Zuinige krachtpatser – Volvo V40 D4 Business

De code 'D4' maakt vele leaserijders gelukkig.

Volvo heeft een haat-liefde verhouding met Nederland. Aan de ene kant profiteert het merk enorm van de bijtellingsrage en de extra verkoop van de V40 en V60 Plug-in Hybrid, aan de andere kant moeten de Zweden ook heel erg goed huiswerk verrichten om mee te tellen. Met de nieuwe V40 D4 Business heeft Volvo wonderen verricht door 190 pk met een CO2-uistoot van 85 gram te combineren. Hoe dat rijdt?

We zouden bijna willen zeggen dat het antwoord op die vraag er niet toe doet. Verkopen gaat de V40 zeker. Of Volvo net als in 2013 weer zo’n 12.000(!) exemplaren gaat verkopen, is niet met zekerheid te zeggen. Ondanks dat het gamma auto’s met 14% bijtelling door aangescherpte CO2-grenzen flink is uitgedund, rukken ook concurrenten zoals de Golf GTE en Audi A3 e-tron op. Die zijn weliswaar een stuk duurder (en vallen daardoor niet bij iedereen in het leasebudget) maar lopen wel te koop met 7% bijtelling.

Geen common rail maar i-Art
Terug naar de V40. Want naast het feit dat de vertrouwde 115 pk D2 dieselmotor weer in de 14%-vijver is terecht gekomen, is het nu ook feest met de V40 D4 Business. De nieuwe tweeliter diesel met twee turbo’s maakte enkele maanden geleden zijn debuut in de grotere modellen van Volvo en behoort tot de nieuwe DRIVE-E motorfamilie. Nu is dat laatste gegeven gewoon maar een naam, maar de D4 diesel zet zeker nieuwe maatstaven. Zo wordt de brandstof niet via een common rail ingespoten, maar heeft elke cilinder zijn eigen aansturing. Gevolg: de verbranding loopt nog nauwkeuriger en efficiënter. Volvo is de eerste autofabrikant die deze i-Art technologie toepast.

Vraag ons trouwens niet waarom de D4 in de V40 maar liefst 190 pk levert terwijl de andere modellen op ‘slechts’ 181 pk mogen rekenen. Dat wist de productmanager van Volvo namelijk ook niet te verklaren. Zweden zijn eigenwijs? Wel weten we dat het dieselende hoogstandje uit Zweden op papier heel zuinig is: de viercilinder neemt genoegen met 3,6 l/100km en 99 gram CO2-uitstoot. Met het eerdere succes van de V40 in het achterhoofd gingen de Zweden echter aan de slag om speciaal voor Nederland een nog zuinigere versie te ontwikkelen.

Business-behandeling
Dankzij het ontwerpen van een speciaal gevormde dakspoiler, banden met een lagere snelheidscodering, automatische grille-afsluiting, kostbare maar lichter rollende wiellagers vóór én aangepaste versnellingsbakverhoudingen is de missie volbracht: als V40 D4 Business prijkt er slechts 3,1 l/100km en 85 gram CO2 in de folder. Bij zakelijk gebruik komt de V40 dan met handgeschakelde zesbak voor de rest van dit jaar in aanmerking voor 14% bijtelling. Of het Volvo lukt in 2015 daar nog eens drie gram van af te snoepen – de grens ligt in 2015 op 82 gram – is nog niet duidelijk. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Hoe ríjdt deze zuinige krachtpatser?

Koppelkoning
Bijzonder goed. De D4 is binnenin vrij stil en komt – dankzij de aanwezigheid van een kleine en grote turbo - al bij 1500 toeren op gang. Wie er een zuinige rijstijl op nahoudt en het toerental laat zakken, krijgt nooit gemopper, getril of gebrom voor zijn kiezen. Heel bijzonder. Ook aan de andere kant van de toerenteller valt de D4 niet door de mand; hij blijft altijd bij de les. Hoewel Volvo de versnellingsbakverhoudingen heeft aangepast om de D4 nog zuiniger te krijgen, dringen deze zich totaal niet negatief op. De ecobehandeling vraagt geen aangepaste rijstijl. Tenzij je harder wilt rijden dan 190 km/u, want vanwege de dakspoiler en de banden met lage rolweerstand (en H-codering) is de V40 D4 begrensd op die snelheid. Jammer? Ja, voor die ene keer dat je in Duitsland eens – op kosten van de baas? – een snelle ronde doet. Voor de rest heb je aan de D4 een snelle diesel die vooral met zijn koppel van 400 Nm indruk maakt. Daarbij komt dat de kilometervreters die deze diesel gaan leasen, niet verplicht zijn een verlaagd sportonderstel aan te vinken. Want die is best stevig als je eens niet over vlak asfalt rijdt. Wij vinden de V40 zonder sportonderstel het lekkerst, ook omdat de besturing van de Zweed redelijk strak, maar niet zozeer uitdagend is.

Modeljaar 2015 'online'
We reden de Volvo V40 D4 Business als modeljaar 2015. En dat betekent dat het model bijvoorbeeld als Ocean Race Edition verkrijgbaar, maar ook een sportievere versnellingspook heeft gekregen. Zijn logge voorganger heeft plaatsgemaakt voor een slanker exemplaar, die bovendien ook is verlicht. Verder introduceert Volvo de nieuwste versie van het Volvo Sensus Connect infotainmentsysteem, al dan niet met Harman Kardon audio. Daarbij is niet alleen de interface verbeterd, maar gaat de V40 ook ‘online’ om te kunnen websurfen, muziek te kunnen streamen (via Bluetooth of app), en dergelijke. Optioneel is een 3G antenne beschikbaar zodat het systeem als hotspot fungeert voor alle inzittenden, in plaats van dat het gebruik maakt van de dataverbinding van een gekoppelde mobiele telefoon. Altijd fijn: het navigatiesysteem wordt bij elke jaarlijkse servicebeurt gratis bijgewerkt, zonder kosten. De bediening van Sensus Connect geschiedt nog steeds via het draaiwiel aan het dashboard of via spraak. Daar moet je wel even de weg in vinden. Met de gedeeltelijke onthulling van de nieuwe XC90 is al wel duidelijk dat Volvo in de toekomst overstapt op touchscreens en zelfs Apple Carplay en Android Auto.

Slimme prijzen
Ondanks dat Volvo naast de V40 D4 ook de D2 met 14% bijtelling aan kan bieden, ligt het succes voor de D4 voor het oprapen. Hoe dat komt? De prijs. Met een meerprijs van slechts 2000 euro is de V40 D4 Business er vanaf 26.995 euro, waar de D2 net geen 25 mille moet opbrengen. Dat scheelt grofweg maar een tientje in de netto bijtelling per maand. Verder heb je als zakelijk rijder voor beide uitvoeringen de keuze uit de reguliere uitvoeringen zoals Base, Kinetic, Momentum, Summum en R-Design. Elke versie staat op 16 inch wielen lichtmetaal (Base: wieldoppen), maar 17 of 18 inch is zonder ruzie met de Belastingdienst als accessoire leverbaar. Het Business Pack Connect (vanaf 1295 euro) zal waarschijnlijk ook gretig aftrek vinden, omdat in dat geval courante luxe zoals parkeersensoren achter, navigatie, het TFT-instrumentarium, LED-dagrijverlichting, Sensus Connect en aluminium inleg standaard is. Liefhebbers van een D4 met Geartronic automaat zijn aangewezen op de reguliere D4 versie die dan 109 gram CO2 uitstoot. Reken dan met een vanafprijs van 35 mille, 20% bijtelling en….een topsnelheid van 230 km/u.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.