Porsche Cayman en Boxster GTS een koopje van 90 mille

Lekkere GTS-modellen van Porsche, maar mijd de optielijst.

Net als bij de 911 is de GTS-uitvoering ook bij de Porsche Cayman en Boxster de lekkerste en meest gunstige variant. Mits je de verleiding kunt weerstaan om de optielijst erbij te pakken.

De nieuwe Boxster en Cayman GTS zetten een traditie voort die begon bij de 904 Carrera GTS uit 1963. Dat was destijds een racewagen die ook de openbare weg op mocht. In de jaren ’80 waren er ook GTS-varianten van de 924 en 928 en recentelijk werd de afkorting – die staat voor Gran Tourismo Sport – nieuw leven ingeblazen bij de Panamera, de Cayenne en de vorige generatie van de 911. Het zijn koopjes, welbeschouwd. Want de GTS biedt alles wat je nodig hebt voor één vaste prijs. De lijst met standaard accessoires is namelijk lang genoeg wat ons betreft. Althans; totdat je de optielijst er alsnog bijpakt.

Limiet vermogen
De nieuwe Porsche Cayman en Boxster ogen fantastisch, maar dat wisten we al. En toch, nu, hier onder de blauwe hemel op Mallorca, valt het verschil met hun voorgangers nog meer op. De luchtinlaten aan de zijkant bijvoorbeeld zien eruit alsof ze er echt horen. In de vorige modellen waren het vooral gaten achter de deuren en ze leken een beetje misplaatst. De achterzijde ziet er prachtig uit en we gaan ook steeds meer houden van het uit de Panamera afkomstige interieur met zijn brede middentunnel. Wanneer we over de lange, lege wegen rijden op dit eiland, verlangen we eigenlijk toch naar meer. Naar meer vermogen om precies te zijn. Helaas gaat dat nog niet. Want 350 pk is de magische waarde waar de Boxster en Cayman voorlopig onder moeten blijven. Dat is namelijk het vermogen van de Porsche 911 Carrera en het iconische model duldt geen concurrentie van een middenmotor-snotjong.

Toch komt de snotaap nu wel heel dichtbij, want we rijden met de Cayman en Boxster in GTS-uitvoering, beiden voorzien van een 3,4 liter-zescilinder van de S-versie. Deze is voor de gelegenheid verder opgevoerd van 315 naar 330 pk voor de Boxster en 340 pk voor de Cayman. Het koppel wordt in beide gevallen met 10 Newtonmeter verhoogd. Samen met de optionele PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplung) en de Sport Plus knop zorgt dat ervoor dat de Boxster GTS vanuit stilstand in 4,7 seconden naar de 100 km/uur sprint. De Cayman GTS is nog een tiende van een seconde sneller. Porsche meldt ook nog trots dat de twee opgevoerde motoren van de Boxster en Cayman voor het eerst aan de Euro 6-emissiesnorm voldoen.

Koopjes 
Zowel de roadster als de coupé krijgen een wat aparte look met een nieuw ontworpen front en dito achterwerk en ook donkerder gemaakte bi-xenon koplampen. Het Porsche Dynamic Light System met bi-xenon koplampen is standaard. De banden – 235/35 voor en 265/35 achter, op 20-inch Carrera S-wielen – bieden voor beide modellen perfecte grip. Beide tweezitters zijn standaard uitgerust met sportstoelen en een met leder bekleed interieur. Net als andere GTS-versies van Porsche zijn ze verfijnd afgewerkt met alcantara elementen. Het Sport Chrono Pakket is standaard voor beide nieuwe GTS-versies en we vermelden ook nog de 20 inch velgen met de bandenmaten 235/35 voor- en 265/35 achter, de sportstoelen en het overvloedige gebruik van leder en alcantara.

Het zijn koopjes, welbeschouwd. De Boxster GTS met PDK-transmissie kost 88.900 euro, terwijl voor de Cayman GTS met PDK-transmissie 92.800 euro afgerekend moet worden. De Boxster GTS met manuele transmissie kost 93.122 euro en de Cayman GTS met handbak kost 96.022 euro.

Optielijst
Wanneer je zoals wij twee dagen rondrijdt op een vakantie-eiland dat nog niet wordt geteisterd door een invasie van Duitsers, is er eigenlijk geen optie die we graag nog zouden wensen. We zouden aspirant-kopers dan vooral ook willen afraden om alsnog de optielijst te bekijken. Wij deden het wel en kwamen alsnog in de verleiding. En dan gaat het hard. Wat te denken van een apart kleurtje? 2476 euro. Of een zeer apart kleurtje? Dat wil zeggen; een kleur die je zelf aandraagt. Jaren zestig viper-grün bijvoorbeeld: 4400 euro. Keramische remmen? 7728 euro. Een mooie Burmester geluidsinstallatie? 4637 euro. Of toch Porsche Torque Vectoring voor een betere wegligging in de bochten? 1383 euro. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

We zeiden het al. Gewoon niet naar kijken. Gewoon kopen zoals ‘ie standaard is en genieten. Van zijn superieure wegligging ten opzichte van de 911, van zijn messcherpe besturing, van de stijve carrosserie in de Cayman en van de zomeravondluchten in de Boxster. En van zijn geluidssensatie. Want vooral dankzij de standaard sportuitlaat is de GTS een ware belevingsmachine. Je zou bijna gaan wonen in een stad met veel tunnels.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Porsche Cayman en Boxster GTS een koopje van 90 mille
Als Porscherijder vanaf slechts het jaar 1971 denk ik te kunnen meepraten over auto's van dat merk. Bijna alle types, except de Cayjeep en de Panalimo (niet mijn smaak) kan ik met heel veel plezier terugkijken op al die probleemloze jaren van rijplezier.
De nieuwste producten uit de Porschekoker zijn in alle opzichten weldoordachte en big smile veroorzakende rijijzers, maar toch, hoe zou het nu komen dat als ik bij mooi weer de witte 993 uit de garage haal en instap, het net is of ik mijn oude leren jasje aantrek.
Ben niet eigenwijs ondanks mij wat gevorderde leeftijd en in blijde afwachting van de AOW ga ik binnenkort toch ook een Cayman S aan de verzameling toevoegen. Een vos verliest immers wel zijn haren maar nooit zijn streken.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Plaatje van een auto, hij rijdt fantastisch.

Minpunten

Inderdaad jammer dat er helemaal geen (kleine) bagageruimte achter de stoelen is vrijgehouden, had makkelijk rekening mee gehouden kunnen worden.
Porsche Cayman en Boxster GTS een koopje van 90 mille
geweldige auto om mee te rijde ik heb maar 1 minpunt als je rijdt over minder goede wegen achter in iets dat rammelt ( ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Porsche Cayman en Boxster GTS een koopje van 90 mille
Geweldige auto, mooiere kont dan een 911, fantastische wegligging door de middenmotor. Acceleratie van de Cayman zonder 's' valt wat tegen. Je moet 'm flink.. Lees volledige review.