Samen sterk: Volkswagen Golf GTE

Gereden met de Golf plug-in hybride, standaard in een GTI-jasje. Maar rijdt hij ook als een GTI?

Volkswagen ziet de Golf GTE als de GTI onder de hybrides. Alle reden om ons bij de introductie af te vragen of ze gelijk hebben. Biedt de Golf plug-in hybride – naast het fijne van slechts 7% bijtelling – ook het plezier van sportief en elektrisch rijden?

Daar staat hij dan. De eerste Golf plug-in hybride. Zonder spaarwielen, eco-banden of aerodynamische spoilers, zoals de Golf BlueMotion. Volkswagen pakt gooit eens over een andere boeg en positioneert de Golf-met-stekker als een lid van de GT-familie. De GTI en GTD hebben er dus een sportief broertje bij. Hij ziet er van achter op het eerste oog uit als een Golf GTD vanwege de dubbele uitlaatpijpjes aan de linkerzijde. Van voren is de GTE direct herkenbaar aan de LED-bogen (dagrijverlichting) in de voorbumper, geïnspireerd op de volledig elektrische e-Golf. Bovendien heeft de Golf GTE standaard LED-koplampen. Een blauw lijntje tussen de koplampen en grille verraadt dat we hier met de stekker-Golf te maken hebben. De stekker zélf kan trouwens achter het VW logo worden ingestoken om de accu’s bij te tanken. Het opladen duurt zo’n 2.5 uur aan een wallbox en 3.5 uur via het gewone lichtnet.

GTI-sfeer
Sportief voor het oog is de Golf GTE zeker. In het interieur is dat niet anders. Hier zien we het GTI-recept met een afgeplat stuurtje, ruitjesbekleding, een zwarte dakhemel en zwarte hoogglans sierlijsten. De sportstoelen geven het lichaam lekker veel steun. Een praktische geste; Volkswagen levert de GTE standaard als vijfdeurs. Voor liefhebbers is trouwens een trekhaak beschikbaar. De bagageruimte is kleiner dan normaal (vanwege de accuplaatsing onder en achter de achterbank) en meet 272 liter, wat overeenkomt met de bagagecapaciteit van de Polo. Iets om rekening mee te houden, maar alsnog voldoende.

Overboost
Onder de motorkap van de GTE is het volle bak. De aan hybridegebruik aangepaste 1.4 TSI (150 pk) is ietsje naar links opgeschoven om plaats te bieden aan de transmissiebehuizing (DSG-6) en de elektromotor (102 pk). Totaal levert de aandrijving 204 pk en 350 Nm, waarmee de GTI op de hielen wordt gezeten. Dat de GTE van 0-100 en op topsnelheid iets achterblijft, heeft te maken met het gebrek aan ‘launch control’ en het hogere gewicht (1520 kg), want een GTI weegt 1270 kg. Toch hoef je je met een sprinttijd van 7.6 seconden nergens voor te schamen. De topsnelheid ligt op 217 km/u, maar piekt tijdens een overboost kortstondig op 222 km/u. Net dat beetje extra.

5 rijmodi
Hoe rijdt de GTE? Allereerst merk je van het in- en uitschakelen van de TSI-motor niets. In tegenstelling tot de eerste hybride van het merk (Touareg) verloopt de samenwerking tussen verbrandings- en elektromotor volledig naadloos. Zelfs als je onderweg besluit over te schakelen op een andere rijmodus. De GTE kent er vijf, waarbij altijd wordt  gestart in de E-modus (volledig elektrisch). In deze stand gaat de elektromotor aan de slag en kun je probleemloos (en zelfs vlot!) met het verkeer mee komen. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. Wanneer je harder wilt (door het pedaal helemaal in te trappen) of de accucapaciteit ontoereikend is, schakelt het energiebrein over op de Battery Hold modus. In deze stand fungeert de GTE als een hybride en wordt er – behoudens stops en stapvoets rijden – op de 1.4 TSI motor gereden. Het kleine toerentellertje in het instrumentarium laat dat zien.

