Volkswagen heeft de smaak van elektrisch rijden te pakken gekregen. Na de eerder aangekondigde Golf GTE plug-in hybride, komt er ook een e-Golf. Niet dat dat een verrassing was - we reden in 2010 al een prototype - maar vanaf deze zomer is die auto ook daadwerkelijk in ons land leverbaar. De meerwaarde van de volledig elektrische Golf zit hem in de iets lagere prijs ten opzichte van de Golf GTE plug-in hybride en de nóg lagere bijtelling van 4%, in plaats van 7% voor de GTE. Bovendien kan de e-Golf ook heel makkelijk de gemiddelde CO2-uitstoot van het totale wagenpark van VW omlaag brengen. Een beetje eigen belang hebben de Duiters er dus ook bij.
Met een prijs van 36.000 euro is de e-Golf ietsje duurder dan bijvoorbeeld de Nissan LEAF. Wel steekt Volkswagen iets hoger in met de uitrusting, want LED-verlichting rondom is bijvoorbeeld standaard, evenals automatische klimaatregeling en een uitgebreid navigatiesysteem met groot touchscreen. Praktisch is ook het Car-Net-systeem, waarbij je via een smartphone in verbinding kunt staan met de e-Golf om bijvoorbeeld de standkachel in te schakelen, de actieradius te checken of de positie van de auto te bepalen.
De Volkswagen e-Golf wordt aangedreven door een 115 pk sterke elektromotor en heeft een begrensde topsnelheid van 140 km/u, een stuk hoger dan broertje e-Up. Zijn makers beloven een theoretische actieradius van 190 kilometer. Het accupakket komt niet zonder 8 jaar garantie of 160.000 km en is op te laden via het stopcontact (13 uur) of een wallbox (8 uur). Snelladen bij een publiek laadpunt is ook mogelijk, daarmee hebben de accu's in een half uur weer voor 80% prik.
Binnenkort meer details in de autotest!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review