Geduld is een schone zaak: Volkswagen e-up en e-Golf klaar voor introductie

We hebben er in 2010 al mee kunnen proefrijden, maar nu is Volkswagen er écht klaar voor om de elektrische Up en Golf op de markt te brengen. De kleine e-Up komt nog dit jaar op de markt. De e-Golf volgt in 2014.

In zijn definitieve vorm is de e-Up volledig elektrisch aangedreven door een 82 pk sterke elektromotor. Daarmee haalt de e-Up in 12.4 seconden de 100 km/u-grens. Wie tot het uiterste gaat haalt 130 km/u (begrensd).

Wanneer de accu’s volledig zijn geladen, kun je met de e-Up ongeveer 160 kilometer rijden. In de Eco en Eco+ rijmodus is de elektrische Up op z’n allerzuinigst. Op- of bijladen kan via het gewone stopcontact. Met behulp van de speciale gelijkstroom-snellader heeft de e-Up binnen een half uur weer voor 80% prik. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik komt uit op slechts 11,7 kWh/100 km. In de praktijk betekent dit dat de energiekosten per 100 km 2,57 euro bedragen (elektriciteitsprijs 0,22 euro/kWh).

Volkswagen e-Golf
Voor de e-Golf heeft Volkswagen een 115 pk sterke elektromotor in gedachten. Voor dit model geeft het merk een sprinttijd van 10.4 seconden en een topsnelheid van 140 km/u op. Het accupakket is iets groter en realiseert circa 190 kilometer actieradius. De e-Golf heeft een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 12,7 kWh 100 km. Dat betekent dat de energiekosten per 100 km nog 3 euro bedragen (2,79 euro bij een elektriciteitsprijs van 0,22 euro/kWh).

Ook voor de e-Golf geldt dat het laden van de accu’s mogelijk is via het stopcontact of de snellader De e-Golf komt nog voor de zomer van 2014 op de markt. Hij is dan de eerste Golf die standaard is uitgerust met (energiebesparende) LED-hoofdverlichting. Volkswagen heeft naast de e-Golf ook nog een Golf met plug-in hybridetechniek in gedachten.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.