Honda en General Motors gaan samen werken aan brandstofcelauto

De waterstofauto met brandstofcel lééft!

Auto’s op waterstof of met een brandstofcel, ze moeten er nog steeds gaan komen. General Motors en Honda hebben vandaag een langdurige samenwerking aangekondigd voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe-generatie brandstofcelsystemen en technologieën voor de opslag van waterstof, met 2020 als richtjaar om die technologieën gereed te hebben.

Aan de basis van de overeenkomst staan het delen van expertise, schaalvergroting en gezamenlijke inkoopstrategieën. GM en Honda zijn voornemens om samen te werken met stakeholders voor een verdere ontwikkeling van de brandstofinfrastructuur, die cruciaal is voor de haalbaarheid van brandstofcelauto’s op de lange termijn en de acceptatie ervan door consumenten.

Beide merken hebben al ruime ervaring met auto’s op waterstof; GM’s heeft in het Project Driveway-programma, dat in 2007 werd gelanceerd, een vloot van 119 waterstofaangedreven auto’s met bijna 5 miljoen praktijkilometers. Honda startte in 2002 met het Honda FCX-project en heeft 85 auto’s in de VS en Japan ingezet. Daartoe behoorde ook zijn opvolger, de FCX Clarity, die in Amerika aan automobilisten ter beschikking is gesteld.

De opvolger van de FCX Clarity wordt naar verwachting in 2015 in Japan en de VS gelanceerd, gevolgd door Europa. GM zal haar productieplannen voor brandstofcelauto’s later bekendmaken. Voorlopig zijn het de Opel Ampera en Chevrolet Volt die lokaal emissievrije kilometers mogelijk maken.