Gingen er in 2012 nog 502.596 auto’s nieuw de weg op, in 2013 waren dat er 417.036. In de eerste helft van 2013 bleek de achterstand groter dan later dat jaar, toen veel superzuinige en fiscaal aantrekkelijk modellen werden uitgeleverd - waaronder de V60 Plug-in Hybrid en Outlander. Sterker nog, in oktober en november kon de verkoop zelfs plussen ten opzichte van 2012.
Ondanks de vele dalers - met name Chevrolet, Hyundai, Opel en Peugeot kregen het te verduren - hebben BMW, Dacia, Volvo, Mitsubishi en Tesla in 2013 meer auto's kunnen verkopen dan in 2012. Met name voor BMW en Dacia een oprechte prestatie, nu deze merken niet hebben kunnen profiteren van de 0% bijtellingsgekte.
De best verkochte merken van 2013 zijn Volkswagen met bijna 50.000 auto’s, op afstand gevolgd door Renault (37.184), Ford (31.813), Peugeot (30.242) en Toyota (28.789). Opel heeft zijn podiumplaats moeten afstaan aan het Japanse merk. Op modelniveau zijn de Volkswagen Up en Golf, Focus, Mégane en vlak daarachter V40 het meeste in trek geweest.
Voor 2014 is de verwachting dat er 400.000 auto’s worden verkocht, tenzij het consumentenvertrouwen een duwtje in de rug krijgt. Ook verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat er de komende jaren minder marktverstoring en schokeffecten zullen optreden in de verkoopcijfers, nu de overheid de fiscale voordelen voor bepaalde categorieën auto’s versobert.