BMW i3 onthuld - verkoop via BMW i agenten

Volledig elektrisch. Optioneel met range extender. Vlotte prestaties. Een slim interieur. Gebouwd in Leipzig. Entree!

Na zijn onthulling in New York, Londen en Beijing is de BMW I3 eindelijk officieel. De eerste voor serieproductie bedoelde elektrische auto van BMW is excentriek en innovatief en wordt eind dit jaar leverbaar vanaf 35.500 euro. Optioneel met range extender.

In tegenstelling tot de BMW ActivE (1 Serie) is de i3 de eerste BMW die vanaf de tekentafel is ontwikkeld om elektrisch aangedreven te zijn. De Duiters combineren zijn in eigen huis ontwikkelde EV-hart (170 pk/250 Nm) met een compacte, lichtgewicht carrosserie, die is opgebouwd uit het prijzige, maar zeer stijve CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof). Dat materiaal compenseert het gewicht van de lithium-ion accu (230 kg) en houdt samen met magnesium en aluminium componenten het gewicht laag. De i3 meet krap vier meter - is dus niet langer dan een MINI - en weegt 1195 kg. Ook heeft hij de draaicirkel van een kleine auto; 9.86 meter.

Ruim(telijk)
Toch is de i3 onverwacht ruim(telijk), met dank aan de korte overhangen en ‘stream flow’ knik op de flanken, waardoor de achterste zijruiten groter zijn. Net als bij de Ford B-MAX heeft de i3 geen B-stijl tussen het voor- en achterportier. BMW past echter geen achterste schuifdeuren toe maar kiest voor ‘suicide doors’ voor een ruime entree zoals de Opel Meriva dat ook heeft. De achterklep is grotendeels van glas.

Het interieur is ingericht met natuurlijke materialen die afkomstig zijn van recycling en ook weer opnieuw te recyclen zijn, zoals leer, hout en wol. De stoelen zijn voorzien van zeer dunne rugleuningen voor maximale ruimte achterin en verschaffen een iets hogere zitpositie voor een goed uitzicht. Het instrumentenpaneel en de display (6,5 of 8,8 inch) van BMW iDrive zijn vrijstaande elementen op het dashboard. Er is te kiezen uit vier interieurstijlen: Atelier, Loft, Lodge en Suite.

170 pk
Met 170 pk onder de kap presteert de i3 als een echte BMW; de i3 zoemt in 7.2 seconden naar 100 en tikt tijdens die exercitie na 3.7 seconden al 60 km/u aan. Ook bijzonder is de acceleratie van 80 naar 120 km/u in minder dan vijf seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. In de standaard rijmodus heeft de i3 een actieradius van 130 tot 160 kilometer. In de ECO PRO(+) modus komt daar respectievelijk 20 tot 40 km bij. In stedelijk verkeer fungeert de elektromotor als generator en kun je net zoals we dat in de MINI E hebben ervaren – remmen door het ‘stroompedaal’ te vieren, het zogenaamde ‘one pedal driving’. Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de ‘coasting’-modus actief, die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.

Optionele range extender
Liever meer actieradius? De i3 is optioneel uitgerust met een range extender; een tweecilinder benzinemotor van 34 pk, die naast de elektromotor, bovenop de achteras wordt gemonteerd. Deze vergroot de actieradius met driehonderd kilometer en houdt de CO2-uitstoot onder de 20 g/km. De ‘range extender’ heeft geen invloed op de bagageruimte en de brandstoftank (9 liter) bevindt zich aan de voorzijde van de auto. De accu van de BMW I3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact en via de BMW i Wallbox, die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een optionele DC snellader duurt het slechts 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

Productie in Leipzig
De productie van de BMW I3 wordt energiezuinig uitgevoerd; BMW meldt dat er 50 procent minder energie en 70 procent minder water wordt verbruikt in vergelijking met andere BMW modellen. De fabriek in Leipzig betrekt zijn elektriciteit geheel van windenergie. Voor de productie van het CFRP voor de bodyconstructie (in USA) wordt gebruikgemaakt van met waterkracht opgewekte elektriciteit.

360° ELECTRIC
Onder de noemer 360° ELECTRIC biedt BMW i een uitgebreide reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten. Behalve de BMW i Wallbox zitten hierbij ook de ChargeNow Card en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW. Het serviceniveau van de BMW I3 is identiek aan dat van andere BMW’s. De accu wordt continu gemonitord en problemen kunnen via een diagnose direct worden opgespoord. Ook kunnen berijders een beroep doen op BMW’s mobiliteitsservice als de BMW I3 onverhoopt met een lege accu komt te staan. 

De levering van de BMW I3 op de Nederlandse markt start einde dit jaar via geselecteerde BMW i agenten, voor een prijs van 35.500 euro. Met ‘range extender’ komt de prijs op 39.990 euro. Het leasetarief is 599 euro per maand (ex. BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 per jaar.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.