We hadden wat moeite om Artybash achter ons te laten. Het stadje ligt in een prachtige streek die wel wat weg heeft van het Canadese landschap. De bergen zijn begroeid met loofbomen wat in de herfst ongetwijfeld een Russische Indian Summer oplevert. De eindbestemming van vandaag Katun is echter niet veel minder mooi. Een populaire vakantiebestemming voor de Russen zelf, begrepen wij van de Mazda-organisatie. Dikke SUV´s rijden hier af en aan. Met een rubberboot erachter, want raften is hier populair.
Kilometervreter
Op de snelweg viel het ons wederom op hoe stil het in de Mazda3 is. Een blik op de toerenteller – die prominent in het gezichtsveld van de bestuurder is geplaatst – en het is duidelijk: de motor maakt slechts 2.000 toeren. Terwijl we toch zo’n 100 kilometer per uur rijden. Een stille kilometervreter dus. Wil je echter inhalen, dan moet je toch echt terug naar zijn vier. De vijfde en zesde versnelling zijn er vooral om brandstof te besparen.
Dorpjes
Het tweede gedeelte van de route beviel ons beter dan het eerste; een weg die zich door het bergachtige landschap slingert en zicht biedt op de prachtige natuur van Siberië. Onderweg komen we verschillende dorpjes tegen. Van een afstand zien ze er heel pittoresk uit, maar eenmaal dichterbij zie je de armoede. Inwoners verkopen aan de straatkant hun waar: honing, appels of groente. Varkens, koeien en geiten lopen rakelings langs de weg en steken regelmatig over. Kinderen spelen met hun fietsjes op zandweggetjes. Als de colonne Mazda’s voorbij rijdt, kijken ze vol verwondering op.
Coupé-achtige lijn
De Mazda3 voelt zich thuis op slingerende bergweggetjes. De besturing is direct genoeg om er een sportieve rijstijl op na te houden. Maar ook hier geldt: als je power wilt, moet je terug schakelen. De stoelen zitten goed. Ze ondersteunen ook de schouderpartij en na honderden kilometers stap je niet als een gebroken man uit. Ondanks de coupé-achtige lijn is de hoofdruimte op de achterbak dik in orde. Ook met de beenruimte is niks mis. Maar een maatstaf in zijn klasse is het ook niet. Dat geldt ook voor de bagageruimte van 350 liter voor de hatchback (sedan: 419 liter).
Morgen rijden we voor de laatste keer mee met de Mazda Route3. We gaan onze metallic rode 3 met nummer 8 beslist missen. De route is 310 kilometer lang. Het belooft wederom een hoogtepuntje te worden, want we passeren de Chuysky Trakt. Dat is een van de oudste wegen in de wereld, van Rusland naar Mongolië. De eindbestemming is Barnaul. Daar pakken we een dag later het vliegtuig naar Moskou.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review