Innovatie en technologie zijn meer dan ooit de belangrijkste kernwaarden van Renault. Aan het woord is Rémi Bastien, directeur Engineering en Innovation. “Onze grootste ambitie is om in het R&D-centrum geavanceerde technologie te ontwikkelen die betaalbaar is voor een brede doelgroep. Enkele voorbeelden die uit onze koker komen, zijn onder meer het Renault R Link navigatie- en multimediasysteem, het dashboardkastje van de Captur (of beter gezegd de enorme schuiflade, red.) en de EDC-transmissie met dubbele koppeling.”
Silicon Valley
Sinds de eeuwwisseling hebben we grote vooruitgang geboekt op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid, vervolgt Bastien. “We hebben onze horizon aardig verbreed met de introductie van researchteams, verspreid over de gehele wereld. Tevens kunnen we op die manier beter inspelen op lokale markten en behoeften. En ‘last but not least’ profiteren we ook van onze aanwezigheid in Silicon Valley, het centrum voor hightech en innovatie, alwaar we samen met alliantiepartner Nissan sinds enige jaren een researchcentrum exploiteren.”
Head-up display en tablet
Wat kunnen we zoal verwachten de komende tijd op nieuwe Renault-modellen, ontsproten uit de koker van het Technocentre? In ieder geval een head-updisplay en een centraal geplaatst 8,7-inch scherm in de vorm van een rechtopstaand tablet, prominent in de middenconsole. Beide features zullen debuteren op de nieuwe Espace -al werd dat niet officieel gecommuniceerd-, maar komen later ook in andere modellen beschikbaar. Volgens een ingenieur ter plekke zijn de systemen zodanig ontwikkeld dat deze ook ‘passen’ in andere modellen, zonder aanpassingen te hoeven doen. De behuizing is ondergeschikt aan de techniek.
Plexiglasscherm
Het head-updisplay projecteert de informatie in kleur (zoals de gereden snelheid, maximum snelheid en navigatie-instructies) niet op de voorruit, maar op een plexiglasscherm, zoals we reeds kennen van onder andere Peugeot en Mazda. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de kosten en dat past weer in de filosofie van Renault om geavanceerde technologie betaalbaar te maken voor een brede doelgroep. Bovendien kan hetzelfde systeem in meerdere modellen gebruikt gaan worden. Anders dan bij Mazda is de hoek van het scherm wel in te stellen. Ook de helderheid is instelbaar.
Het centraal geplaatst 8,7-inch scherm is eveneens klaar voor serieproductie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de R Link-software. De weergave en bediening is vergelijkbaar met die van een tablet of smartphone. Het aanraakscherm is opgetrokken uit glas en daardoor krasvrij.
Twinturbo
Ook op het gebied van CO2-reductie blijft Renault zich in de toekomst onverminderd toeleggen. In het Technocentre konden we kennismaken met drie op de toekomst gerichte ontwikkelingen. Voor de meer krachtige dieselmotoren zal Renault gebruik gaan maken van twinturbo-techniek, een kleinere turbo voor meer koppel in de lage toerenregionen en een groter blaasapparaat voor meer vermogen in de hogere toerenregionen. Overall presteert de motor beter, terwijl deze efficiënter zijn werk kan doen en dus minder verbruikt.
Motor achterin
Daarnaast komt Renault met een gemodificeerde versie van de TCe 90-benzinemotor. Het blok van de driecilinder zal in zijn geheel 49 graden worden gekanteld, waardoor een compacter geheel ontstaat en de motor minder plaats in beslag neemt. Deze bouwwijze biedt volgens Renault mogelijkheden voor modellen met een nieuwe platformarchitectuur. En dat duidt er wellicht op dat het gerucht van een nieuwe Twingo met de motor achterin toch blijkt te kloppen. De tijd zal het leren.
Stalen zuigers
Een derde noviteit is dat Renault bezig is met de ontwikkeling van motoren met stalen zuigers in plaats van aluminium zuigers. Dat klinkt misschien tegenstrijdig in het kader van gewichtsbesparing, maar bij nader inzien is dat zo gek nog niet. In de Formule 1 worden ook stalen zuigers toegepast. Staal krimpt minder dan aluminium bij hogere temperaturen, waardoor minder frictie ontstaat tussen zuiger en cilinderwand. Dat heeft weer een positief effect op het verbruik. Ondanks dat staal zwaarder is dan aluminium, is staal stijver en kan de zuigermantel korter worden uitgevoerd, waardoor het totaalgewicht gelijk blijft.
Ondanks alle ontwikkelingen blijkt het voertuiggewicht nog de grootste invloed op de efficiency van de auto te hebben. Volgens Renault resulteert een gewichtsbesparing van 10 kilogram in een CO2-reductie van 1 g/km. Er wordt daarom ook volop geïnvesteerd in de ontwikkeling van lichtgewicht onderdelen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review