De Volkswagen Eos is al exit, de Focus CC wordt niet meer geproduceerd... het gamma van de luchtige cabrio's met stalen klapdak in dit segment dunt uit. Samen met de 308 CC en Lancia Flavia (zolang het duurt) heeft de Renault Mégane Coupé-Cabriolet het rijk alleen. En omdat de hatchback, stationwagon en coupé onlangs op een behandeling van Laurens van den Acker hebben mogen rekenen, is de Mégane Coupé-Cabriolet ook bijgepunt. Dat was in 2012 overigens niet het geval, al moeten we toegeven dat die update meer eentje in de categorie ‘modeljaarupdate’ was dan een serieuze facelift zoals deze. Het resultaat vinden we zeker geslaagd; de Megane CC heeft een sprekend neusje gekregen.
Bordeauxrood
Wanneer we in de omgeving van Nice het dak in de kofferbak laten verdwijnen en de ramen laten zakken, zien we weer goed dat de Megane een flinke lengte heeft; zo’n 4,50 meter. Met gesloten dak hangt de schoonheid van de auto af van de gekozen hoek, maar in open toestand komt de bordeauxrode carrosserie (nieuwe kleur!) chique tot zijn recht.
Renault was zo verstandig deze lakkleur te combineren met een smaakvol beige interieur. Hoewel hier niets wijzigde, zitten we op heerlijke lederen stoelen die veel ondersteuning bieden. Het stuur is goed naar voren te halen zodat je als bestuurder een ontspannen houding kan aannemen. De ruimte op de achterbank is helaas beperkt; hier zien we duidelijk dat een cabriolet van deze categorie niet heel ruimte-efficiënt te bouwen is.
TCe130 van 1.4 naar 1.2
Bij de facelift hoort ook een nieuwe TCe130 motor. Die hebben we helaas in de Mégane CC niet kunnen beproeven. Hoe de nieuwe 1.2 liter turbomotor de cabriolet op gang helpt - en of dat soepeler of zuiniger gaat dan zijn voorganger met 1.4 liter inhoud - moeten we dus schuldig blijven. In onze demo tokkelde de smeuïge 1.6 dCi130 met een fijne zesbak, maar die zal in Nederland niet leverbaar zijn.
De TCe130 had de organisatie tijdens de reis wel beschikbaar in de Megane hatchback, maar dan gekoppeld aan de EDC-transmissie (leverbaar in de Méganes met vast dak). Dit is een keurige automaat met dubbele koppeling, maar verwacht geen supersnelle schakelingen, schakelflippers of een sportstand zoals bij de DSG van Volkswagen. Door het ontbreken van stop/start-techniek - daar wordt door Renault wel aan gewerkt - is deze aandrijflijn ook niet de zuinigste. Toch scoort de kleine en krachtige motor gemiddeld 5,6 l/100 km.
In de Mégane CC neemt de TCe130 exact 6,4l/100km tot zich en dat is ten opzichte van de voorgaande 1.4 liter TCe130 een winst van 0,9l/100km. Terwijl hij met 130 pk en 205 Nm (225 Nm in overboost) meer trekkracht levert dan zijn voorganger. Ook al weten we dat de fabrieksopgave van verbruik anno 2014 met een korrel zout moet worden bestudeerd, zul je in de Mégane Coupe-Cabriolet niet snel de onzuinige scheurneus uit gaan hangen. Renault mikt met deze auto geslaagd op comfort en dat komt heel gebalanceerd tot uiting. Al is de besturing wel wat licht.
Korte prijslijst
Over prijzen en uitvoeringen kunnen we kort zijn: Renault kiest voor Nederland één uitvoering, de TCe130 met zesbak en het luxeniveau Privilege. In die uitvoering komt de cabrio niet zonder 17 inch lichtmetalen wielen, de inklapbare hardtop mét panoramadak, regen- en lichtsensor, parkeersensoren achter, kunstlederen bekleding, Renault R-Link multimedia en navigatie met touchscreen en Bluetooth met USB en AUX-aansluiting. De dealer rekent hiervoor in totaal 34.490 euro. Stoelverwarming en een windscherm staan samen op de optielijst voor 495 euro en een upgrade naar rundlederen bekleding kost je 1095 euro.
Gezien het prijsniveau van de genoemde concurrentie is 34.990 euro voor de luchtige Mégane een keurige prijs, al kan met name Volkswagen laten zien dat het eventueel ook goedkoper kan met de Golf en Beetle Cabriolet – maar die hebben dan minder luxe en een stoffen dak. De Cascada van Opel kost ongeveer hetzelfde als deze Renault, maar is wel iets groter en heeft een stoffen dak.
Schrijf een review