Talloze primeurs tijdens ecomobiel 2013

Op 8 en 9 oktober aanstaande staat Ahoy Rotterdam in het teken van duurzame mobiliteit. De vakbeurs ecomobiel viert dit jaar haar vijfjarig jubileum met talloze primeurs. Modellen als de Audi A3 g-tron, de Renault Twizy Cargo, de Nissan NV200 op groengas en de Ford C-Max Energi maken hun opwachting.

Greenes Group heeft in samenwerking met de Van Dijk Groep een Nissan NV200 ontwikkeld op groengas die voldoet aan de Euro 6-emissie-eisen. De NV200 is de eerste lichte bestelauto in Europa die voldoet aan deze normering. De originele benzinetank van de NV200 is vervangen door een kleine benzinetank die alleen in geval van nood gebruikt zal worden.

Renault Twizy Cargo
De Renault Twizy Cargo staat als Nederlandse primeur op de vakbeurs ecomobiel 2013. De Twizy Cargo heeft een afsluitbare bergruimte van 180 liter en is leverbaar in twee motorvarianten met een actieradius tot 120 kilometer. Prijzen beginnen bij 6.603 euro voor de Cargo 45, gehomologeerd als brommobiel. De Cargo 80 is leverbaar vanaf 7.265 euro. Beide prijzen zijn exclusief BTW.

Audi A3 g-tron
De Audi A3 Sportback g-tron, die geschikt is voor het gebruik van groengas, maakt zijn nationale debuut op ecomobiel. De 1.4 TFSI-motor levert 110 pk en 200 Nm aan koppel. Dankzij gunstige verbruiks- en uitstootcijfers is de g-tron ook in 2014 bij zakelijke inzet ingedeeld in de gunstige 14%-categorie van de fiscale bijtelling. Dit jaar kan bovendien nog aanspraak worden gemaakt op diverse subsidieregelingen. De A3 Sportback g-tron is vanaf eind oktober te bestellen. De richtprijs bedraagt 28.900 euro.

Ford C-Max Energi
Ook de Ford C-Max Energi maakt zijn debuut op ecomobiel 2013. Exacte specificaties zijn nog niet bekend. De Amerikaanse versie is een plug-inhybride en beschikt over een 2.0 liter viercilindermotor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 188 pk en de elektrische actieradius 36 kilometer. Gemiddeld komt dat uit op een verbruik van 2,5 l/100 km.

H2NL
Op 9 oktober opent Toyota tijdens het nationaal symposium over waterstof tijdens de tweede dag van ecomobiel. Het symposium H2Mobility.NL, kortweg H2NL, richt zich op de marktvoorbereiding voor het rijden op waterstof. Hoe moet de waterstof tankinfrastructuur eruit komen te zien? Waar slaan we waterstofvoorraden op, en hoe maken én distribueren we waterstof? Hoe spelen de autoproducenten hierop in? Welke rol speelt de overheid bij de noodzakelijke veranderingen?

16 voertuigen aan één laadpaal
Mobile Green Energy presenteert tijdens ecomobiel de mobiele laadunit waarmee maar liefst 16 elektrische of plug-in hybride auto's tegelijkertijd kunnen laden in een periode die gelijk staat aan een reguliere laadpaal. Een wereldprimeur. Voor het opwekken van stroom gebruikt het systeem duurzame en biologische componenten. Dit zorgt voor een CO-neutrale uitstoot. De unit kan werken als stand alone of eventueel ondersteund door 220V of 380V krachtstroom.