Om te beginnen is de huidige Yaris binnenste buiten gekeerd en op alle fronten meer in lijn getrokken met de gloednieuwe Aygo. Dat begint al met het neusje, waarin we ook het ‘X-design’ herkennen. Niet zo geprononceerd als in de Aygo, maar dat hindert niet. Integendeel zelfs. De koplampen zijn opnieuw vormgegeven en voorzien van LED-dagrijverlichting, en ook de achterbumper is nieuw, waarbij Toyota zelfs spreekt van een diffuser, maar deze kwalificatie vinden wij toch iets te veel eer.
Voortaan heeft de Yaris in ieder geval één familiegezicht en is de Hybrid niet meer de ‘vreemde’ eend in de bijt. Over die Hybrid gesproken, het is het belangrijkste model van de Yaris, zeker in ons land. En dat heeft alles te maken met de gunstige bijtelling van 14% en het lage brandstofverbruik. Volgens de Toyota-importeur is 50% van alle verkochte Yarissen een Hybrid.
Rood
Behalve het exterieur is ook het interieur naar een hoger niveau gebracht. Het complete dashboard is eigenlijk helemaal nieuw ingericht met kwalitatief hoogwaardigere materialen, een verbeterde isolatie, een nieuw info- en entertainmentsysteem (Toyota Touch 2) en meer individualiseringsmogelijkheden. Wie kiest voor de nieuwe Dynamic-uitvoering wordt getrakteerd op stoelzittingen en middenvlakken in een opvallende rode kleur, evenals een rode decorinleg op dashboard en panelen. De importeur sluit niet uit dat bij voldoende animo straks ook andere kleuren te bestellen zijn.
Het Toyota Touch 2 multimediasysteem met een 7-inch full color scherm en parkeerhulpcamera is standaard vanaf het derde uitrustingsniveau Aspiration en is MirrorLink-ready, waarbij je je smartphone via een kabeltje kunt koppelen met het boordsysteem. Met de optie Go wordt het multimediasysteem bovendien uitgebreid met een navigatiemodule en connected services. Het systeem werkt verrassend eenvoudig en biedt vele functionaliteiten, waaronder internetradio van Aupeo en verkeersinfo via Coyote.
Schrikeffect
De techniek van de Yaris is volgens Toyota ook onder handen genomen. Zo schijnt de stijfheid van het chassis met 20% te zijn toegenomen. Best bijzonder voor een facelift. De wielophanging is aangepast en de stuurbekrachtiging is opnieuw geprogrammeerd. Natuurlijk komen die ingrepen ten goede aan de rijeigenschappen, maar heel veel dynamischer is de Yaris is er niet van geworden, ook al wil Toyota ons dat wel doen geloven. De Yaris is nog altijd vooral comfortabel afgeveerd, waarbij de stuurbekrachtiging licht en zorgvuldig zijn werk doet. Jammer dat de remmen in de Hybrid, voorzien van een 1.5 liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor, nogal onnatuurlijk aanvoelen. Er is in eerste instantie weinig gevoel, waardoor je abrupt moet doortrappen om te voorkomen dat je het nieuwe neusje in je voorganger boort. Dat kan enig schrikeffect opwekken voor bestuurder en inzittenden. Kwestie van wennen misschien. Heel veel elektrische kilometers konden we bovendien niet maken tijdens onze testrit, de verbrandingsmotor liet rijden in EV-modus niet toe, maar dat had misschien ook te maken met het warme weer. Het opgegeven verbruik van 3,3 l/100 km was zodoende niet haalbaar, en dus ook de met 4 gram verlaagde CO2-uitstoot van 75 g/km niet. Belangrijke waarde om zowel in 2014 als 2015 slechts 14% te hoeven bijtellen. Als je de Yaris zakelijk gaat rijden, uiteraard.
Aangenaam stil
Behalve de zakelijke rijder wordt de facelift van de Yaris ook aangegrepen om de particuliere koper in het ‘zonnetje’ te zetten. Dat doet de fabrikant bijvoorbeeld met de sterk verbeterde 1.0 liter benzinemotor uit de nieuwe Aygo. De driecilinder klinkt zeer geciviliseerd en is vooral aangenaam stil. Dat heeft enerzijds natuurlijk ook te maken met de verbeterde isolatie die is aangebracht. De motor levert ‘slechts’ 69 pk, maar misstaat de Yaris niet. Oké, hij verlangt wel wat toeren, maar presteert vervolgens ook naar zijn kunnen. Voldoende voor alledaags gebruik. In combinatie met de handgeschakelde vijfbak met standaard stop-/startsysteem daalt het verbruik ten opzichte van zijn voorganger naar 4,1 l/100 km en 95 g/km CO2. Behalve een gunstig verbruik schermt Toyota ook met een scherpe prijs vanaf 12.495 euro.
Toyota Op Maat
Voor de genoemde particuliere koper heeft Toyota net als bij de Aygo ook een Toyota Op Maat aanbieding in petto. Tegens een vast maandbedrag is het mogelijk een nieuwe Yaris te rijden, waarbij je alle vrijheid wordt gegeven in het personaliseren en de samenstelling van het abonnement met bijvoorbeeld een onderhouds- of winterbandenmodule. Al deze extra’s worden uiteraard wel in rekening gebracht en opgeteld bij het maandtarief. Via Toyota Op Maat kun je een nieuwe Yaris rijden vanaf 175 euro per maand. Na de looptijd van drie jaar ben je vrij om te beslissen of je de Yaris houdt (en verder afbetaalt), inlevert of inruilt voor een nieuwe Toyota.
Tot slot toch ook nog even wat praktische info voor de zakelijke klant. De vernieuwde Yaris Hybrid is te koop vanaf 17.995 euro met een leaseprijs vanaf 239 euro per maand. Dat komt neer op 88 euro fiscale bijtelling per maand. Behalve de genoemde versies is de Yaris ook nog te koop met een 99 pk sterke 1.3 benzinemotor vanaf 14.850 euro of een 1.4 D-4D-diesel vanaf 16.650 euro. Het aandeel van de diesel is dankzij ons fiscale klimaat en de Yaris Hybrid te verwaarlozen.
Fotografie: Jeffrey van der Vaart
Schrijf een review