De Transporter EcoFuel beschikt over een 115 pk sterke motor die speciaal is ontwikkeld voor het gebruik van aardgas en Groen Gas. Onder meer zijn de legeringen van de kleppen en de cilinderkop aangepast aan de hogere verbrandingstemperaturen. Afhankelijk van de versie is een Transporter EcoFuel uitgerust met drie of vier CNG-tanks, met een totale inhoud van 21 tot 30 kg gas. Bij sommige versies zijn de tanks van composietmateriaal en daarmee circa 24 kg lichter dan conventionele gastanks. Deze besparing komt volledig ten goede aan het laadvermogen. Bij alle uitvoeringen zijn de tanks plaatsbesparend ingebouwd en blijft de originele benzinetank gehandhaafd. Het is dus ook mogelijk om op benzine te rijden.
De Transporter EcoFuel is er in vele uitvoeringen: van gesloten bestelwagen met korte of lange wielbasis, via de pick-up (enkele cabine) tot en met een opbouwversie voor bijvoorbeeld kippers. Afhankelijk van het model en het aantal tanks varieert de actieradius op aardgas van circa 200 km tot circa 290 km.
Groen Gas
Aardgas is de ‘schoonste’ fossiele brandstof die er is, maar het kan nog duurzamer door Groen Gas te gebruiken. Dit gas komt vrij bij de vergisting van organisch afval, zoals planten, tuinafval, mest en rioolslib. Daardoor is Groen Gas vrijwel CO2-neutraal. Er zijn verschillende partijen in Nederland die Groen Gas produceren en in het gasnet pompen.
De Transporter EcoFuel-modellen komen in aanmerking voor de subsidieregeling emissie-arme taxi’s en bestelauto’s. Voor de Transporter Kombi-modellen geldt dit voor auto’s die vanaf week 45 van 2013 geproduceerd worden. Deze regeling voorziet in een subsidie van € 1.250. Daarnaast zijn er diverse stimuleringsregelingen van lokale overheden waarbij een extra subsidie kan worden verkregen voor de Transporter EcoFuel.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review