‘Mobiliteit in cijfers 2007’ gepubliceerd

We wisten het eigenlijk al maar nu wordt het nog eens confronterend bevestigd. Van alle inkomsten aan

We wisten het eigenlijk al maar nu wordt het nog eens confronterend bevestigd. Van alle inkomsten aan verkeersbelastingen zoals BPM, wegenbelasting en belastingaccijns - 16,6 miljard euro - werd 1,9 miljard euro besteed aan het Nederlandse wegennet. Dat komt neer op 11,4 procent. Dit blijkt uit de uitgave 'Mobiliteit in Cijfers Auto's 2007' van Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit.

De jaarlijkse uitgave laat nu ook zien dat dat er kort geleden een kentering is ingezet in de ontwikkeling van de gemiddelde voertuighoogte, -breedte en het -gewicht. Zoals we weten namen deze maten bij vrijwel elke nieuw model toe. Vreemd is bijvoorbeeld wel dat dat standaard ingebouwde airconditioning licht afneemt en hetzelfde gebeurt met de cruisecontrol.

Het brandstofgebruik in de top vijftig van meest verkochte benzineauto’s is gedaald. Dat zat in 2006 op gemiddeld zo'n 6,5 liter per 100 kilometer in 1996 was dat nog 7,2 liter per 100 kilometer. Maar, dit alles is weer terug te voeren op de toenemende verkoop van auto's in de lagere prijsklasse tussen 8.000 en 9.000 euro. In 2002 viel 0,4 procent van de nieuwe auto's in deze prijsklasse en in 2006 was dit vertienvoudigd naar vier procent.

Voor wie het écht wil weten; in dit complete naslagwerk voor en over de mobiliteitssector is ook een historisch overzicht opgenomen van speciale heffingen op personenauto's, en ook de brandstofprijzen door de jaren heen zijn in beeld gebracht. Dit begint met een tijdelijke verhoging van de BTW naar twintig procent in 1958 en eindigt met de introductie van een bonus-malus systeem in de BPM voor zuinige en minder zuinige personenauto's op 1 juni 2006. Dit was bij het ter perse gaan van de uitgave de laatst bekende speciale heffing. Een ander interessant onderwerp is de opbouw van brandstofprijzen in ons land. Zo was per 11 juni van dit jaar de kale prijs van een liter euro 95 € 0,58. Vermeerderd met accijnzen, heffingen en BTW betaalde de automobilist € 1,50.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.