Occasionverkopen licht gedaald, import flink gestegen

Terwijl de occasionverkopen in 2013 licht zijn gedaald, nam de import van jong gebruikte auto’s – met name tot vijf jaar oud – flink toe. De instroom van oldtimers is grotendeels door de gewijzigde belastingregels flink gekelderd.

Vorig jaar werden iets meer dan een miljoen auto’s via autobedrijven aan consumenten verkocht en dat is bijna drie procent minder van in 2012. Tussen consumenten onderling gingen er iets meer dan 700.000 auto’s van de hand. De populariteit van de verschillende automerken verschilt met die van nieuwverkopen; Volkswagen gaat aan kop door de Polo en Golf, Opel staat op de tweede plaats (dat is in de nieuwverkopen niet het geval) en Peugeot volgt als derde, gevolgd door Renault. De grootste stijging in verkochte occasions vond plaats bij Kia en bij de premiummerken Audi, BMW en Mercedes.

De import van jong gebruikte auto’s is in 2012 met meer dan een kwart gestegen. Het zijn niet alleen de superzuinige kleintjes die hun weg naar ons land vinden; hoewel de Aygo op de vierde plaats met 2084 exemplaren staat is het de 3 Serie, Polo en Golf (4100 stuks) die nog meer worden geïmporteerd. Daarentegen daalde import van auto’s van 25 jaar en ouder met maar liefst 63,2%, van 12.768 naar 4.700 auto’s. Dit is vooral gevolg van aanpassingen in fiscale regelingen voor oldtimers. Sterker nog, in 2013 gingen maar liefst 12.000 oldtimers weer het land uit. In de oldtimerwereld blijkt nu niet Mercedes-Benz maar Volkswagen het meest geliefde merk. Snelle stijger is Hyundai, met 246% meer importen.