Een facelift is het bijna niet te noemen. Suzuki geeft de voorbumper een iets andere styling en maakt LED-dagrijverlichting en zwarte wielkastranden beschikbaar op de meeste uitvoeringen. De luxe Exclusive-uitvoering komt vanaf nu ook voor de dag met knipperlichten in de buitenspiegelkappen. En daarmee heb je de uiterlijke vernieuwing wel gehad. Of je moet de nieuwe lakkleuren en andere lichtmetalen velgen herkennen, of de nieuwe stoelbekleding. Tsja, wat nog goed is, hoef je niet drastisch te veranderen, toch? De Swift is in zijn huidige vorm ook nog geen vier jaar oud, dus nog lang geen oudje te noemen.
Zuinigere 1.2 motor
Onder de motorkap verandert er meer. Terwijl de Swift met automaat zijn 1.2 liter benzinemotor behoudt, mogen alle handgeschakelde exemplaren rekenen op een nieuwe krachtbron met dezelfde inhoud. Door technische ingrepen zoals een hogere compressieverhouding, watergekoelde EGR en dubbele injectoren is de nieuwe 1.2 liter zuiniger dan zijn voorganger. De Japanner mag met een verbruikswinst van 14% met recht trots zijn op zijn 99 gram CO2-uitstoot. De fiscus beloont dit resultaat met 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. Datzelfde predikaat is trouwens ook aan de 1.3 DDiS diesel (75 pk) toebedeeld. Omdat de vijver met 14% modellen dit jaar is geslonken, geeft importeur Nimag BV deze motor een nieuwe kans in Nederland. Voor de liefhebbers is de Swift er ook met AllGrip vierwielaandrijving. Zeer uniek, maar ook heel niche.
Hoewel de nieuwe 1.2 VVT DualJet viercilindermotor iets minder vermogen heeft dan voorheen – het is 90 om 94 pk – komt het koppel iets hoger uit. De maximale trekkracht van 120 Nm is bovendien bij een lager toerental beschikbaar dan voorheen: 4400 toeren in plaats van 4800 toeren. Omdat de theorie niet altijd iets zegt over de praktijk, viel nog te bezien of we daar iets van zouden merken in de testrit. Goed nieuws; in de praktijk is de benzinekracht eerder op dreef en dat komt het rijplezier ten goede. Vergeleken met de voorgaande 1.2 liter hangt de nieuwe vinniger aan het gas, waarmee ons kritiekpuntje van de vorige versie nu vrijwel verdwenen is. De Swift laat zich wederom lekker wendbaar rijden en kan rekenen op een fijne, strak schakelende vijfbak. Wel laat hij vanaf zo’n 120 km/u duidelijk van zich horen; de toerenteller wijst dan 3400 omwentelingen aan.
Complete uitrusting
Nu we ons toch al een tijdje op de A12 begeven, valt op dat de bovenbenen van ondergetekende niet optimaal worden ondersteund. De steun aan rug is – ook in bochten- wel weer goed voor elkaar. Verder voel je je snel thuis in de Swift; het dashboard is overzichtelijk ingericht en heeft klimaatregeling, radiobediening en de nodige opbergvakjes met bekerhouders op de juiste plaats. Ook de 12V en USB-aansluiting zijn paraat. Opmerkelijk detail is de standaard aanwezigheid van stoelverwarming, naast airco, op élke uitvoering van de Swift. Een comfortabele geste, dachten wij zo. Goed te horen is nog dat Suzuki nog in de weer is om een geïntegreerd navigatiesysteem aan te bieden, net als in de S-Cross. Nu is zo’n routeplanner op geen enkele uitvoering beschikbaar en dat begint in dit segment toch een klein gemis te worden.
Prijzen
De zuinigere motor en fijne standaarduitrusting helpen de Swift in deze klasse zich te onderscheiden. Maar om echt kopers over de streep te trekken, moet ook het prijskaartje kloppen. Suzuki levert de Swift daarom vanaf 13.999 euro, met de standaard zaken zoals airco, stoelverwarming, zeven airbags, radio/cd met vier speakers inclusief stuurbediening, elektrisch bediende ramen en spiegels.
Een troefkaart is de Dynamic-uitvoering, want deze is slechts 500 euro duurder dan de vijfdeurs Comfort en voegt daar 15 inch lichtmetalen velgen, cruise control, zwarte zijskirts en dito wielkastverbreders, mistlampen en LED-dagrijverlichting aan toe. Geen wonder dat deze 14.999 euro kostende versie waarschijnlijk de populairste zal zijn.
Tenzij je luxe zaken zoals climate control, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, Bluetooth, privacy glass, sleutelvrije start/stop-knop en 16 inch wielen wenst, want dan is er de door ons gereden Exclusive, a 16.499 euro. De Swift Sport is er vanaf nu een vijfdeurs, maar verder niet veranderd. Voor deze sportieveling betaal je 23.499 euro.
Schrijf een review