Veiligheid zit bij Volvo in de genen, dat is inmiddels wel duidelijk geworden. Met bijvoorbeeld de driepuntsgordel, de veiligheidskooi in de PV444, het Side Impact Protection System en het Roll-Over Protection System heeft Volvo door de jaren heen al vele malen een doorbraak in veiligheid kunnen introduceren. De Zweden hebben ook naam en faam gemaakt met City Safety en Pedestrian Detection. Tijdens de 360° Advanced Safety Experience in Zweden heeft Volvo laten zien dat de koek nog lang niet op is. Sterker nog, de experts in Zweden zien zelfs al een wereld voor zich waarin de auto een deel van een rit autonoom, dus volledig zelfstandig, kan rijden. Dat lijkt misschien een saai vooruitzicht, maar als we kilometers lang op de A2 moeten vertoeven, weten wij ook wel leukere dingen te doen dan autorijden. De krant lezen, bijvoorbeeld.
Remmen voor elanden
Voordat dát zover is (be)proeven we eerst even de veiligheidssystemen die Volvo op stapel heeft staan. Want hoe maak je een Volvo die niet kan botsen, of zodanig reageert dat verwondingen worden beperkt? In navolging van Pedestrian Detection is bijvoorbeeld Animal Detection in ontwikkeling, een systeem dat grote dieren zoals elanden zowel overdag als in de nacht kan detecteren, om er vervolgens voor te remmen. De praktijk wijst helaas uit dat een aanrijding met een eland – en dat zijn er in Zweden jaarlijks zo’n zesduizend - bij een snelheid van 100 km/u zwaar letsel bij de inzittenden oplevert. Het dier is dermate groot dat het over de motorkap de auto raakt, de voorruit verbrijzelt en deels het interieur binnendringt. En omdat voorkomen nou eenmaal beter is dan genezen, heeft Volvo ervoor gekozen niet de auto te verstevigen, maar een extra paar ogen te geven.
Animal Detection is een wereldprimeur en kan de snelheid tijdig omlaag brengen – een snelheid lager dan 70 km/u doet al wonderen - waardoor de kans op verwondingen aanzienlijk vermindert of een aanrijding zelfs voorkomen kan worden. De remingreep van het systeem hebben we niet kunnen ervaren, de detectie wel. Een groot TFT-scherm gemonteerd aan het dashboard toont in de testopstelling hoe de eland, koe of paard gedetecteerd en geel omkaderd wordt, maar ook hoeveel meter hij nog van de auto verwijderd is. Hoewel Animal Detection nog niet op de detectie van grote honden en wilde zwijnen is ontwikkeld, valt niet uit te sluiten dat die extra ogen in de toekomst op steeds meer levend onraad alert zijn, aldus Volvo. Saillant detail: om de camera’s te ‘trainen’ maakt Volvo dankbaar gebruik van beelden van dieren en safariparken.
Voetgangers in het donker
De processor- en cameratechniek is al wel zover dat Pedestrian Detection ook in het donker voetgangers en fietsers kan gaan herkennen. Hiervoor maakt Volvo in tegenstelling tot de Duitse merken geen gebruik van visualisatie via een TFT-scherm. Ach, geef ze eens ongelijk: het is een veiligheidssysteem, geen gadget.
Om het zeer gevoelige zintuig van de auto te testen volstaat het afplakken van de koplampen en het inrijden van een bijzonder bunker, die tijdens de Koude Oorlog werd gebruikt als hangar voor gevechtsvliegtuigen en helikopters, maar waar nu ergens midden op de weg een pop figureert. Met een gangetje van maximaal 40 kilometer per uur rijden we vol verwachting op wat komen gaat. Zodra we de pop zelf in zicht hebben, moeten we onze eigen zintuigen uitschakelen en dus niet reageren op het geluidssignaal of gaan remmen. De V70 in kwestie voert zelf een noodstop uit en de ‘voetganger’ is er zonder kleerscheuren van af gekomen. Zodra het systeem in de toekomstige Volvo’s zich mag gaan bewijzen, houdt Pedestrian Detection ook de voet op de rem om te voorkomen dat de auto na de schrik alsnog kan doorrollen. Op onze vraag of Pedestrian Detection bij ook rekening houdt met het soort wegdek en de weersomstandigheden (ten behoeve van de remweg voor een noodstop) luidt het antwoord ontkennend. Het patent dat de combinatie maakt met zaken als de regensensor en temperatuur ligt bij een Japans merk…
Cruisen zonder handen
Het volgende onderdeel is een experiment met de adaptieve cruise control. Dat lijkt gesneden koek, maar een nieuw knopje op het stuur verraadt dat deze cruise control nog iets meer kan; sturen! In een S60 worden we verzocht om met ingeschakelde Adaptive Cruise Control with Steering Assist onze voorganger te volgen. Om de werking van het radar- en camerasysteem volledig aan te tonen mogen de handen nu van het stuur, al zal het systeem – dat debuteert in de nieuwe XC90 – dat niet toestaan. Terwijl de auto voor ons vanuit stilstand rustig accelereert en later een bocht neemt, blijft onze Volvo trouw volgen. Het blijft vreemd om het stuur zelf te zien bewegen, maar de reacties voelen wel natuurlijk aan. Op een onveilige manoeuvre van onze voorganger is het systeem voorbereid: zodra deze gaat inhalen of bijvoorbeeld gaat keren, vervolgt onze Volvo gewoon de weg, om vervolgens bij een eventuele nieuwe voorligger aan te haken.
