iMobility 2013 is in Nederland een initiatief van Federation Internationale de l'Automobile FIA en de ANWB, waarbij het evenement met meer dan vijftig stands en verschillende live-demonstraties laat zien hoe er over mobiliteit van vandaag en in de toekomst wordt gedacht. Om niet te verdwalen op het evenement zelf bood een app met de (loop)route uitkomst.
Mercedes heeft deze dag na de IAA Frankfurt aangegrepen om de autonome kwaliteiten van de nog maar net geïntroduceerde nieuwe S-Klasse voor te stellen. Op het testterrein demonstreert het merk Intelligent Drive met onder meer de rijstrookassistent met stuuringreep en blijkt het nieuwe vlaggenschip volledig automatisch te kunnen fileparkeren. Omdat dat laatste inmiddels niet meer uniek is, doet de auto er nog een schep bovenop met automatisch haak achteruit inparkeren. Wie niet op eigen kracht uit een vak denkt te komen kan deze manoeuvre ook aan de techniek over laten.
S-Klasse en Actros
Met de nieuwe actieve cruise control Distronic wordt (file)rijden zonder de handen aan het stuur of de voeten aan de pedalen realiteit. Het systeem werkt bij zowel lage als hoge snelheden en volgt de voorliggende auto volledig automatisch op gepaste afstand. Ook als er een bocht op doemt. Wanneer het systeem een afwijkende manoeuvre van de voorligger detecteert, zal hij die auto niet volgen. Wel zo veilig. Mercedes toont ook hoe de nieuwe Actros vrachtwagen automatisch een noodstop maakt bij het onbedoeld inrijden op een file (of stilstaande auto). Een indrukwekkende actie van een systeem dat jaarlijks levens zal gaan redden.
Renault ZOE
Nadat een dieselgestookte bus ons naar de volgende 'halte' heeft gebracht - die bus had in dit kader beter elektrisch aangedreven moeten zijn of kunnen rijden op bijvoorbeeld aardgas - laat Renault vele bezoekers kennismaken met de elektrische ZOE en Twizy. Terwijl de Tesla's alweer bijna leeg zijn gestookt (de verleiding is groot, dat weten we), blijven de Franse EV's nog beschikbaar. Met een beetje geluk kan de ZOE volgend jaar ook via het reguliere 220V stopcontact worden opgeladen. Renault werkt aan een noodoplossing (adapter) om tegemoet te komen aan de vraag naar een huis-tuin-en-keuken-stekker.
Vierpersoonsauto op zonne-energie
Ondanks dat er op het buitenterrein veel te beleven valt, vinden er in de hangar van het vliegveld 'vruchtbare' gesprekken plaats. De TU Eindhoven presenteert met gepaste trots de Stella gezinsauto op zonne-energie. Het is een door studententeams lichtgewicht ontwikkelde auto met zonnecellen, waarbij het ook mogelijk is via het stopcontact energie te winnen. Omdat de innovatieve creatie momenteel deelneemt aan de World Solar Challenge in Australië, is 'Stella' als maquette op de beurs aanwezig. Na de deelname hopen de studententeams, die onder begeleiding de auto hebben ontwikkeld, meer partijen te interesseren. De ambitie is om een geëvolueerde versie van Stella op de (Nederlandse) weg te krijgen. Overigens heeft de Stella al een goedkeuring van de RDW ontvangen als prototype, waardoor er tijdelijk op de Nederlandse weg mee mag worden gereden.
Car2Go
Car2Go Nederland heeft voor één dag een tiental smarts uit Amsterdam meegenomen om het succes van autodelen in grote steden te delen. Het autodeelproject van Daimler is inmiddels uitgerold in 23 steden maar is in Nederland extra interessant vanwege het type auto, alle smart zijn elektrisch. De organisatie wijdde zelfs een Challenge met de smarts om deelnemers uit te nodigen zo efficient mogelijk (elektrisch) te rijden.
Publiekstrekkers
De publiekstrekker van iMobility, de presentatie van een elektrische Formule 1 auto en demonstraties van coureurs Nico Rosberg, Giedo van de Garde, Robin Frijns en Kevin Abbring geven iMobility de sfeer van een evenement. Bijzonder nuttig de eCall-demonstratie waarin zichtbaar wordt hoe het noodsysteem - al te vinden in vele nieuwe auto's - precies werkt en hoe de hulpdiensten bij een ongevalssituatie worden geinformeerd.