Via het touchscreen van het infotainmentsysteem kan ook worden overgeschakeld op de rijmodus Battery Charge. Hiermee wordt het accupakket al rijdend op benzine opgeladen. Niet de meest relevante modus dus. Ook is er een Hybrid Auto modus beschikbaar. Wanneer deze is ingeschakeld rijdt de Golf GTE op benzine en elektriciteit en snoept hij langzaam zijn accucapaciteit op. Volkswagen is van mening dat het uitgangspunt volledig elektrisch rijden moet zijn, vandaar dat de GTE altijd in de E-modus start en daarna verder op benzine rijdt (in de Battery Hold modus). De brandstoftank heeft een capaciteit van 40 liter. Het gemiddelde verbruik op benzine bedraagt ‘volgens de boekjes’ 4.5 l/100km. Wij kwamen op een gevarieerde route in Zwitserland twee liter hoger uit. Goed, een Prius Plug-in doet dat beter, maar die levert niet zoveel vermogen.

30-40 kilometer elektrisch
Hoewel Volkswagen in de papieren een volledig elektrische actieradius van 50 kilometer belooft, is dat in de praktijk lastig te behalen. Die waarde is net als bij elke andere verbruiksmeting van nieuwe auto’s volgens een verouderde meetmethode vastgesteld. Reken in de praktijk op zo’n 30 kilometer snelweg, 35 kilometer wanneer je onderweg ook stadsverkeer doorkruist en meer dan 40 kilometer als de snelheden gedurende de rit uitsluitend laag zijn gebleven.

Sportstand ‘GTE’
Om zoveel mogelijk elektrische actieradius te realiseren, rolt de GTE maar al te graag uit. Dat kan soms inderdaad erg handig zijn, maar in stadsverkeer met veel stops, willen wij graag ‘op de motor’ afremmen of remenergie terugwinnen. Je doet dat met behulp van de B(rake)-stand van de DSG-transmissie. Op die manier is het – wanneer je goed anticipeert – zelfs mogelijk om met slechts één pedaal te rijden omdat de auto afremt zodra je het gaspedaal een klein beetje of helemaal laat vieren. Heel goed dat ook Volkswagen bij aankoop van de GTE een rijtraining bij het ANWB testcentrum ‘cadeau’ doet. Zo kunnen alle GTE-rijders de techniek van de auto goed onder de knie krijgen.

Reflexen
Maar rijdt de GTE als een GTI? Nou, bijna. Vanwege het hogere gewicht van de auto zijn de reflexen ietsje trager. Ook het bijschakelen van de benzinemotor kost net even een tel denkvermogen. Wie misschien uit een GTI komt kan dit als storend ervaren, maar dramatisch is het allemaal niet. Bovendien heeft Volkswagen de rijstand GTE ter vermaak. Met een druk op de knop staat onder meer de motor, besturing, transmissie, adaptieve demping (optioneel) op scherp. Tegelijkertijd wordt het motorgeluid op subtiele wijze versterkt via de speakers. Dat laatste is meer een geintje want wanneer de TSI flink moet presteren laat hij sowieso wel van zich horen.

Veel luxe
Naast veel vermogen, verfijnde techniek en een sportief jasje zit de Golf GTE ook behoorlijk goed in zijn spullen. De importeur levert de auto standaard met veel luxe, overeenkomstig de positionering van de GT-familie en de verwachtingen van het koperspubliek, veelal zakelijk rijders. Reken dus op automatische airco, parkeersensoren rondom, sportstoelen, bluetooth en audio met touchscreen. Vink wel 17 (+239 euro) of 18 inch (+942 euro) wielen aan op de optielijst, dat staat stukken beter dan de standaard 16 inchers. Navigatie is bestelbaar in een pakket. Wanneer je veel waarde hecht aan de LED-koplampen moet de Dynamic Light Assist achterwege blijven. Bij deze vorm van adaptieve verlichting monteert Volkswagen xenon-verlichting. Tenslotte: in tegenstelling tot andere plug-in hybrides is de Golf GTE niet uitgerust met een standkachel. Die staat in de optielijst.

Prijs en concurrentie
De prijs van 36.995 euro ligt slechts iets boven die van de GTI en GTD, mede dankzij de BPM-vrijstelling. In andere landen is het prijsverschil onmiskenbaar groter. De prijs van de GTE ligt weer net iets onder zijn grootste concurrent, die nota bene uit eigen huis komt, de Audi A3 e-tron. Zijn neef uit Ingolstadt gooit het echter minder uitbundig over de sportieve toer en is meer een chique familielid. Die overigens geen trekhaak mag.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Samen sterk: Volkswagen Golf GTE
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5