Een nieuwe Hyundai i30 in 20 uur

Slechts 19 uur en 20 minuten duurt het om een compleet nieuwe Hyundai I30 te bouwen. Sinds de productiestart op 3 november 2008 is in de Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nošovice inmiddels de miljoenste Hyundai geproduceerd. Het betreft een i30.

In Nošovice produceert Hyundai vijf modellen, de ix35, de ix20, de i30 hatchback, de i30 Wagon en sinds kort ook de i30 3-deurs. Ook worden er motoren en transmissies gemaakt. Het bouwen van een compleet nieuwe i30 neemt nog geen 20 uur in beslag. De productie van een chassis in de Stamping Shop duurt slechts 60 seconden.

Productielijnen
De fabriek is onderverdeeld in diverse productielijnen: Stamping (het persen van de carrosseriedelen), Welding (het samenvoegen van de carrosseriedelen), Paintshop (hier wordt de carrosserie volledig geautomatiseerd gespoten) en Assembly (hier wordt elke carrosserie geassembleerd tot een complete auto). Daarnaast leveren de toeleveranciers op het juiste moment onderdelen aan die bij de assemblage bijeenkomen.

Welding Shop
Op deze manier wordt in 1 minuut de bodemplaat gemaakt in de Stamping Shop. 1 uur en 45 minuten wordt besteed in de Welding Shop, 9 uur in de Paintshop en 8,5 uur in Assembly. Tussen de fabricageprocessen zijn er diverse ijk- en controlepunten. Alle processen worden door mens en machine tientallen malen (dubbel) gecontroleerd.

7,5 kilometer 
De totale lengte van de productielijn is 7,5 kilometer: Stamping 100 meter, Welding 1.100 meter, Paintshop 5.100 meter en Assembly 1.200 meter. De lengte van het station waar het betreffende onderdeel wordt geassembleerd is 5,8 meter.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.