Het toegepaste materiaal bestaat uit een combinatie van koolvezel en een polymeerhars waarin super-condensators van nano-formaat zijn opgeslagen. Het is ontwikkeld door een researchproject van de Europese Unie met acht deelnemers, waarin het Londense Imperial College de leiding heeft en waar Volvo als enige autofabrikant bij betrokken is. Na 3,5 jaar zijn carrosseriepanelen, die tevens als accu fungeren, het eerste concrete resultaat. De kofferdeksel van een experimentele Volvo S80 is van het nieuwe materiaal vervaardigd en zou de conventionele accu in de auto kunnen vervangen.
Sterk en flexibel
Het composiet van koolvezel en polymeer kan met de nano-condensatoren meer én sneller elektriciteit opslaan dan welke accutechniek tot nu toe dan ook. Daarnaast is het uitermate sterk en flexibel toepasbaar, waardoor het bruikbaar is voor carrosseriepanelen, maar ook een dragende functie kan vervullen. Berekend is dat een carrosserie waarbij de stalen delen worden vervangen door dit nieuwe materiaal een gewichtsbesparing van wel 15% kan betekenen.
Kleppendeksel
Bij de concept-S80 dient alleen nog de achterklep als accu, maar de techniek kan dus voor álle carrosseriedelen worden toegepast. Volvo heeft er ook een kleppendeksel van ontwikkeld, dat zo sterk is dat het tevens dienst kan doen als veerpootbrug (‘rally bar’) om de voorzijde van de carrosserie te verstevigen.
De accupanelen kunnen net als een gewone accu worden geladen, dus aan een laadstation of door bij remmen herwonnen energie. Ze kunnen worden ingezet bij een geheel elektrisch aangedreven voertuig of bij een (plug-in)hybride, maar natuurlijk ook als veel lichtere vervanging van de accu in een ‘gewone’ auto.
Bij Volvo, zo zegt ontwikkelingsingenieur Per-Ivar Sellergren, wordt ook gewerkt aan een accu van het nieuwe materiaal die een plaats vindt in de ruimte voor het reservewiel. Dit om er ervaring mee op te doen. Het ontwikkelingsproject van de EU duurt nog drie jaar voort, met een ter beschikking gesteld researchbudget van 3,5 miljoen euro.