Autosalon van Genčve 2014: krenten uit de pap

Veel primeurs op de Autosalon, daar worden wij wel vrolijk van! We pikken de leukste er uit.

Hoe het ook gaat met de automobielindustrie in deze wereld, de stemming op de jaarlijkse autosalon van Geneve is altijd opperbest. Terecht, dit jaar, want het gaat bijna overal alweer een stuk beter. Er is dan ook een stortvloed aan nieuwe modellen, hetgeen sterk aan de vrolijkheid bijdraagt.

In dit internet-tijdperk worden nieuwtjes nog maar zelden tot de persdag van een autotentoonstelling bewaard. Het leeuwendeel van het autonieuws hier hebben we de afgelopen weken dan ook al kunnen voorschotelen en zelfs aardige primeurs als de Opel Adam Rocks en de Audi TT werden gisteren al officieel onthuld ­– en door ons gemeld – zodat het echte nieuws vandaag mondjesmaat is: een enkel prototype en natuurlijk wél de splinternieuwe Jeep Renegade.

Waarom feest?
We komen er verderop op terug en belichten nog wat krenten in de overvolle pap wat nader. Eerst het waarom van die feeststemming. Het heeft er namelijk méér dan schijn van dat de auto-industrie zich aardig aan het herstellen is van de klappen die door de recente recessie zijn opgelopen. Met name de Duitse industrie heeft een juichjaar achter de rug, met verbluffende records wat betreft omzetten en winsten.

Die werden nauwelijks behaald in het nog altijd tobbende Europa, maar op de ‘nieuwe markten’ heerst een ware hausse, ook al is de tomeloze groei op de onafzienbare Chinese markt wat afgevlakt. Maar verzadigd is die nog láng niet en ook al neemt de eigen Chinese industrie een steeds grotere hap uit de rijstkoek, het blijft een paradijs voor de exportmerken.

Wie daar niet volop van kan profiteren, heeft het moeilijker, maar ook Fiat heeft afgelopen jaar een goede slag geslagen, door volledig met het weer winstgevende Chrysler te fuseren en zodoende een gezonde cashflow te creëren. Het eveneens tobbende Peugeot sloeg een vergelijkbare slag door een aantrekkelijk lijkende deal met het Chinese Dongfeng.

Bestsellertrio
Blije gezichten alom dus, waarschijnlijk ook bij de bezoekers die dit autofeestje nog tot en met zondag 16 maart kunnen bezoeken. Veler aandacht zal uitgaan naar alle nieuwtjes in de compacte sector. Van het best-sellende Japans-Franse trio Aygo/C1 en nu 108 was het smoeltje van de Toyota nog onder de pet gehouden en de onthulling hier vanochtend bood, nu we de Citroën en de Peugeot al uitgebreid hebben kunnen aanschouwen, nauwelijks verrassingen, of het moet de neus met X-design zijn. Heel slim is de samenwerking van het infotainment-systeem met een iPhone zijn, waarover ook de 108 en C1 zal beschikken. Ze zijn behoorlijk opgefrist en niets lijkt prolongatie van het succes in de weg te staan.

Dat lijkt ook te gelden voor de veel ingrijpender veranderde Renault Twingo. Die is er immers opeens uitsluitend als vierdeurs, terwijl hij technisch nog krachtiger is aangepakt: motor en aandrijving verhuisden van voor naar achter. Dat heeft alles te maken met de samenwerking met Smart, dat hetzelfde platform gaat gebruiken. Die nieuwe Smart is hier trouwens niet, maar wordt later dit jaar verwacht.

Familie 500 en Jeep Renegade
Fiat geeft zijn verklaarde streven om ‘500’ van type tot soortnaam te verheffen en er een heel grote familie van te maken nu een verrassende wending. De geheel nieuwe Jeep Renegade (de naam is wel al eerder gebruikt) is namelijk niets anders dan een goed vermomde 500L. Het is een geslaagde metamorfose, want hij heeft een typisch Jeep-gezicht en dat spreekt velen vast meer aan dan de in dat opzicht niet zo hoog scorende 500L. Dat hij uit de fabriek te Melfi komt zal kwalitatief gezien zeker geen handicap vormen. In Europa komt de Renegade tegen de zomer in de verkoop, uitsluitend met vierwielaandrijving en ook in een open versie.

