Kijk goed naar de Hazumi, denk de 18 inch wielen weg, voorzie de auto van grotere buitenspiegels en je komt al heel aardig in de richting van de nieuwe Mazda2. Het interieur staat nog wel wat verder van de werkelijkheid, maar wetende dat de Japanners in de Mazda3 tot een prettig resultaat zijn gekomen, moet dat in de definitieve Mazda2 wel goed komen.
We zijn nu vooral geïnteresseerd in de 1.5 liter diesel die in deze concept ligt. De nieuwe SkyActiv-motor lijkt een eerste staaltje downsizing van het merk, want tot nu toe waren het louter 2,0 liter benzine en 2,2 liter dieselmotoren die in de nieuwe Mazda-modellen werden gelepeld. De 1,5 SkyActiv-D gaat daar verandering in brengen. Niet alleen in de Mazda2, maar ook in de Mazda3, zo is onze logische verwachting.
In de Mazda Hazumi werkt de diesel samen met een zestrapsautomaat en komt de CO2-uitstoot op ‚minder dan 90 gram’. Daarbij voldoet de motor aan de Euro6-emissienorm zonder relatief kostbare nabehandelingsystemen zoals een NOx-filter of een SCR-systeem met Adblue toevoeging. Hoopvol kijken we naar de verbruikscijfers met een handgeschakelde transmissie, ook zou de diesel in de Mazda3 nog wel eens voor een leuke bijtelling en dito prijskaartje kunnen zorgen. We moeten nog even geduld hebben wat daar van terecht komt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review