Mercedes-Benz is van mening dat de nieuwe, minder milieubelastende, koelvloeistof die wel door de EU is goedgekeurd te brandgevaarlijk is en liet daarom bepaalde modellen, die al waren gehomologeerd voor de nieuwe vloeistof, terug-homologeren naar het oude middel. Dit vond de Franse overheid onacceptabel en weigerde sinds juni de betrokken Mercedessen (A- en B-Klasse, benevens CLA en SL) op kenteken te zetten.
Dat laatste is nu door het hoogste administratieve rechtscollege in Frankrijk, althans voorlopig, terzijde geschoven, met het argument dat het om te geringe aantallen handelt (enkele duizenden volgens Mercedes) om het als een serieus gevaar voor het milieu te beschouwen. De Franse overheid heeft twee dagen de tijd gekregen om de betrokken Mercedessen alsnog te registreren.
Hoewel het Administratieve Hof slechts een voorlopige uitspraak heeft gedaan en zich verder over de zaak zal buigen, lijkt het toch een triomf voor Mercedes (én de Duitse overheid, die had toegestaan dat Daimler afweek van de Europese wetgeving) in een affaire die van een nominaal milieuconflict dreigde uit te lopen naar een kwalijke handelsoorlog. Het Duitse equivalent van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, KBA, heeft onlangs bepaald dat het nieuwe koelmiddel weliswaar brandgevaarlijker is dan het oude, maar dat het desalniettemin geen serieus gevaar voor de verkeersveiligheid vormt.
inmiddels is ook Toyota voor zijn in Europa geproduceerde modellen teruggeschakeld op het oude koelmiddel. Naar eigen zeggen met het oog op de Duitse markt
Overigens is het oude airco-koelmiddel pas vanaf 2017 echt verboden door de EU.