Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux

Gereden met de opnieuw vernieuwde Renault Mégane.

Twee jaar geleden werd de Renault Mégane vooral technisch in het nieuw gestoken, inmiddels heeft ook het uiterlijk een opfrisbeurt ondergaan. De vernieuwde Mégane debuteerde al op de IAA in Frankfurt in 2013, maar is pas begin dit jaar in ons land te koop. We gaan op pad met de Mégane Estate dCi 110 GT-line.

De Mégane is al jaren een succesnummer in ons land, niet in de laatste plaats te danken aan het ‘koopgedrag’ van de zakelijke automobilist. Tot begin dit jaar kwam de Mégane dCi 110 namelijk in aanmerking voor 14% bijtelling. Ook als Estate. Daarvan heeft Renault optimaal geprofiteerd. De technische update twee jaar geleden, waarbij de CO2-uitstoot naar beneden werd bijgesteld, kwam de Nederlandse dealers dan ook zeer goed uit. Helaas is aan het 14%-bijtellingfeest nu een einde gekomen. Dat neemt niet weg dat de Mégane nog altijd een zeer aantrekkelijke auto is in de omgang. Ook voor de zakelijke rijder.

Nieuwe snoet
Voor modeljaar 2014 heeft het designteam van Renault onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker opdracht gekregen aansluiting te zoeken bij de nieuwe Renault-modellen als de Clio en Captur. Het front is opnieuw ontworpen en past uitstekend bij de rest van de carrosserie, die nagenoeg ongemoeid is gelaten. Prominent in de neus bevindt zich voortaan het grote merklogo dat optisch via een zwarte grille in verbinding staat met de nieuw gevormde koplampen. Voor de indeling van de onderbumper maakt Renault onderscheid tussen de verschillende uitvoeringen. In onze sportief getinte GT-line wordt de LED-dagrijverlichting omkaderd met een sierlijst in een contrasterende grijze kleur. In diezelfde kleur worden ook de dakrails, de buitenspiegelkappen en de 17-inch lichtmetalen wielen uitgevoerd.

Van binnen is de GT-line te herkennen aan een specifieke decorinleg met rode bies, rode stiknaden voor het met leder bekleed stuurwiel en uiterst prettige sportstoelen bekleed met kunstleder en stof en voorzien van contrasterende naden. Door de dikke wangen van de stoelen schiet de middenarmsteun zijn doel enigszins voorbij.

R-Link
Tegelijk met de facelift van de Mégane is ook het R-Link systeem beschikbaar gekomen in de middenklasser. Het multimedia- en navigatiesysteem maakt gebruik van TomTom-navigatie en toont zijn informatie op een 5,8-inch touchscreen. Renault vergelijkt de bediening met die van een tablet, want via een MyRenault-account heb je toegang tot de R-Link Store en kunnen de functionaliteiten met nieuwe apps worden uitgebreid. Het systeem werkt prima met behulp van de controller op de middentunnel; in de praktijk zul je als bestuurder het touchscreen nauwelijks gebruiken, vanwege de flinke afstand tot het scherm bovenop het dashboard. Mits je voldoende bereik hebt, de dekking van de internetservices blijkt niet landelijk, is het mogelijk bijvoorbeeld de headlines van Metro-nieuws te laten voorlezen tijdens het rijden. Echt heel duidelijk komen de berichten niet door, want de stem spreekt nogal met een dubbele tong. De voorleesfunctie staat duidelijk nog in de kinderschoenen.

Aan ruimte geen gebrek in de Mégane Estate. Het elektrisch te bedienen glazen schuif- en kanteldak (voor en achter) ter waarde van 995 euro doet geen afbreuk aan de hoofdruimte. Ook aan bagage kan er het nodige mee. De bagageruimte meet 524 liter en is te vergroten tot 1.600 liter. Wel missen we een aflegvak voor de mobiele telefoon voorin.

Weinig toeren
De dieselmotor in de nieuwe neus van onze Mégane Estate is een oude bekende. De motor levert 110 pk en 260 Nm aan trekkracht. Meer dan voldoende voor de Fransman, die in 12,4 tellen naar de honderd accelereert en een top van 190 km/u kan halen. Boven de 2.000 tpm wordt de motor wel wat luidruchtig en steekt-ie zijn ware aard niet onder stoelen of banken. In de praktijk leg je daarom al vrij snel het volgende verzet in met de handgeschakelde zesbak en komt de motor nauwelijks boven de 2.000 tot 2.500 toeren. Onderin staat er namelijk voldoende trekkracht ter beschikking, dus je hebt sowieso weinig toeren nodig. Ook goed voor het verbruik trouwens.

De Mégane Estate is gezegend met een degelijk en solide onderstel en wordt absoluut niet zenuwachtig van een drempel die misschien met iets te hoge snelheid wordt genomen. De besturing heeft wel wat last van ‘zenuwen’ en is vooral rond de middenstand wat overgevoelig.

Tot slot nog de prijzen. De Renault Mégane Estate begint bij 20.990 euro als TCe 115. De dCi 110 Stop en Start GT-line kost vanaf 28.390 euro en met de diverse extra’s komt ons testexemplaar op 32.108,70 euro, inclusief rijklaar maken en leges.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Renault Mégane Estate part deux
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5