Renault vindt dat de nieuwe Twingo meer Twingo dan ooit is. Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt, want voortaan is de kleine Renault een vijfdeurs en heeft hij de motor achterin liggen. Wanneer de focus ligt op de ideale stadsauto komt de nieuwe Twingo de belofte van zijn makers na; hij ruimer, praktischer, zuiniger, nog meer naar eigen hand te zetten en mag rekenen op handige technologie.
Vijf deuren, kleiner en toch ruimer
Zoals net vermeld is de nieuwe Twingo voortaan een vijfdeurs auto. Maar ook de twaalf centimeter langere wielbasis maakt de Fransoos praktischer en ruimer voor passagiers. De standaard bagageruimte is ongeveer gelijk. Toch is de nieuwe Twingo ook tien centimeter korter dan voorheen (nu: 3.59 meter). Het geheim van meer uit minder halen? Zijn nieuwe slimme platform, waar ook technologiepartner Daimler de vruchten van gaat plukken (met de smart fortwo en forfour).
R&GO en R-Link
Ook helemaal van deze tijd is een vrolijk interieur, met veel personalisatiemogelijkheden zoals vier kleuren bekleding (blauw, grijs, zwart en rood). Renault zwaait de centrale snelheidsmeter in de Twingo definitief uit en plaatst het instrumentarium met alle aanduidingen en controlelampjes achter het stuur. Ook het stuur is minder vlak geplaatst, wat de zitpositie ten goede komt. Centraal in het dashboard is nu plaats voor infotainment, dat varieert van een R&GO radio met smartphone-houder (iOS/Android) tot een uitgebreid R-Link systeem met aanraakscherm. Laatstgenoemde is voor de Twingo verder verbeterd met scroll- en zoommogelijkheden. Terug van weg geweest is het optionele stoffen dakje, dat zich open laat schuiven voor de zonnige dagen.
Driecilinders met 70 of 90 pk
Renault levert de nieuwe Twingo met keuze uit twee benzinemotoren, achterin geplaatst; de nieuwe eenliter SCe70 met 70 pk/90 Nm of een aangepaste versie van de TCe90 met 900cc inhoud. Beide zijn driecilinders en werken met Stop&Start techniek, de TCe 90 voldoet aan de Euro6-emissienorm. Verbruikscijfers zijn nog niet bekend. Renault levert de Twingo op 15 of 16 inch wielen. Renault heeft nog niet gesproken over de beschikbaarheid van een (semi-)automaat, maar we weten wel dat smart waarschijnlijk een compacte automaat met dubbele koppeling beschikbaar maakt. Mogelijk vindt die ook zijn weg naar de Fransoos.
Introductie in september
Wie de nieuwe Twingo nu al wilt bewonderen moet nog even geduld hebben. Renault’s dreumes staat vanaf september bij de dealer. Vlak daarvoor maken we de eerste kilometers. De prijzen zijn nog niet bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review