Ecomobiel 2013: wie is de groenste van het land?

Een IAA is het nog niet, maar getuige de talloze primeurs die er te zien zijn, neemt het belang van Ecomobiel bij de Nederlandse auto-importeurs gestaag toe. Vandaag en morgen vindt in Ahoy, Rotterdam de vijfde editie van de vakbeurs plaats. En traditiegetrouw staat duurzame mobiliteit centraal.

Drie keer raden welk automerk hoofdsponsor van Ecomobiel is. Juist, Toyota. Algemeen directeur Pieter van der Velden van Toyota Nederland opende vanochtend de vakbeurs en noemde en passant dat maar liefst 6 van de 10 in Nederland verkochte Toyota’s inmiddels een full hybrid is. Verder benadrukte hij dat het niet alleen om CO2 draait als het aankomt op een beter milieu. “We moeten ook de luchtkwaliteit niet uit het oog verliezen.”

Luchtkwaliteit of klimaatverandering?
Maar CO2 gaat toch over luchtkwaliteit? Nou, eigenlijk veel meer over klimaatverandering. De uitstoot van fijnstof en stikstofoxyden (NOx) zijn vooral van invloed op de luchtkwaliteit. En dat is iets wat zich in vergelijking tot klimaatverandering juist op lokaal niveau afspeelt. Dieselauto’s stoten minder CO2 uit dan hun benzinebroers, maar juist veel meer fijnstof en NOx. Vandaar dat Toyota zo hamert op het nut van zijn hybride modellen. Die zijn immers uitgerust met een benzinemotor en stoten dankzij de tussenkomst van een elektromotor ook nog eens minder CO2 uit.

Samenwerking Longfonds
Toyota presenteerde op Ecomobiel een onderzoek van CE Delft waarin de boodschap van het merk nog eens onderstreept wordt. Verder vertelde het merk samen te gaan werken met het Longfonds, dat op Ecomobiel in de persoon van directeur Michael Rutgers het statement maakte dat dieselvoertuigen “dé grote veroorzaker van verkeer gerelateerde luchtvervuiling zijn.” Nu kun je natuurlijk zeggen dat Toyota zelf ook dieselauto’s aanbiedt (en dat is ook zo), maar volgens een woordvoerder gaat het in Nederland om slechts 1 procent van de totale afzet. “Verwaarloosbaar dus.”

Vleugeldeuren
Toyota was op Ecomobiel niet het enige braafste jongetje van de klas. Mercedes trok alles uit de kast om te laten zien dat zij (incl. bestelbussen en trucks) toch echt het duurzaamste merk van allemaal zijn. Eyecatcher op de stand was de F125. Een 4-zits coupé met vleugeldeuren die niet eerder in ons landje te zien was. Best bijzonder dus. Net als de aandrijflijn: brandstofceltechniek in combinatie met plug-in technologie. Een ander nationaal primeurtje was er op de Renault-stand. Een vrolijk blauwe Twizy Cargo met zwarte wieltjes was hier de grote (niet letterlijk dan) publiekstrekker.

Oudgediende i-Miev
Ook Ford, Peugeot, Mitsubishi en Audi straalden op Ecomobiel. Ford met de Ford C-MAX Energi Plug-in, die een speciaal geprepareerde 2.0 liter benzinemotor en 45 pk sterke elektromotor aan een CVT-automaat koppelt. Dankzij het krachtige 7.6 kWh accupakket kan deze plug-in hybride op elektriciteit een topsnelheid van 135 km/u behalen en circa 30 kilometer volledig elektrisch rijden. Wanneer de benzinemotor meewerkt is een maximale snelheid van 160 km/u mogelijk. De definitieve homologatie moet nog plaatsvinden, maar de verwachte CO2-uitstoot bedraagt minder dan 50 gr/km, dus reken op 7% bijtelling bij zakelijk rijden. De Ford-stand is niet compleet zonder de elektrische Focus, waar we onlangs voor het eerst mee gereden hebben.

Peugeot is er met zijn Hybrid4-technologie (waarvan Toyota vanwege de dieselmotor dus gruwelt). Mitsubishi verschijnt ten tonele met de Outlander PHEV en oudgediende i-Miev, Audi laat van zich zien met de A3 Sportback g-tron, geschikt voor groengas. De Audi was overigens óók een primeur. Gezien de bescheiden vloeroppervlakte, telt Ecomobiel wellicht nog meer primeurs per vierkante meter dan de IAA. Tijden veranderen!

Meer foto's volgen.