Mazda Route3 - Dag 2: De eerste 550 kilometer zitten erop!

De eerste ruim 550 kilometers met de Mazda3 zitten erop! De auto bevalt goed, maar de route die we hebben afgelegd nog meer.

Vanochtend vertrokken we uit een druilerig Krasnoyarsk. Heel rouwig om deze stad achter ons te laten waren we niet. Door de regen waren grote delen van de weg veranderd in modderpoelen. Het was er koud en in het centrum staat feitelijk één grote file van oude, ronkende Lada´s en veel moderne SUV´s van vooral Japanse makelij.

Al snel moest een van de Mazda´s aan de kant; een storing in cilinder nummer 4, aldus een technicus van Mazda. Het bleef bij een incident; alle acht de Mazda’s arriveerden keurig in Cheryomushki, de stad waar we overnachten.

Waanzinnig groot
De route naar Cheryomushki was indrukwekkend en overweldigend. Dat Rusland groot is, is wel bekend, maar pas als je net als wij door Siberië rijdt, besef je hoe groot. Waanzinning groot! Heuvels – waarvan het lijkt alsof ze met een groene fluwelen deken bedekt zijn – zover het oog reikt. Als er ooit nog eens een Lord of the Ring-film moet worden opgenomen, zou Siberië het decor kunnen zijn. Er slingert slechts één snelweg door dit prachtige landschap. Nou, snelweg, wij in Nederland noemen dat een provinciaalse weg met tegemoetkomend verkeer.

Inhalende Russen
De dorpjes die we onderweg komen bestaan uit tientallen kleine huisjes gemaakt van hout en golfplaten. Hier lijkt de tijd echt stil te hebben gestaan. Asfalt is er niet. Modder, kuilen, zand en grind daarentegen in overvloed. En toch wonen hier mensen. Bewoners die vreemd opkijken als ze de colonne Mazda’s voorbij zien rijden. Ook de ‘snelweg’ is niet altijd een biljartlaken. Onze Mazda3 krijgt het dan ook af en toe zwaar te verduren. En dan moeten we ook nog rekening houden met inhalende Russen die dat desnoods rechts doen, dwars door de berm!

De eerste indruk van de Mazda3 is prima. De auto ziet er goed uit. De achterzijde lijkt geïnspireerd op die van de Alfa Giulietta en die heeft wat ons betreft het fraaiste kontje in het C-segment. Het weggedrag vormt een mooi compromis tussen sportiviteit en comfort. Schakelen gaat direct en met een beetje weerstand om het gevoel te geven. De tweeliter benzinemotor met 120 pk is de basismotor in Nederland. Je moet de motor wel op toeren houden wil je serieus versnellen. De vijfde en zesde versnelling zijn er vooral om brandstof te besparen.

Morgen vertrekken we uit Cheryomushki met als eindbestemming Kemerovo. Een flinke afstand van ongeveer 800 kilometer. Inclusief een zware bergpas. Of de Mazda3 de berg weet te bedwingen, lees je binnenkort!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.