Mazda Route3 - Dag 6: (on)geschonden afscheid nadert

The end is near. En de weg is kaarsrecht.

Een mooier afscheid van de Mazda Route3 hadden we ons niet kunnen wensen. Een kaarsrechte weg die richting de horizon loopt waar de zon op het punt staat onder te gaan. Met aan weerzijden van de weg zonnebloemvelden zover het oog reikt. Maar niet elke Mazda3 haalde ongeschonden de eindstreep …

Een kapotte wielophanging en twee lekke banden zijn het resultaat van een omweg die de organisatie van de Mazda Route3 opeens voorstelde. Een weg door een werkelijk prachtig berglandschap, maar zonder asfalt erop. In plaats daarvan kregen we zand, kiezels en stenen. En juist die stenen bleken iets te sterk voor de voorwielophanging van één Mazda en de banden van twee Mazda’s. Het getuigt wel van lef dat Mazda juist voor deze route koos. We voelden ons zowaar een beetje rallycoureur!

Stofwolk
Onze Mazda met nummer 8 bewees zich als een oersterke auto en voltooide de route zonder schade of pech. Best knap, want er zaten kuilen in de weg die flinke opdonders voor de wielophanging opleverde. Ontwijken lukt namelijk niet altijd; ze bevinden zich soms over de volle breedte van de weg. Daarbij wierpen voorgangers een stofwolk op waar ze in de Sahara nog van staan te kijken. Een wasstraatje kunnen de auto’s dan ook nu wel gebruiken.

Chuysky Trakt
De route van vandaag liep van Katun naar Barnaul, een stad met circa 600.000 inwoners en een van de oudste steden in Siberië. Onderweg reden we op een van de oudste wegen in de wereld: de Chuysky Trakt. Gek genoeg is dat niet de weg die we zojuist beschreven. De M52 – zoals ie tegenwoordig heet – is een keurig geasfalteerde tweebaansweg. Het is dat er een monument staat, anders zou je denken dat je op een onbenullige snelweg rijdt.

Kleine correctie
Een kleine correctie: we zeiden dat het display in de Mazda3 slecht afleesbaar is. Dat is het niet. De Mazda’s van de Route3 beschikken over een systeem dat niet feilloos werkt, omdat het nog niet gereed was toen de auto’s de weg op moesten. In ons geval had dat betrekking op de helderheid van het scherm. Maar vandaag functioneerde het wel en konden we het aanraakscherm prima aflezen. Alle productie-exemplaren krijgen de uitontwikkelde versie van het systeem zodat dit soort euvels niet voorkomen.

Politie
In het zicht van de haven zijn we twee keer door de politie aan de kant gezet (controle, netjes opgelost door de Mazda-organisatie) en bijna van de weg gereden door een Rus die niet in de gaten had dat wij in zijn dode hoek zaten. Maar het is ons gelukt de Mazda3 onbeschadigd terug te geven aan de organisatie. Ons deel van de route zit erop. Mazda moet nog even door. Via Tyumen en Moskou richting Polen en Duitsland alwaar Frankfurt de eindbestemming is. Op www.mazdaroute3.eu kun je de reis volgen. Wij gaan dat beslist doen!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.