De Cadillac Escalade geldt in Amerika toch wel als de luxe-SUV aller tijden met veel comfort, riant motorvermogen en allerlei luxegerief. Inmiddels verwelkomt Cadillac de vierde generatie van de Escalade, die ook weer verkrijgbaar word met 35 centimeter verlengde wielbasis, de Escalade ESV.
LED-verlichting
Hoewel duidelijk te zien is dat de Escalade nieuw in het leven staat, rekent hij niet af met het silhouette van zijn voorganger; hoog, breed en lang, met nu de nodige LED’s in de voor- en achterlichten. De koplampen maken zelfs gebruik van volledige LED-verlichting, ook voor grootlicht. En omdat een beetje minder gewicht ook geen kwaad kan is de motorkap en achterklep opgetrokken uit aluminium. Nog steeds weegt hij minimal 2540 kg. Door middel van kleine aerodynamische ‘tweaks’ zoals actieve kleppen in de grille boekt de Escalade ook winst op het gebied van aerodynamica.
Nieuwe V8
Ondanks dat de brandstofprijzen ook in Amerika is komen te staan, heeft de nieuwe Escalade gewoon een ‘big block’ voorin met 6.2 liter inhoud en cilinderuitschakeling. Cadillac claimt dat deze V8 nieuw ontwikkeld is en dat daardoor niet alleen het motorvermogen is toegenomen, maar ook het brandstofverbruik is gedaald. We noteren nu 426 pk en 623 Nm, een bescheiden winst van respectievelijk vijf en tien procent. Opvallend: de V8 werkt samen met een zestrapsautomaat. Een verbruikscijfer is er nog niet en over een hybridevariant wordt nog niet gerept.
Magnetic Ride
Cadillac gaat ook mee in de mode om SUV’s met zowel 4WD als 2WD aan te bieden. Voor maximaal comfort doet Magnetic Ride Control demping standard intrede. De stoelen zijn opnieuw vormgegeven en bieden zowel meer zitcomfort als meer steun. Sowieso is er ook meer been- en hoofdruimte voorhanden. Om de Escalade onderweg ook (nog) stiller te maken past Cadillac Bose Active Noise Cancellation toe via het audiosysteem. Het systeem stuurt via de luidsprekers tegengeluid de cabine in, zodat rijgeluiden worden geminimaliseerd.
CUE-infotaiment
Zoals het een luxe-SUV betaamt komt de Escalade ook op het gebied van gadgets van goede huize. Natuurlijk doet het CUE-infotainmentsysteem met touchscreen uit de ATS en CTS intrede. Het instrumentarium bestaat ook uit een TFT-scherm en is 12.3 inch groot. Op zoek naar een head-up display? Zit er ook op. Blu Ray DVD entertainment voor de passagiers? Geen probleem. Ook een vorm van luxe zijn de geventileerde of verwarmde stoelen, en de mogelijkheid om de tweede en derde zitrij volledig vlak neer te klappen.
Front Seat Center Airbag
Veilige snufjes zijn er ook: Front en Rear Automatic Braking kan door middel van een camera en sensoren een aanrijding bij lage snelheid voorkomen. Nieuw is verder een Front Seat Center airbag die bestuurder en bijrijder extra moet beschermen tijdens een zijwaartse aanrijding. Daarnaast is er nog een Driver Awareness Package met de bekende Forward Collision Alert, Lane Departure Warning en Safety Alert Seat, een stoel die met vibraties de bestuurder waarschuwt voor gevaar. Handige vondsten zoals adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en het automatisch aantrekken van de veiligheidsriem zijn ook van de partij. You name it, it’s there.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review