Als je de Nitro voor het eerst op je af ziet komen, lijkt het wel een iets verkleinde uitvoering van zo’n joekel van een Amerikaanse truck. De enorme grille en de iets naar voren uitstekende bumper boezemen blijkbaar veel ontzag in als je je in het verkeer begeeft. Bijna voortdurend zijn de blikken op de Nitro gericht, terwijl hij toch schuin van achteren een stuk minder agressief oogt. De Nitro staat er op zijn standaard 17 inch banden hoog en stoer bij en de sterkste versie, de 4.0 R/T, wordt ook nog eens geleverd op 20 inch wielen.
In het interieur komt het hoekige, ietwat grofstoffelijke lijnenspel dat de buitenkant zo kenmerkt ook terug. Het ziet er best aardig uit en het geheel is ook behoorlijk degelijk in elkaar gezet. De Amerikanen hebben veel bijgeleerd in een korte tijd. Bij Dodge moeten ze alleen nog leren om kunststof er wat minder als goedkoop plastic te laten uitzien.
In een auto als de Nitro stap je niet in, maar die bestijg je als een stalen ros, wat gezien de hoge zitpositie niet volledig bezijden de waarheid is. Maar eenmaal boven gearriveerd zit je er wel best aangenaam en kijk je uit op een netjes en overzichtelijk instrumentenpaneel. Alle bedieningselementen zitten op logische plekken en de Nitro is ook in de basisversie al behoorlijk compleet met airco, audio en een boel elektriek. Ook aan de veiligheid is gedacht, want de Nitro heeft standaard zes airbags.
Het rijden in de Nitro valt zelfs als je geen liefhebber bent van SUV’s helemaal niet tegen. Hij stuurt redelijk scherp, helt maar een beetje over in bochten en het weggedrag is voor een auto van dit gewicht – rijklaar bijna twee ton – en met zo’n hoog zwaartepunt opvallend goed.
De indrukwekkend grommende 3,7 liter V6 benzinemotor maakt geen sprinter van de Nitro. Daarvoor ontmoeten de 205 paardenkrachten gewoon teveel kilo’s. En het feit dat er nog een ouderwetse viertraps automaat aan de motor is gekoppeld helpt ook al niet. Een handbak is niet te krijgen – past ook niet bij zo’n Amerikaan – tenzij je de turbodieselversie kiest. Dat is wel aan te bevelen als je de brandstofkosten nergens kunt declareren, maar bij zo’n stoere Nitro vinden we een grommende V6 – liever nog een V8 – eigenlijk het beste passen.
Reken op 1 op 8 als je de 3.7 V6 met viertraps automaat onder normale Nederlandse omstandigheden berijdt, waarbij wij overwegend de inschakelbare vierwielaandrijving uit hadden staan, want dat scheelt in de wrijving. Met ingeschakelde vierwielaandrijving moet de Nitro trouwens redelijk goed uit de voeten kunnen in het terrein, want veel van de techniek van de auto stamt van de Jeep Cherokee.
In vergelijking daarmee is de Dodge Nitro wat groter, een stuk stoerder en completer uitgerust. En bovendien een stuk goedkoper, want hij is er al vanaf 35.500 euro.
Schrijf een review