De Ford B-MAX is net als de Focus, Fiesta en C-MAX verkrijgbaar met de 1.0 liter EcoBoost. We hebben de driecilindermotor eerder al kunnen prijzen om zijn efficiënte concept met variabele kleptiming, een turbo, directe inspuiting, een gescheiden koelsysteem ten behoeve van een snellere opwarmtijd én een speciaal vliegwiel voor een trillingsarme motorloop. In de B-MAX is dat niet anders, al kun je hem wel iets beter horen dan in de Focus. De door ons gereden B-MAX heeft de 120 pk versie van de Ecoboost onder de kap, gekoppeld aan een vijfbak.
Ecoboost nu met 100 of 125 pk
Wie overigens nu de sterke versie van de eenliter aanschaft krijgt er voor nop vijf paardenkrachten bij, om het overzichtelijk te houden is de direct ingespoten 1.0 Ecoboost er nu alleen in een 100 pk of 125 pk uitvoering voor alle modellen. Opvallend is wél dat de grotere modellen met een zesversnellingsbak op pad gaan; op de snelweg zou de B-MAX ook een extra verzet kunnen gebruiken om het toerental te drukken, ten gunste van een laag verbruik vooral. Van die 3000 toeren bij 120 km/u kunnen er best nog wel vijfhonderd af. Het opgegeven koppel van 200 Nm bij 2000 toeren moet ook dan toereikend zijn om zonder terugschakelen te versnellen. Een voordeel van de huidige configuratie is wel dat de B-MAX in het hoogste verzet vinnig blijft reageren.
Meten=weten
Nu alle pk’s en Nm’s de revue gepasseerd zijn, maakt de 1.0 Ecoboost de beloofde 120 pk en 200 Nm waar? Uit nieuwsgierigheid en juist vanwege zijn bejubelde aard zijn we op bezoek gegaan bij Unlimited Tuning in Amersfoort, waar de B-MAX op de testbank mocht gaan voor een vermogensmeting. Wat blijkt: de Ecoboost scoorde na meerdere pogingen op de voorgeschreven Euro95 brandstof maximaal 112 pk bij 5800 toeren en 202 Nm rond 2800 toeren.
De beloofde 200 Nm trekkracht is dus later beschikbaar dan beloofd en houdt ook maar kort aan. Feit blijft dat zo'n 85% van het koppel al bij 1600 toeren paraat is en tot zo'n 4500 dat ook blijft. Voor die piek moet de turbo nog op stoom komen en is het koppel beperkt. Dat de Ecoboost bij hoge toeren trekkracht laat varen vinden wij niet zo'n probleem; de eenliter is ontwikkeld op efficientie en hoeft geen toerenmonster te zijn. Zeker niet in de B-MAX. Wel valt het op dat de opbouw van de trekkracht bij elke sessie een dipje vertoonde (zie meting). Niet dat je daar onderweg iets van merkt; de eenliter ronkt feilloos en komt soepel op stoom.
Binnenkort een vervolg op onze avonturen met de Ford B-MAX. Wat verbruikt de Ecoboost precies? Hebben we een ideale gezinsauto te pakken? Zijn er nog verbeterpunten?
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review