Het is alweer dertien jaar geleden dat wij kennis hebben gemaakt met de reïncarnatie van de oer-Mini. In 2001 verscheen de eerste versie die onder de vlag van BMW werd gebouwd. Codenaam R50 kreeg ‘ie mee. Vele spinoffs zijn er na verschenen, van cabrio tot coupé en van roadster tot Countryman. Maar de ‘gewone’ driedeurs bleef de populairste variant, en daarvan is nu een compleet nieuwe op de markt gebracht. Codenaam F56 voor de insiders, die vanaf de zomer bij Nedcar in Born zal worden gebouwd.
Op het eerste gezicht is er niets veranderd aan deze derde generatie nieuwe MINI. En toch is alles anders, met name gróter zonder dat het direct een grote auto is geworden. Het blijft gelukkig een compacte stadsauto. Al met al groeide de MINI 10 cm in de lengte, ruim 4 cm in de breedte en 7 cm in de hoogte. En dat komt vooral ten goede aan het interieur. Waardoor er ook 50 liter meer bagageruimte is ontstaan (211 liter). Volwassenen hebben het nog wat lastig achterin, kinderen daarentegen hebben het daar een stuk beter toeven. Voorin is de zit nagenoeg perfect, zeker met de optionele sportstoelen.
Cooper
Wij hebben gereden met de Cooper, voorzien van de nieuwe 1.5 driecilinder benzinemotor. Een goede ruil met de 1.6 viercilinder van vroeger want hij is sneller, krachtiger en zuiniger geworden. Deze motorisering levert 136 pk en sprint in 7,8 seconden naar de 100. Samen met de automatische versnellingsbak, bleek ‘onze’ Cooper meer dan genoeg ‘freude am fahren’ te bieden – zoals ze bij BMW plegen te zeggen. Dat komt onder meer door de variabele turbo en dito kleptiming.
Motorisering
De MINI One, het instapmodel, beschikt over een 1.2 driecilinder TwinPower Turbo-motor met 102 pk. Het voorlopig topmodel is de Cooper S met een 2.0 viercilinder TwinPower Turbo-motor met 192 pk. Uiteraard heeft deze de typerende luchtinlaat in de motorkap. Dieselen kan ook, ook met een driecilinder in lijn motorblok. Hier is de keuze tussen en 95 en 116 pk. Bijtelling? 20%.
Direct
Zoals een MINI betaamt, stuurt ook deze nieuwkomer weer zeer direct. Via een knop op een grote ring bij de versnellingspook kan worden gekozen tussen verschillende rijmodi: Groen, écht MINI of Sport waar bij die laatste een kart-gevoel wordt beloofd. En ook nakomt.
Connected
Afgezien van een hele reeks hulpmiddelen, head-up display zet deze MINI een grote stap voorwaarts op het gebied van ‘connected driving’. Deze komen samen in het 8.8 inch scherm in het midden van het dashboard. Daar waar bij het vorige model bij op dezelfde plek ook de snelheid kon worden afgelezen, is het centre screen nu het multimediale centrum van de auto. Als je via de standaard USB aansluiting je smartphone verbindt met de auto, wordt direct de mogelijkheid geboden om de MINI Connected App te installeren. Zo kun je achter het stuur op de hoogte blijven van Twitter en Facebook. Zijn de Nederlandse radiozenders niet voldoende, dan biedt webradio uitkomst.
Prijzen
De prijs voor de MINI One begint bij 18.495 euro. De Cooper is leverbaar vanaf 21.495 euro en de Cooper S heeft een vanafprijs van 30.295 euro. Goed nieuws: hij staat nu bij de dealer in de startblokken. Proefrit maken?
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review