Nieuwe tweeliter turbomotoren en achttrapsautomaat voor Volvo-modellen

De Zweden zijn op dreef en innoveren met nieuwe motortechniek en achttrapsautomaat. Aan de top een 2.0 liter T6 met 306 pk.

De vernieuwde Volvo-modellen staan nog niet koud bij de dealer of de Zweden introduceren een nieuw palet tweeliter turbo(diesel)motoren en een achttrapsautomaat. Ze zijn allen ontwikkeld in eigen huis en komen door innovatieve techniek nog zuiniger voor de dag. En dat betekent: 20% bijtelling!

Volvo had al aangekondigd met nieuwe motoren op de markt te komen en komt die belofte in het najaar na met tweeliter viercilinders voor de S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80. Zo is daar de D4 twin-turbodiesel met 181 pk, gekoppeld aan een zesbak of achttrapsautomaat – ook nieuw. De diesel innoveert met i-Art technologie, waarbij de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk wordt geregeld, en is daarom zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling in de genoemde modellen. Ook volgend jaar.

Aan het benzinefront ziet een tweeliter het licht als T5 met 245 pk of een T6 met 306 pk. Die laatste ontleent zijn kracht aan een turbo én een compressor en laat de S60 in 5.9 seconden naar 100 snellen. Met al die kracht haalt hij ook 250 km/u, een zeldzaamheid bij de doorgaans ruim begrensde Volvo’s. Beiden zijn gekoppeld aan de achttrapsautomaat. De T5 vindt zijn weg naar bovengenoemde modellen, de T6 gaat alleen in de S60, V60 en XC60 aan het werk. Prijzen zijn nog niet bekend.

De Zweden zijn overigens nog niet uitgesleuteld met de twee nieuwe tweeliters. De benzinemotor wordt op en duur verkrijgbaar in minder potente varianten (minimaal vermogen 140 pk) en de diesel komt in uitvoeringen tussen 120 pk en 230 pk op de markt. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.