld, haast de importeur zich te melden dat 160 kilometer actieradius een realistische waarde is. Alsnog doet de Soul het dan net iets beter dan zijn ‘concurrenten’.
En hoe rijdt de Soul EV dan? Hoewel de Soul EV zo’n 1465 kg in de schaal legt, komen we met de 110 pk/285 Nm sterke elektromotor niets tekort. Zoals bij vrijwel elke andere elektrische auto is er altijd ruim voldoende kracht beschikbaar om probleemloos met het verkeer mee te komen of een keer leuk te doen bij het stoplicht (0-100 in 11.2 seconden). De prestaties zijn iets afgevlakt wanneer de ECO-knop in de middentunnel is ingedrukt, al zorgt dat er natuurlijk wel voor dat je minder snel energie ‘verspilt’. En dat is goed voor de actieradius. Ook remt de Soul in die modus ietsje meer op de motor af wanneer het ‘gaspedaal’ wordt losgelaten. Met behulp van de B(rake)-stand van de automaat kan je nog meer motorremwerking opwekken en zo energie terugwinnen. Deze transmissiestand is vooral een slimme keuze bij druk stadsverkeer.
Het elektrische DNA van de Soul komt ook de wegligging ten goede. Doordat het accupakket laag in de auto is geplaatst, zakt het zwaartepunt en helt de Soul nauwelijks over. Ook voelt de Soul allerminst zwaarlijvig. Wie de stabiele wegligging bewust op de proef wilt stellen, kan gebaat zijn bij de Sport-modus van de variabel instelbare stuurbekrachtiging. De Soul stuurt dan iets zwaarder, maar geeft – net als bij andere Kia-modellen – niet meer stuurgevoel. Wij reden de Soul EV vooral in de Normal-stand, gewoon omdat die modus het beste bij de auto past.
Dichtstbijzijnde laadpaal
De realistische actieradius van 160 kilometer lijkt heel aardig te kloppen. Wanneer de Soul EV moet worden opgeladen, kan dat via een regulier 220V-stopcontact (14-15 uur laden), of met behulp van een wallbox (4-5 uur) of publieke (snel)laadpaal. De laadtijden zijn bij die laatste optie het kortst (respectievelijk 30 minuten tot 80% en 2-3 uur) al liggen de kosten – mede door het invoeren van een starttarief bij diverse exploitanten van laadpalen – wel wat hoger. Het navigatiesysteem geeft feilloos aan waar de laadpalen staan die ons land rijk is. Met één druk op de knop stuurt hij je zelfs naar de dichtstbijzijnde! Omdat het netwerk laadpunten nog altijd groeiende is, biedt een jaarlijkse update van de navigatiekaarten praktische uitkomst. Kia is de moeilijkste niet en installeert deze de eerste zeven jaar gratis bij elke onderhoudsbeurt. De fabrieksgarantie voor de Soul EV bedraagt ook zeven jaar.
Prijs en uitrusting
Het prijskaartje van de Kia Soul EV vermeldt een prijs van 32.995 euro. Daarmee is de Koreaan zeker niet de goedkoopste elektrische auto, maar wel heel ruim. De enige uitvoering die Kia levert in Nederland biedt daarnaast een prettige standaarduitrusting, want zaken als automatisch geregelde airco met energiebesparende ‘driver-only’ functie, stoelverwarming, standkachel, stuurverwarming, LED-achterlichten, elektrische ramen en spiegels, radio/navigatie, achteruitrijcamera, bluetooth, elektrisch bediende handrem en een smart key zijn inbegrepen. Zoals elke elektrische auto blijft de wegenbelasting tot en met 2015 buiten schot en valt er bij zakelijk gebruik flink (subsidie)voordeel te behalen in de vorm van de MIA-regeling en 4% bijtelling.
Schrijf een review