Het is interessant om te zien hoe rap het A-segment de afgelopen jaren is gegroeid. Terwijl de Aygo bij zijn onthulling in 2005 nog negen concurrenten moest dulden, zijn het er anno 2014 meer dan twintig. Om de kopersgroep van zo’n kleintje te strikken moet dus van goeden huize gekomen worden. Toyota vertrouwt op haar merkwaarden zoals de betrouwbaarheid, goede restwaarde en driejarige garantietermijn, maar bouwt natuurlijk ook verder op het succes van de eerste generatie. Omdat de concurrentie niet stil heeft gezeten en kleintjes groot worden, is de nieuwe Aygo om te beginnen in een compleet nieuw jasje gestoken.
Japans en fun
Toyota mikt met het ontwerp op Japanse designtaal en een flinke dosis fun. Die ‘fun’ is op verschillende uitvoeringen naar eigen hand te zetten. In ons land zijn verschillende pakketten leverbaar die de Aygo een op smaak gebracht gezicht geven. Zo is de X-vorm in de neus in verschillende kleuren verkrijgbaar en eventueel ook later te vervangen. Voor de achterbumper is personalisatie mogelijk in de vorm van een inlegpaneel of een sticker in diezelfde kleuren. Voor de dorpels zijn ook stickers beschikbaar, de buitenspiegels vallen weer buiten het feestje. Met de uitvoering x-wave wordt de Aygo tenslotte extra luchtig dankzij een elektrisch te openen canvas dak. Niet uniek – de C1 en 108 krijgen dat ook – maar wel een goedkopere alternatief voor een cabrio.
De nieuwe Aygo is daarnaast ietsje langer en lager dan zijn voorganger. Veel scheelt het niet, maar het zorgt er wel voor dat de bagageruimte met 29 liter is toegenomen tot 168 liter en dat er iets meer bewegingsvrijheid voor de inzittenden is. Dankzij het ‘double bubble’ dak en een subtiel lagere zitpositie heeft de gereduceerde hoogte van de auto geen gevolgen voor de hoofdruimte voorin. Wie langer is dan 1.80 meter komt op de achterbank wél in de knel met zijn kapsel; je zit rechtop en onderuit zakken is er niet bij. De gegroeide bagageruimte heeft trouwens extra effect door een betere toegang. Het ‘brievenbusje’ heeft plaatsgemaakt voor een 7.5 centimeter ruimere opening en tegelijkertijd is de in de weg zittende hoedenplank vervangen door een flexibele plaat die met de achterruit is verbonden. Een simpele oplossing voor doorgaans klein ongemak.
Betere zit
Net als voorheen is de Aygo onderdeel van een drieling, de Peugeot 108 en de nieuwe Citroen C1. Desgevraagd blijkt motor en bak uit de handen van de Japanners te komen en zijn onder meer de stoelen van de Fransen. Het meubilair voorin is goed gevormd en een slag groter dan voorheen, maar mist toch wat zijdelingse steun omdat het te zachte wangen heeft. Dankzij het onder een lagere hoek geplaatst stuur (in hoogte verstelbaar) kunnen we wel een lekkere rijpositie aannemen. Het dashboard is helemaal nieuw en origineel gevormd. Eigenzinnig zijn de kleurige details waarmee het interieur is op te fleuren. De gekleurde accenten zijn verkrijgbaar – afhankelijk van het pakket – vanaf slechts 95 euro, dus ook de moeite waard om (door de dealer) om te laten wisselen als je ze zat bent.
Hier trekt verder het 7 inch touchscreen de aandacht, waarmee de radio, mediafuncties, boordcomputer, telefoon en navigatie kan worden bediend. Hulde voor de ontwikkelaars van het systeem, dat snel werkt snel en een duidelijke interface heeft. Bovendien kan de Aygo op die manier worden geleverd met een achteruitrijcamera, en dat hebben we in dit segment nog niet eerder gezien. Voor zover de noodzaak van zo’n extra oog er is, uiteraard.
