Deze primeurs uit Detroit zien we (voorlopig) niet terug

Ook show cars, eendagsvliegen en studiemodellen zijn de moeite waard om te bekijken.

Een autoshow is niet compleet zonder primeurs met show cars, one-off's, concept cars en andere auto's die we zeer waarschijnlijk niet of voorlopig niet bij ons zullen gaan zien. We zetten er een aantal op een rij die je toch niet mag missen.

De Chrysler 200 is helemaal nieuw en wij vinden hem goed opgedroogd. Ondanks dat we deze 200 een compact sedan kunnen noemen, levert Chrysler gewoon een 3.6 V6 Pentastar met 9-trapsautomaat. De serieuze stuwkracht gaat optioneel gepaard met vierwielaandrijving. Als iets minder ook voldoende is, dan voldoet de 2.4i viercilinder. Het interieur is bijzonder origineel ingericht en kent een diep vak in de middentunnel voor extra opbergruimte. De transmissie bedienen gaat met een draaiknop.

F-150
Ford’s nieuwe F-150 is best wel baanbrekend. Het is de eerste pick-up die vervaardigd is uit aluminium. Dat is niet alleen steviger, maar ook lichter. En duurder, al zegt Ford de prijs binnen de perken te houden. Dankzij het lagere gewicht is ook de dorst van de pick-up flink verbeterd, helemaal wanneer je niet de V8 besteld hebt, maar de 2.7 liter EcoBoost zescilinder. Wie er een wilt hebben moet zijn weg vinden naar de grijze import. De nieuwe Ford Mustang valt tussen wal en schip, want hij is al wel onthuld, maar pas volgend jaar in Nederland. Voor het eerst.

WRX STi
Subaru heeft nog niet definitief laten weten of de Subaru WRX STI ook bij ons leverbaar wordt. Wij denken trouwens van wel, hetzij met een flink prijskaartje. Want ook al hebben de Japanners bewust gekozen voor de 2.5 liter turboboxermotor met 305 pk en niet de nieuwste 2.0 DIT turbomotor omwille van emissies (ja, echt!), reken niet op theoretisch lage verbruikscijfers die de BPM drukken. Maar zodra de spaarpot is omgekeerd krijg je daar wel een verfijnd brok techniek voor terug, met vierwielaandrijving en iconische looks.

FT-1
Toyota heeft de moeit genomen een studiemodel te ontwikkelen, die te presenteren in Detroit, om vervolgens de auto alleen een digitaal leven te geven. We beschouwen de FT-1 dan maar als een heel prettig gedachtenspinsel en hopen dat Toyota die creativiteit vast houdt voor de toekomst. Al is de GT-86 van nu natuurlijk ook geen onprettig vertier…

Fit/Jazz
Hij stond al in Japan, en schittert nu ook in Detroit, de nieuwe Honda Fit. Het is de bedoeling om deze auto in Europa als Jazz te gaan leveren, maar helaas duurt dat nog even.

Passat BlueMotion
Volkswagen heeft voor Amerika een andere (lees: grotere) Passat dan die wij kennen. In Detroit staat nu de BlueMotion variant met een 1.4 TSI motor en DSG-automaat om het extra zuinig aan te doen. Normaliter vertrouwt Volkswagen bijvoorbeeld op een 2.5 liter vijfcilindermotor, en dat is andere koek aan de pomp. Een dieselvariant was overigens al wel leverbaar, net als in de vele andere VW’s aldaar.

Acura TLX
Acura is een merk dat we niet in Europa kennen. Je kunt Acura beschouwen als het zustermerk van Honda, dat zich in het modellenprogramma wat hoger positioneert. Deze TLX Prototype vertegenwoordigt een sportieve sedan die rijp is voor modeljaar 2015 in Amerika. Tegen die tijd wordt ook bekend hoeveel de nieuwe 2.4 liter motor (slechts?!) aan kracht levert. Maar er is ook een 3.5 V6. Een achttrapsautomaat is altijd standaard.

Q50 Eau Rouge
De Infiniti Q50 Eau Rouge is knalrood, niet te missen sportief aangepast en klaar voor actie….maar heeft nog geen groen licht. Infiniti heeft laten weten dat zodra besloten is de met carbon, spoilers, alcantara en 21 inch wielen gepeperde versie in productie te nemen, er meer dan 500 pk aan rijplezier beschikbaar is.

S-Klasse Coupé
Waarschijnlijk is het de laatste keer dat we de S-Klasse Coupé in deze vorm hebben gezien. Het is namelijk een kwestie van tijd voordat het definitieve model wordt onthuld. Wij verwachten dat de CL-opvolger met iets minder chroom en decentere wielen al een heel eind is. Duidelijk is dat het design van de auto meer afstand neemt van de S-Klasse Limousine dan voorheen. 

Mopar-sausjes
Bij specialist Mopar (onderdeel van de Fiat-Group) weten we wel raad met Dodge Chargers, Challengers, Vipers, verschillende Jeeps en zelfs Fiats. In Europa wil de uitrol van het label niet zo hard vlotten, dus reken er niet op dat deze groene schicht (zie foto’s), opgedirkte Jeep Cherokee of uitgesproken Fiat 500L ook bij ons verkrijgbaar zijn. De 1957-editie van de Fiat 500 komt ook niet naar ons land. En dat vinden wij helemaal jammer. Dit is toch een brok(je) nostalgie?

Dat spierbundels als een Dodge Challenger of de full-size SUV’s zoals een Chevrolet Suburban bij ons geen haalbare kaart zijn door financiën, daar is niets aan te doen. En toch zijn we benieuwd wat de Dodge Durango bij ons gekost zou moeten bebben. Deze sportief gelijnde SUV heeft het formaat van een Jeep Grand Cherokee en zoals we weten wordt er in dat segment nog wel geshopt.

Vreemde snuiters
We sluiten de opvallende primeurs af met een flink uitgeruste F-150 van Ford, die in Amerika klaar is voor bergen sneeuwschuiven. En wat te denken van deze Kia Soul? Een van de weinige getunnede modellen op de beurs. Wees gerust. bij ons wordt de nieuwe Soul alleen leverbaar met elektromotor, dus daar past deze opsmuk niet bij.

Fotografie: AutoVandaag en Newspress