Nieuwe Toyota Aygo vanaf juli in Nederland

Toyota maakt de drieling compleet net de nieuwe Aygo. Naar eigen zeggen heeft de Japanse stadsauto de X-factor in het A-segment. Ze kunnen nog best eens gelijk hebben als je het design van de dreumes bekijkt.

De nieuwe Aygo is weer heel anders dan zijn voorganger. Toyota gooit het dit keer over een boeg met scherper design, waarbij het ‘X-design front’ direct voor onderscheid zorgt. Mooi of niet, in ieder geval leuk bedacht, want het gaat verder dan de grille, maar het mondt uit in de buitenspiegels en zijruiten. Toyota maakt het feest compleet door te melden dat deze X, net als de diffuser in de achterbumper in een hele serie kleuren kan worden besteld.

Zonder een smak geld neer te tellen is ook het interieur van de nieuwe Aygo kleurig naar eigen hand te zetten. Verder maakt nog een X zijn debuut, het X-touch audiosysteem met 7 inch touchscreen en achteruitrijcamera. Navigatie is (uiteraard) optioneel in datzelfde systeem beschikbaar. Ook heel innovatief: met MirrirLink kan het scherm van je smartphone worden gekopieerd op het multimediascherm in de Aygo.

Meer bagageruimte
Terug naar de Aygo. De auto zelf groeide 25 millimeter en is nu 3.46 meter lang. Zonder de hoofdruimte te verminderen is de hoogte van de Aygo 5 millimeter lager geworden. Het passagierscompartiment groeide nauwelijks; hier een centimetertje winst. Maar in de bagageruimte kan nu 29 liter meer mee: 168 liter tot aan de hoedenplank of 196 liter tot aan het gewelfde dak. Bovendien is de laadopening 7,5 centimeter breder, waardoor het inladen van bijvoorbeeld de boodschappen nog makkelijker gaat.

Vanaf juli leverbaar
De nieuwe Aygo zal in Nederland vanaf juli leverbaar zijn in vijf verschillende uitvoeringen, te beginnen met de AYGO x. Elke Aygo heeft een veiligheidspakket  onder meer zes airbags, ABS, VSC, TRC, EBD en Brake Assist. Maar ook Isofix bevestiging voor kinderstoelen is standaard, net als Hill Start Assist en zelfs een handige speedlimiter die je als bestuurder zelf kunt instellen.  Onder de motorkap vinden we een vertrouwde 1.0 liter driecilinder met 69 pk, die echter bij 2000 toeren al 85 Nm koppel ontwikkeld. In Nederland is de Aygo met handbak altijd gekoppeld aan start/stop-techniek en dan komt de CO2-uitstoot op 88 gr/km. Goed voor 14% bijtelling als er zakelijk mee wordt gereden.

Zoals gezegd staat de nieuwe Aygo in juli bij de dealer. Prijzen en precieze uitrustingsdetails worden later bekend gemaakt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.