Eenliter aan het werk
In tegenstelling tot zijn Franse broertjes is de Aygo alleen verkrijgbaar met de 1.0 VVT-i benzinemotor. Het is een grondig doorontwikkelde versie van de Aygo-motor die we al kennen, met als resultaat dat de driecilinder 11% zuiniger (nu: 3.8 l/100km) en ietsje krachtiger is geworden. Toyota belooft met name ‘onderin’ meer trekkracht, want bij 2000 toeren is al 85 Nm van de maximale 95 Nm beschikbaar. Samen met 69 pk moet dat genoeg zijn voor de nieuwe Aygo, die zelfs nog een aantal kilootjes is verloren. Toch is de werkelijkheid soms iets anders dan de theorie. Zeker met ingeschakelde airco moet de auto er hoorbaar flink aan trekken, vooral omdat de versnellingen wederom nogal lang zijn. De door ons gereden - en in Nederland de enige beschikbare - ECO-versie met aerodynamische slimmigheden heeft ook nog een langere vierde en vijfde versnelling dan de standaard modellen. Duidelijk is dat vinnigheid wat ten koste gaat van een laag brandstofverbruik, maar gezien de hevige concurrentie en de focus op minder CO2 in de branche is dat een begrijpelijke keuze van Toyota. En natuurlijk, wie met name in en om de stad rijdt, heeft daar minder last van, maar het mag best eens gezegd worden.
Daar staat tegenover dat de nieuwe Aygo zich volwassen gedraagt op de weg. Het onderstel is minder springerig en reageert met meer rust. Overhellen valt reuze mee, al missen we wel een handgreep aan de dakhemel voor de passagier. Rijgeluiden van banden en wind blijft ook nadrukkelijker achterwege. Samen met een op constante snelheid nauwelijks hoorbare driecilinder levert dat onmiskenbaar meer rijcomfort op. Jammer dat de driecilinderroffel – die Toyota zelf wel geestig vindt – tijdens acceleratie altijd duidelijk de kop op steekt. Dat had beter gekund. Het vijfbakje waarmee we poken is top en voelt zeer solide.
(Speciale) uitvoeringen
De prijzen van de Aygo zijn de loop der jaren gedaald, al dan niet door actiemodellen en inruilpremies. De nieuwe Aygo is vanaf juli verkrijgbaar als X vanaf 9695 euro (3-deurs) en zodoende niet de voordeligste stadsauto in aanschaf. Wel zorgt Toyota voor een goede veiligheidsuitrusting met bijvoorbeeld ESP, ABS, Hill Holder en zes airbags. Aardig is de aanwezigheid van een standaard snelheidslimiter. Cruise control is niet leverbaar. Hoger op de ladder staat de Aygo x-play.
Vanaf de 10.895 euro kostende x-play – met onder meer elektrische ramen en spiegels, 15 inch wielen, bluetooth, een lederen stuur en stuurbediening - komt de Aygo met zwarte X in de neus, waarna je eventueel een van de twee OUT-exterieurpakketten (295 of 495 euro) of IN-interieurpakketten kan bijbestellen (95 of 130 euro). Ook is er een luxepakket beschikbaar (990 euro) voor die uitvoering, waarbij het 7 inch touchscreen multimediasysteem, parkeerhulpcamera en airco inbegrepen is. Navigatie is dan nog wel een extra a raison de 450 euro.
Op zoek naar lichtmetaal en mistlampen. Neem dan het Sport-pakket a 750 euro. Liever een semi-automaat met paddles aan het stuur? Ook mogelijk. De Aygo x-cite (oranje/zwart), x-clusiv (blauw/zilver) en x-wave (met canvasdak) zijn speciale uitvoeringen met een eigen identiteit en beginnen bij zo’n 13 mille. Naar wens is de Aygo ook te rijden voor een vast bedrag per maand vanaf 129 euro. Je bepaalt zelf welke kosten zijn inbegrepen of niet en hebt altijd een gegarandeerd inruilbedrag. Lees daar in ons nieuwsartikel meer over.
Schrijf een review