Audi heeft de A8 in uiterlijke zin subtiel gewijzigd. De neus neemt op gepaste wijze afstand van de andere A-modellen; je bent vlaggenschip of niet. De update voor de limousine heeft vooral sterker en zuiniger geworden motoren om het lijf, evenals nieuwe comfortfeatures.
Geavanceerde LED's
Zo wordt elke nieuwe A8 standaard geleverd met LED-koplampen. Optioneel is geavanceerde Matrix LED-verlichting beschikbaar, waarbij 25 LED’s verdeeld over 5 clusters hun eigen reflector hebben, die individueel kunnen worden aangestuurd. Op buitenwegen en bij een snelheid van 30 km/u wordt zo automatisch groot licht gevoerd, tenzij een lichtgevoelige camera een tegenligger herkent. Bepaalde LED’s worden dan gedimd of uitgeschakeld om niet te verblinden. In combinatie met de nachtzichtassistent kan de verlichting ook naderende voetgangers detecteren en ‘markeren’ met drie lichtflitsen, als waarschuwing voor zowel die voetganger als de bestuurder. Dieren worden ook herkend, maar niet ‘geflitst’. De Matrix LED-verlichting werkt ook samen met het navigatiesysteem, zodat de verlichting het wegverloop ingeseind krijgt. Handig!
Ook nieuw en veilig is de actieve rijstrookassistent, waarmee de wielen een stuurcorrectie uitvoeren als de auto onbedoeld van rijstrook zal gaan wisselen. Verder maakt de parkeerhulp met weergave van de omgeving zijn debuut, die het sturen bij inparkeren overneemt. Als aanvulling op de MMI Navigatie plus is Audi connect inclusief autotelefoon leverbaar. Met behulp van een ingebouwde UMTS-module biedt de A8 hiermee toegang tot het internet.
Opgefriste motoren
Niet helemaal nieuw, maar wel vernieuwd zijn de motoren. De 3.0 TFSI levert nu 310 pk en trapt het benzinegamma af, standaard met achttraps Tiptronic. Dieselen kan met de 3.0 TDI of 4.2 TDI. Die laatste heeft acht cilinders en heeft een benzinebroer 4.0 TFSI, de V8 bi-turbo met nu 435 pk en cilinderuitschakeling. Wederom staat de almachtige A8L W12 aan te top, met zijn 500 pk sterke twaalfcilinder. Sportieve broer S8 met 4.0 TFSI troeft de W12 op vermogen af met 20 pk. Aan de andere kant van het spectrum staat juist de A8 hybrid met 2.0 TFSI en elektromotor, goed voor 245 pk en een verbruik van 6.3 l/100km.
Pro Line en Pro Line Plus
De prijzen hebben we hieronder op een rij gezet. Audi is er natuurlijk als de kippen bij om te vertellen dat de A8 ook als Pro Line of Pro Line Plus uitvoering beschikbaar is. In het eerste geval zijn lederen bekleding (Valcona), airconditioning met vier klimaatzones, verwarmde voorstoelen, ambiente verlichting, telefoonvoorbereiding online, comfort-armsteun voorin en parkeerhulp plus voor de meerprijs van 4900 euro inbegrepen. De Pro Line Plus uitvoering voegt daar parkeerhulp met achteruitrijcamera, BOSE surround sound, servosluiting van de portieren, elektrisch bedienbare zonwering (achterruit, zijruiten achter), comfortstoelen, dubbel glas, comfortsleutel en Matrix LED-koplampen aan toe. Meerprijs: 12.900 euro.
Prijzen
Audi A8
A8 3.0 V6 TFSI quattro: € 94.240
A8 4.0 V8 TFSI quattro: € 115.240
A8 3.0 V6 TDI quattro: € 94.990
A8 4.2 V8 TDI quattro: € 120.240
S8: € 156.000 (richtprijs)
Audi A8 L
A8 L 3.0 V6 TFSI quattro: € 98.330
A8 L 4.0 V8 TFSI quattro: € 119.830
A8 L 3.0 V6 TDI quattro: € 97.900
A8 L 4.2 V8 TDI quattro: € 124.170
A8 L W12: € 206.000 (richtprijs)
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review