Het lichte trekken aan je lichaam in de bochten dat ervoor zorgt dat je je schrap moet zetten, de lichte druk in de heupen. Het wegschuiven over de gladleren rugleuning van je limousine, het aanspannen van de buikspieren om je torso recht te houden in een snel genomen bocht. Het is standaard in alle auto’s, van de goedkoopste Lada tot de duurste Bugatti. In alle auto’s? Nee, want ergens in een uithoek van Duitsland produceert een merk met de naam Mercedes-Benz een model waarin deze dwarsversnelling compleet is geëlimineerd.
Curve tilt functie
De vraag is: waar is het gebleven? Het antwoord is even simpel als ingewikkeld. Het wordt opgeslokt door een tot nu toe unieke ‘curve tilt' functie: een uitbreiding van het Magic Body Control dat op de sedan werd geïntroduceerd. In een bocht worden de veerpoten aan de buitenzijde van de bocht opgetild en aan de binnenkant iets verlaagd. "Zo transformeren we de middelpunt vliedende kracht vanuit het bovenlichaam naar het achterwerk", aldus Mercedes-ontwikkelaar Dirk Schmitt. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door zogenaamde plunjers. Deze hydraulische elementen bevinden zich aan de voet van de stalen veren van de ophanging. Met een druk van 200 bar kunnen de veren binnen een fractie van een seconde maximaal acht centimeter omhoog of omlaag bewegen.
Cruciaal daarbij is de vooruitziende blik van het systeem. In tegenstelling tot de Italiaanse Pendolino-treinen waarbij het systeem met enige vertraging opereert, ‘ziet’ de S-Klasse coupé de bocht al aankomen op basis van sensoren in het stuur, ESP en de stereocamera achter de achteruitkijkspiegel. Deze camera kan letterlijk zien of er een bocht aankomt en daarop anticiperen door de auto te laten overhellen. Het vreemde is dat een aantal jaren geleden merken juist zo trots waren op het feit dat een auto in de bochten snaarstrak bleef liggen, maar dat men daar nu keihard van terugkomt. “In de praktijk gaat het ons niet om extra sportiviteit”, zegt Schmitt. “De kanteltechnologie werkt bij een snelheid van 15-180 km/u, maar werkt het beste bij snelheden tussen de 60-130 km/u. Je kunt het dan het beste vergelijken met een ontspannen ritje op de motor.” Niets voor snelheidsduivels dus. Ook op het circuit zorgt het niet voor snellere rondetijden, mocht je je daar al willen begeven met deze mastodont.
Een model op zich
Eerst even terug naar de auto zelf. We kunnen zonder overdrijving stellen dat de nieuwe S-Klasse Coupé een mooie verschijning is geworden. Iets compacter en lichter dan zijn wat pompeuze voorganger en meer een model op zich in plaats van een ietwat lomp getekende S-variant. Met prachtige details, zoals de optionele koplampen met Swarovski-decoratie. Wij weten nu al zeker: ook het dievengilde vindt ze schitterend. De sportieve AMG-versie onderscheidt zich van de S 500 Coupé door een agressiever getekende neuspartij met grotere ventilatieopeningen en een specifiek Twin Blade-radiateurrooster. Verder noteren we wulpser getekende wielkasten, gesmede 19-ich wielen en een prontere achterkant, herkenbaar aan de diffusor en de rechthoekige einddempers.
Binnenin is het eveneens goed toeven. De heerlijke materialen en de hightech snufjes kennen we uit de S-Klasse, enkel de vormgeving is anders. De centrale bedieningsconsole met zowel een draaiknop als een touchpad vraagt wat gewenning, vooral omdat je over een haast ontelbaar aantal instelmogelijkheden beschikt. Kritisch als wij zijn, zouden we graag een draaiknop voor het volume en een drukknop voor de zenderkeuze los op het dashboard zien. Het interieur wordt gedomineerd door twee gigantische displays waarop alle informatie die je maar wenst een plek krijgt. Bijzonder knap, al breekt het de vloeiende lijnen van het interieurontwerp wel een beetje. De AMG-aankleding overtuigt ook, van het dikke sportstuur met zijn aluminium schakelflippers tot de stoelen met optionele massagefuncties. Een panorama-dak is standaard, terwijl het Magic Sky Control-systeem waarmee je de transparantie regelt een optie is. Op de achterbank ontdekken we zo’n beetje het enige foutje van de S-Klasse coupé: alleen de bestuurder(!) kan de achterste zijraampjes openen. Vreemd.
Nog even terugkomen op het unieke tilt-systeem. Nu de moderne wegen veel beter zijn dan enkele decennia geleden, heeft ook Mercedes-Benz zich meer op de rijdynamiek geconcentreerd, in plaats van zich te houden aan het aloude adagium van ‘Komfort ist Alles’. Maar omdat ze niet Audi en BMW achterna wilden in de strijd om de limousine waarmee je het snelst de Nordschleife van de Nürburgring kunt ronden, besloten de knappe koppen uit Sindelfingen om zicht te storten op het elimineren van een ietwat zeurende comfortkwestie, namelijk die van de middelpunt vliedende kracht. Je bent je namelijk nauwelijks bewust van deze natuurwet, totdat ‘ie er niet meer is. Dat ervoeren we aan den lijve op de bochtige en door hoge coniferen omgeven landwegen van Toscane.
Het nieuwe ophangingssysteem verhoogt niet alleen het comfort, maar ook het welzijn van veel rijders. Bochten zijn weer een genot, zelfs voor mensen met een nerveuze maag, of voor kinderen die op de achterbank nogal eens de nek van een van hun ouders weten te bevuilen. Helaas zal op de achterbank van de S-Klasse Coupé slechts zelden een klein kind te vinden zijn, aangezien dit een typische auto is voor mensen van wie het kroost allang het huis uit is. Voor Mercedes-Benz staat dan ook vooral het marketingaspect voorop, aangezien iedere nieuwe S-Klasse wordt voorzien van een technische innovatie. Echt nieuw is het ‘carving-idee’ echter niet. "We werken er al bijna 20 jaar aan", zegt Schmitt en verwijst naar de F-300 Life Jet en F-400 Carving: concept cars die een vergelijkbare ervaring boden, maar nooit het prototype-stadium zijn ontgroeid. In de S-Klasse coupé werkt het feilloos en schokvrij. De druk op de onderrug en de heupen vermindert in snel genomen bochten en de vreemde sensatie van het rodelbaan-gevoel weet daadwerkelijk een glimlach op je gezicht te toveren wanneer je het voor het eerst ervaart. Curve tilt komt echter alleen beschikbaar op de achterwielaangedreven varianten van de S-klasse Coupé, en niet op de 4Matic-uitvoeringen in verband met ruimtegebrek aan de voorzijde.
Negentrapsautomaat in 2015
Qua rijden valt er voor het overige weinig te melden, afgezien van het toch nog enorme gewicht, dat zich bij het aanremmen en in de bochten flink laat gelden. Rest ons te melden dat begin 2015 de S-Coupé komt met een nieuwe, in eigen huis ontwikkelde negentraps automaat en dat die ons het wachten waard lijkt. Dat is dan meteen de start van de uitrol van de nieuwe automaat over het gehele modellengamma. De AMG-uitvoering is als vanouds sterk, snel en bruut. De S500 4Matic Coupé en de S 63 4 Matic AMG Coupé arriveren op 27 september bij de dealers en de modellen met achterwielaandrijving begin januari. De S500 heeft een prijs vanaf 154 mille. De AMG komt op minimaal 210 duizend euro.
Schrijf een review