Langs de vangrail
Wanneer je niet op de adaptieve cruise control rijdt en gewoon zelf de touwtjes in handen hebt, kan Road Edge and Barrier Detection onderweg de veiligheid verder verhogen. Mocht je door welke omstandigheden dan ook met twee wielen in de berm terecht komen of dreig je de vangrail te schaven, dan activeert het systeem door eerst de bestuurder een auditieve waarschuwing te geven. Reageer je daar niet (genoeg) op, dan wordt een stuurcorrectie uitgevoerd, indien nodig gecombineerd met een remingreep. Hoewel het heel vreemd voelt met 70 kilometer per uur opzettelijk de wegrand en vangrail op te zoeken, werkt ook deze wereldprimeur feilloos, ook wanneer er geen wegmarkeringen op het asfalt zijn aangebracht. Dit systeem zien we volgend jaar terug in de nieuwe XC90.
Autonoom parkeren
Iets verder vooruit in de tijd kan Autonomous Parking realiteit worden. Met dit systeem kan de auto zichzelf inparkeren op een parkeerplaats, terwijl je zelf al uitgestapt bent. Uiteraard houden tijdens de parkeermanoeuvre de aanwezige veiligheidssystemen een oogje in het zeil; zodra er een voetganger voor de auto wil oversteken of een andere auto wegrijdt stopt de auto netjes en vervolgt daarna weer zijn weg. Zodra je de auto weer nodig hebt, ga je op de in- en uitstaplocatie staan en volstaat een druk op de knop van de smartphone, want Volvo gebruikt een applicatie voor deze techniek. Omdat voor Autonomous Parking wel de nodige infrastructuur vereist is – de auto moet weten welke parkeerplaats vrij is en waar de eigenaar staat te wachten – is deze tijdsbesparende innovatie voorlopig bedoeld om inzicht te geven in de weg naar autonoom rijden.
Communicatie
Nieuwe communicatietechnieken zorgen er tenslotte ook voor dat zowel de auto als je zelf onderweg nog beter wordt geinformeerd over stremmingen, noodsituaties, pechggevallen enzovoorts. Met Car 2 Car Communication kun je zo bijvoorbeeld te weten komen dat een andere medeweggebruiker drie kilometer verderop in een slip terecht is gekomen of net na een bocht met pech staat. De bestuurder is dan exact voorbereid op eventueel gevaar, terwijl de navigatie zich eventueel kan aanpassen. Ook wanneer er geen route is ingesteld maakt Car 2 Car Communication een inschatting welke route je gaat rijden. Diezelfde techniek maakt het ook mogelijk de bestuurder in te seinen als er alarmdiensten zijn weg zullen passeren, of je te informeren over de ideale snelheid om door het groene verkeerslicht te rijden. Dat is dan niet alleen veilig, maar ook heel nuttig.
Anders nog iets?
Je kunt misschien na deze veilige innovaties de vraag stellen wat er nog meer mogelijk is met camera-, radar- en communicatietechniek. Naast een eventuele uitbreiding op Animal Detection ligt ook nog een systeem op de agenda dat een aanrijding op kruisingen kan voorkomen. Omdat Volvo recent Cross Traffic Alert voor het uitparkeren heeft geintroduceerd, zou dat een waardevolle vervolgstap zijn. De veiligheidsexperts van Volvo lieten desgevraagd weten een dergelijk systeem op de agenda te hebben. Want voor je het weet is het 2020.