Qoros hatchback uit China
Aansluitend op de onthulling van de Renegade (het verdere nieuws bij Fiat hadden we al uit de doeken gedaan ) staken we ons licht op bij Qoros. Die Chinezen tonen hier een nieuw, tweede model, dat de liefhebbers van hatchbacks moet gaan bekoren. Hij is technisch nauw verwant aan de sedan, zo meldden we al eerder, en ook het uiterlijk vormt geen verrassing meer. Verrassend zou wel zijn als het hier een Europe een succes zou worden, dit antwoord op een door niemand gestelde vraag. Let wel: zo’n Qoros ziet er behoorlijk uit, zit ook goed in elkaar en is fraai afgewerkt, maar heeft niets te bieden wat niet allang – en beproefd – op de markt vertegenwoordigd is.

Ook Golf elektrisch
Veel meer zien we in het echte nieuws bij Volkswagen, waar de Golf GTE bevestigt dat de elektrische auto zich een vaste plaats heeft veroverd. Elektrische tractie is niet meer weg te denken en waar BMW met de i3 (en straks met de i8) al heeft bewezen dat hun ‘Freude am Fahren’ niet per se afhangt van een smakelijk uitlaatgeluid, maakt VW elektrische tractie definitief ‘salonfähig’. Het is immers een plugin-hybride, waardoor niemand bang hoeft te zijn met lege accu’s komen te staan en het sportieve GTI-sausje is door de marketingafdeling bedacht om echte petrolheads over de streep te trekken. De 7% bijtelling zal ook wel helpen.

Natuurlijk komt er later een gewonere plug-in hybride Golf, die net als deze bedoeld is om door elektrisch te rijden de luchtkwaliteit in stedelijke agglomeraties op gewenst peil te houden, maar verder op buitenwegen de langere ritten te maken waarvoor de verbrandingsmotor nog altijd kampioen is. Vast zal ook de Polo, die hier zijn facelift vertoont, er ook aan moeten geloven. Over de Passat hébben we het niet eens. Ook al wordt die eind dit jaar geheel nieuw gepresenteerd.

Kia Soul EV
Kia heeft de elektrische versie van de nieuwe Soul nu klaar en duidelijk is dat het de enige uitvoering is die hierheen komt. Dat is op zichzelf al opmerkelijk, want voor elders zien ze kennelijk wel brood in versies met verbrandingsmotoren. De Soul EV komt 200 km ver op zijn accu's en is in 20 minuten voor 80% opgeladen met behulp van een snellader.

Stoer doen
Ook wel als krenten in de pap mogen we hier de ‘stoere’ versies noemen van allerlei doodgewone auto’s. Het is echt een rage, na de Fiat 500L Trekking zien we een ware wildgroei aan soms iets hoger op de wielen gezette, maar zich vooral door safarikledij onderscheidende modellen. Zelfs een broodnuchter merk als Skoda komt met een Octavia ‘Scout’ op de proppen, de echt wel leuke Citroën Cactus rekenen we er ook maar toe, net als de C5 CrossTourer. Het is een methode om je auto te personificeren, toch al een trend die een enorme vlucht neemt.

Maar aan een Ferrari California T, de nu gefacelifte vierpersoons coupé-cabriolet die sinds jaren weer een turbomotor onder de fraai gewelfde motorkap heeft, hóéf je helemaal niets te personificeren, dat is al een personality van jewelste en dat geldt ook voor de flitsende Lexus RC 300h, zéker in de F Sportversie. En over de schitterende McLaren 650S Coupé hoeven we het in dit verband ook al niet te hebben, daartegenover is zelfs die fraai gelijnde Porsche 911 Targa ‘gewoon’.

In dit segment valt ook nadrukkelijk de Jaguar XFR-S Sportbrake, een heuse shooting break met een oogverblindend fraaie vormgeving, maar ook wel 550 pk aan boord en een laadruim van 1.675 liter. Een droom voor velen.

Verder nieuw hier (maar voor de AutoVandaag-volger al bekend): de Mazda2 in wording, een subtiele facelift voor de Nissan Juke, het zoveelste stadium van de Honda Civic Type R, en dat de Suzuki Alto na zoveel jaren Celerio gaat heten. Tenslotte: een nog grotere versie van de Mini, de zesdeurs (achterklep gedeeld in twee deurtjes) Clubman, de BMW 2-serie Active Tourer en 4 Gran Coupé, S-Klasse Coupé – en dan hebben we vast nog wel wat overgeslagen. De prototypes nemen we apart onder de loep.